Tror jag behöver lite hjälp
Jag har en sambo som är helt fantastisk.
Han är ca 20 år äldre än mig men vi fungerar väldigt bra tillsammans för det mesta.
Det jag ser problematiskt sitter hos mig - jag är en väldigt öppen person, som ses och hörs. Jag tycker om att skratta och prata om allt möjligt. Jag skulle vilja påstå att min sociala sida är en av mina bättre. Min käre sambo är min totala motsats. Han är väldigt tyst, uttrycker sina känslor väldigt sparsamt. Men han är absolut inte "sluten". Vi pratar om precis allt.
Men, när det kommer till alla former av beslut i våra liv så känner jag att jag ofta är den som bestämmer. Jag vill så gärna att han tar för sig mer.
Det är alltid jag som väljer mat, film, planer för helgen etc.
Givetvis, då jag är medveten om att han är mer reserverad, så vill jag alltid ha hans åsikt innan jag framför min egna, annars säger han alltid "men vi kan göra det du vill"
Jag vill inte dominera vårt förhållande. Jag vill inte alltid få som jag vill. Jag önskar att jag kunde ge honom en "knuff" att se sina egna önskemål framför mina lika ofta som han låter mig bestämma.
Hur kan jag göra för att han ska ta ett steg framåt? Utan att det blir ännu en ytterligare grej som "jag bestämmer"