• Anonym (Hjälp)

Hur kompromissar man i ett förhållande?

Jag och min man har varit tillsammans i 15 år, två barn i skolåldern. Vi tycker olika om allt och det har ofta svårt att kompromissa. Vi har två områden som det ofta blir bråk kring där jag vill ha tydliga regler och mannen vill ha det flytande/fritt - skärmtid och läggdags. Han blir arg på mig när jag bestämmer och jag mår dåligt när det är utan regler. Att barnen (och deras pappa) bara sitter och spelar ipad/kollar telefonen hela helgerna känns inte bra. När han nattar är barnen uppe så pass sent att jag inte får någon tid för återhämtning och de blir (enligt mig) på dåligt humör dagen efter. Vi har med andra ord kört fast. Hur kompromissar man när man tycker så olika? 

• Svar på tråden Hur kompromissar man i ett förhållande?
  • Anonym (X)

Du kontaktar kommunen för föräldrarådgivning.
    Alternativt stänger du av wifi vid en viss tid och då lägger de väl av självmant.

• Anonym (Mannen)

Ett första steg är att man lyssnar på varandra samt inte anklagar varandra. 

Sen behöver man vara öppen för förändring. Det finns ju en risk att din man är omogen och därför inte är öppen för förändring.

Men en sak ni skulle kunna prova är att testa med skärmtid och bra rutiner i två veckor. Sedan testa hans metoder i två veckor. Under hela tiden så försöker ni titta på hur barnen påverkas av de olika metoderna.

Sen vet jag inte hur gamla barnen är, hur mycket skärmtid de får och hur sena kvällarna är. Men forskningen visar att det kan gå ut över både skolgång och hälsa att ha mycket skärmtid och sena kvällar.

• Anonym (Nej)
    Anonym (X) skrev 2025-05-09 23:15:18 följande:

Du kontaktar kommunen för föräldrarådgivning.
    Alternativt stänger du av wifi vid en viss tid och då lägger de väl av självmant.

Fast det är ju inte att kompromissa.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-09 22:49:29 följande:
    Hur kompromissar man i ett förhållande?

Jag och min man har varit tillsammans i 15 år, två barn i skolåldern. Vi tycker olika om allt och det har ofta svårt att kompromissa. Vi har två områden som det ofta blir bråk kring där jag vill ha tydliga regler och mannen vill ha det flytande/fritt - skärmtid och läggdags. Han blir arg på mig när jag bestämmer och jag mår dåligt när det är utan regler. Att barnen (och deras pappa) bara sitter och spelar ipad/kollar telefonen hela helgerna känns inte bra. När han nattar är barnen uppe så pass sent att jag inte får någon tid för återhämtning och de blir (enligt mig) på dåligt humör dagen efter. Vi har med andra ord kört fast. Hur kompromissar man när man tycker så olika? 

Kan ni tänka er att bestämma olika veckodagar? Dina mer strikta regler på vardagar och hans mer lösa på helgerna? 
  • Fjäril kär

Att kompromissa handlar INTE om att få sin vilja igenom.  Kompromissa innebär att alla gör uppoffringar så alla tjänar på kompromissen

Kompromissa handlar om att ge och ta . Byteshandel . Om du får två timmar tidigare av avstängda mobiler och skärmar, vad får dom då tillbaka ? Vad är du beredd på att ge dom?  Lite byteshandel av morötter är att kompromissa. 

• Anonym (Hjälp)
    Fjäril kär skrev 2025-05-09 23:50:25 följande:

Att kompromissa handlar INTE om att få sin vilja igenom.  Kompromissa innebär att alla gör uppoffringar så alla tjänar på kompromissen

Kompromissa handlar om att ge och ta . Byteshandel . Om du får två timmar tidigare av avstängda mobiler och skärmar, vad får dom då tillbaka ? Vad är du beredd på att ge dom?  Lite byteshandel av morötter är att kompromissa. 

Jag har aldrig tänkt på kompromiss som en byteshandel. Tycker det låter som en underlig situation att jag tvingar dom stänga av en särskild tid och då ska de kompenseras för det. Vad menar du att jag ska ge dom? 
    Jag har nog alltid tänkt att kompromiss kan vara att gå halva vägen var, tex jag tycker max 5h skärm/dag på helgen, mannen tänker fritt (vilket blir typ 10h) att man få sätter en maxgräns på 7.5 h typ. Då har jag verkligen gjort en uppoffring känner jag. 
  • Tow2Mater

Du vill styra hur han spenderar egentid med sina barn??

Kor varannan helg.

Tid för återhämtning kan du väl ta i sovrummet när du lämnar ansvaret for barnen till honom.

• Tow2Mater
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-05-10 00:03:56 följande:
    Jag har aldrig tänkt på kompromiss som en byteshandel. Tycker det låter som en underlig situation att jag tvingar dom stänga av en särskild tid och då ska de kompenseras för det. Vad menar du att jag ska ge dom? 
    Jag har nog alltid tänkt att kompromiss kan vara att gå halva vägen var, tex jag tycker max 5h skärm/dag på helgen, mannen tänker fritt (vilket blir typ 10h) att man få sätter en maxgräns på 7.5 h typ. Då har jag verkligen gjort en uppoffring känner jag. 
    Begränsad versus fritt - då är ju inte en kompromiss att dividera om hur stor begränsningen ska vara. Men kan ni först komma överens om att det ska vara en begränsning kan ni ju göra så.
  • Fjäril kär
    Det  handlat ju om vad dom tjänar på kompromissen.  Du får en lugn kväll med egentid och återhämtning/vila. Men vad tjänar dom på att kompromissa?  
  • Anonym (Nej)
    Diktator då? 
Svar på tråden Hur kompromissar man i ett förhållande?