• Floopy112

Amma utan amningsnapp

Hej, jag har nyligen börjat amma utan amningsnapp och det går väldigr bra! Men från och med 17e till 6e nu Så gick min pojke upp 900 g. Bvc sköterskan reagerade lite men sa att det inte var farligt. Har andra varit med om liknande? Syftar då till de som endast helammar.

• Svar på tråden Amma utan amningsnapp
  • Anonym (Lugn)

vet inte om de skulle vara mycke eller lite, 900g? Om bebis är lite n så går ni snart på besök igen så får ni se då! Amma efter  önskemål så att säga så blir de nog bra! jag hade amningsnapp vid 2 amningstillfällen gör de gjorde ont på mig, men varför har man det annars? Underlättar det taget om bröstet? Du kan va lugn, de säger till om bebis behöver väckas för att äta oftare tex :)

• Anonym (Bella)

Beror ju helt på hur gammal bebisen är? De går ju upp snabbast i början. Min yngsta är lite mer än 3 månader gammal nu och har gått upp 4,2 kg sen hon föddes , hon vägde 3,8 ungefär och väger 8 kg nu och är stor för sin ålder. Jag har helammat sen hon var en vecka gammal, innan behövdes lite erättning innan mjölken rann till ordentligt.

Första veckorna (efter att de har vänt i vikt) och månaderna kan de ju gå upp väldigt mycket på kort tid sen går det lite långsammare. Eller menade du att du tyckte det var mycket eller lite? Hur som helst så skulle BVC-sköterskan sagt om något inte är som det ska så du behöver inte vara orolig :)

• Floopy112

Tänker att det skulle vara mycket. Jag har ganska plana bröstvårtor och min bebis ett omoget gap, så han fick inget grepp om bröstet. Men med amningsnappen gick det! och ville verkligen amma.och nu har vi äntligen lyckats köra utan :) 

jo men hon verkade bli chockad då han tidigare gått upp 500 på 2 veckor och nu vad det 900 på 2.5 vecka. Han va ganska liten vis födsel och en vecka gick han ner 10 g?

• planerar barn123

Man brukar väl säga att amningen brukar vara mer effektiv utan amningsnapp så tycker inte att det är konstigt att han går upp mer.

• Anonym (Bella)
    Floopy112 skrev 2025-05-09 17:25:48 följande:

Tänker att det skulle vara mycket. Jag har ganska plana bröstvårtor och min bebis ett omoget gap, så han fick inget grepp om bröstet. Men med amningsnappen gick det! och ville verkligen amma.och nu har vi äntligen lyckats köra utan :) 

jo men hon verkade bli chockad då han tidigare gått upp 500 på 2 veckor och nu vad det 900 på 2.5 vecka. Han va ganska liten vis födsel och en vecka gick han ner 10 g?

Min yngsta gick upp 1,2 kg mellan att hon var en månad gammal tills hon var 7 veckor gammal. Så 900 g på 2,5 veckor i början låter normalt :) Barn som ammas kan nog inte gå upp FÖR mycket har jag hört iallafall och oftast planar det ut när de blir lite äldre ..Så du behöver inte oroa dig för att det är för mycket. Och att han bara gick ner 10 g i början var ju ovanligt lite , ofta går de ner några 100 g och vänder igen efter några dagar. Men det är ju inget dåligt med att han gick ner mindre. 
  • Anonym (Natta)

Osäker vad du menar att amningsnapp gör för skillnad? 

Jag har använt amningsnapp när barnen varit nyfödda pga för mycket tryck i mjölken. Man kan väl pumpa ut men det orkade inte jag och amningsnapp fungerar lika bra för det ändamålet, alltså att minska flödet på bröstmjölken. När barnet sen blivit större och ammar mer så har jag slutat med amningsnapp.

Svar på tråden Amma utan amningsnapp