• Anonym ("Änka")

Ledighet vid dödsfall, hur göra när semesterdagar är slut?

Min sambo gick bort för en månad sen. Var plötsligt.
    Fick permission från jobbet 2 dagar och så har jag tagit semester 2 veckor.
    Men det är mycket att ordna med: Begravning, bodelning, bouppteckning,leta nytt boende, sälja huset, flytta.....
    Arbetsgivaren kräver att man tar ut 4 v4ckor på sommaren, 
    Har inte råd att ta tjänstledigt utan lön mer än enstaka dagar.
    Hur löser man frånvaro från jobbet när semesterdagarna är slut?

• Svar på tråden Ledighet vid dödsfall, hur göra när semesterdagar är slut?
  • Anonym (Falabella)

Det är ju inte helt ovanligt med någon veckas sjukskrivning om man förlorar sin partner, varför tog du semester direkt?

I övrigt får du väl betala för tjänster som hjälper eller be vänner och släkt, finns det inga som kan hjälpa dig?

• Anonym (T)

Beklagar sorgen. Det vanligaste i din situation är att bli sjukskriven. 

• Anonym (T)
    Anonym (Falabella) skrev 2025-05-09 07:46:38 följande:

Det är ju inte helt ovanligt med någon veckas sjukskrivning om man förlorar sin partner, varför tog du semester direkt?

I övrigt får du väl betala för tjänster som hjälper eller be vänner och släkt, finns det inga som kan hjälpa dig?

En vecka låter väldigt lite. Arbetsgivare brukar ge 3-10 dagars ledigt (beroende på koleltivavtal mm) och sen är det helt normalt att behöva sjukskrivning efter det. 
  • Anonym ("Änka")
    Anonym (Falabella) skrev 2025-05-09 07:46:38 följande:

Vissa saker måste man vara med på själv. Tror inte det är ok att skicka kompis till jurist, bank?.
  • Anonym ("Änka")
    Anonym (T) skrev 2025-05-09 07:51:19 följande:
    En vecka låter väldigt lite. Arbetsgivare brukar ge 3-10 dagars ledigt (beroende på koleltivavtal mm) och sen är det helt normalt att behöva sjukskrivning efter det. 
    VC nekade sjukskrivning. Gruppchefen säger att sorg är ingen sjukdom så därför fick jag inte ens 1 v sjukskrivning. Blev därför semester.
  • Anonym (Facket)

Vad säger facket?

• Anonym (xxx)
    Anonym ("Änka") skrev 2025-05-09 08:01:56 följande:
    VC nekade sjukskrivning. Gruppchefen säger att sorg är ingen sjukdom så därför fick jag inte ens 1 v sjukskrivning. Blev därför semester.
    Kolla med ditt fack/ditt kollektivavtal. Man har rätt till vissa dagar vid dödsfall. Dels när det sker en även vid t ex begravning och bouppteckning.

Måste du dra i allt nu? Kan inte försäljning av huset vänta lite?
  • Anonym (T)

Men käre tid! :( 

På vilken grund nekades du sjukskrivning från VC? 

• Anonym (Bea)
    Fast initialt har arbetsgivaren inte att göra med anledningen till att du sjukskriver dig. Du behöver tex inte lämna in första sidan på läkarintyget.
    Inte förrän man varit sjuk så pass länge att man inleder rehab, då blir symptom och ev sjukdom  relevant.
    Gå förbi din gruppchef och prata med HR.

Eller sjukskriv dig för något annat, influensa, halsont, feber...
  • Anonym (Herregud)

Om vi förbiser det faktum att din gruppchef verkar vara helt utvecklingsstörd så är det anmärkningsvärt att VC ej sjukskrev dig. Kan inte förstå varför men håller med ovan, sjukskriv dig för vad som helst. Om arbetsgivaren är misstänksam kan de inte riktigt göra något åt det och inte sparka dig för det om det inte pågår väldigt länge, allra minst om du är med i facket.

Jag jobbar med HR och har mest varit på mindre arbetsplatser där vi arbetsbefriat generöst och flexibelt när människor går igenom tragedi, större arbetsplatser/industri brukar ha policy så prata även med HR. Ta hand om dig!

Svar på tråden Ledighet vid dödsfall, hur göra när semesterdagar är slut?