• Anonym (A)

Någon kunnig inom klaffop?

Jag har valt biologisk och vill absolut inte ha mekanisk, men fått höra att det kan hända att de väljer mekanisk ändå, mot patientens vilja.

Hur stor är den risken? Någon som vet?

• Svar på tråden Någon kunnig inom klaffop?
  • FtS70
    Du har rätt att uttrycka din önskan om en biologisk klaff, och att den tas på allvar. Men det är möjligt att kirurgen säger nej om de bedömer att det vore medicinskt olämpligt. Då skall du få en noggrann förklaring till varför. Din ålder spelar stor roll, som jag förstått det.
  • Anonym (A)
    FtS70 skrev 2025-05-08 20:57:03 följande:
    Du har rätt att uttrycka din önskan om en biologisk klaff, och att den tas på allvar. Men det är möjligt att kirurgen säger nej om de bedömer att det vore medicinskt olämpligt. Då skall du få en noggrann förklaring till varför. Din ålder spelar stor roll, som jag förstått det.
    Jag vägrar mekanisk, jag känner helt ärligt att då behåller jag mitt dåliga hjärta så länge jag lever. Ljudet från den mekaniska skulle knäcka mig. Jag är i 30-årsåldern och de propsar på mekanisk.
  • Anonym (Heart)

Min man har en mekanisk klaff. Visst låter den om han lyssnar noga, men han vande sej snabbt. Han hade ordentliga diskussioner med kirurgen innan, och valde mekanisk för att slippa risken att den bryts ner. Men det är ju Varan som gäller hela livet nu.

• Anonym (A)
    Anonym (Heart) skrev 2025-05-08 21:05:40 följande:

Min man har en mekanisk klaff. Visst låter den om han lyssnar noga, men han vande sej snabbt. Han hade ordentliga diskussioner med kirurgen innan, och valde mekanisk för att slippa risken att den bryts ner. Men det är ju Varan som gäller hela livet nu.

Vet att många vänjer sig, men också hört många som inte gjort det, som inte kan sova för tickandet etc. Jag har autism och är väldigt känslig för ljud, jag vill inte ta den risken.
  • Anonym (Heart)
    Anonym (A) skrev 2025-05-08 21:38:39 följande:
    Vet att många vänjer sig, men också hört många som inte gjort det, som inte kan sova för tickandet etc. Jag har autism och är väldigt känslig för ljud, jag vill inte ta den risken.
    Ajdå, då förstår jag att du vill ha biologisk klaff. Som sagt, min mans kirurg var väldigt lyhörd kring hans önskemål.
  • Anonym (W)

Problemet med en biologisk klaff är väl att den bara håller i ca 15 år. Sedan måste du göra en ny operation i så fall och det är ju en onödig risk.

En mekanisk klaff kan du kanske ha livet ut, vilket är en stor skillnad. 

• Anonym (A)
    Anonym (W) skrev 2025-05-09 15:03:11 följande:

Problemet med en biologisk klaff är väl att den bara håller i ca 15 år. Sedan måste du göra en ny operation i så fall och det är ju en onödig risk.

En mekanisk klaff kan du kanske ha livet ut, vilket är en stor skillnad. 

Jag är medveten om det, men vad är poängen om jag ändå inte kommer må bra?
Svar på tråden Någon kunnig inom klaffop?