• Anonym (Lite hjälp tack)

Tror jag behöver lite hjälp

Jag har en sambo som är helt fantastisk.
    Han är ca 20 år äldre än mig men vi fungerar väldigt bra tillsammans för det mesta. 
    Det jag ser problematiskt sitter hos mig - jag är en väldigt öppen person, som ses och hörs. Jag tycker om att skratta och prata om allt möjligt. Jag skulle vilja påstå att min sociala sida är en av mina bättre. Min käre sambo är min totala motsats. Han är väldigt tyst, uttrycker sina känslor väldigt sparsamt. Men han är absolut inte "sluten". Vi pratar om precis allt.
    Men, när det kommer till alla former av beslut i våra liv så känner jag att jag ofta är den som bestämmer. Jag vill så gärna att han tar för sig mer. 
    Det är alltid jag som väljer mat, film, planer för helgen etc. 
    Givetvis, då jag är medveten om att han är mer reserverad, så vill jag alltid ha hans åsikt innan jag framför min egna, annars säger han alltid "men vi kan göra det du vill" 
    Jag vill inte dominera vårt förhållande. Jag vill inte alltid få som jag vill. Jag önskar att jag kunde ge honom en "knuff" att se sina egna önskemål framför mina lika ofta som han låter mig bestämma.

Hur kan jag göra för att han ska ta ett steg framåt? Utan att det blir ännu en ytterligare grej som "jag bestämmer"

• Svar på tråden Tror jag behöver lite hjälp
  • Jårdi

Du tar ett steg tillbaka och tar inga initiativ eller ger förslag på idéer. Sen väntar du in honom och ser om han börjar ta egna initiativ. 

• Tecum

Du kan ju säga saker som "jag vet faktiskt inte, vad tycker du"? Då passar du bollen men trycker inte på honom den utan visar osäkerhet. Då ger du honom chansen att bestämma utan att köra över dig, det kan kännas bra för hans manlighet att hjälpa en osäker kvinna.

Men jag förstår att det tar emot för en dominant person som dig att visa sig osäker, även om det är fejk...Flört

• Anonym (s)

har han verkligen önskemål som han inte säger eller är han helt enkelt fullt nöjd med att göra vad du vill?

• Anonym (Jens)

Det kunde vara min fru som skrev så om mig TS! Glad Min fru är 24 år yngre än mig och väldigt aktiv socialt. Hon sköter i princip allt rörande vårt gemensamma socialliv, jag har bara ett eget, några kompisar (män) som ses varannan vecka. Jag tror att det kan vara ett mognadstecken, att inte gå i polemik, att vara helt nöjd med att glädja frun med att göra det hon väljer för att det inte spelar någon roll alls för min egen del. Min fru tycker hon styr mig alldeles för mycket dock, trots att det som en gång triggade vår relation var att vi gillade samma musik, samma film teman och dessutom delar vi mat- och vinintresse. Även där gillar vi samma saker märkligt nog...

• Anonym (Tystlåten)

Att du hela tiden pratar, hörs och syns gör honom kanske helt utmattad? Det kan vara ganska så jobbigt för någon som själv är tystlåten. Han ger kanske upp, eftersom han vet att du kommer att prata dig till att få din vilja igenom?

Hur reagerar du om han har andra åsikter än vad du har? Pratar du omkull honom, och det blir en massa diskussioner som han tycker är jobbiga? Och han är konflikträdd?

Ta ett steg bakåt, och låt honom få en chans att säga vad han tycker, och vad han vill. Gör något ovanligt, var tyst. Flört

Vi är oftast väldigt överrens om saker.
    Jag känner verkligen inte att jag kör över honom. Jag har frågat honom flertalet gånger om han tycker att jag "tycker till" för mycket. Men han är väldigt "chill" och nöjd med i princip allt jag föreslår/gör. Vi bråkar väldigt sällan. Givetvis vågar han säga ifrån - på det sättet är jag inte dominant mot honom. Jag visar däremot mycket mer känslor.
    Jag framstår som dominant då jag hörs mest av oss, men jag är väldigt mån om hans åsikter. Det är därför jag fiskar efter att han ska säga exempelvis; "ikväll vill JAG kolla på Braveheart" eller "nej jag är inte så sugen på pizza idag, vi kan väl äta burgare".
    Jag har många gånger prövat att lämna "öppet mål" så han inte KAN välja vad jag föreslår, men då blir han nästan mer osäker och vill att jag ska bestämma.
    Vi lyssnar på samma musik, har samma intressen och värderingar. Så.. ja, för honom spelar det sällan roll att jag väljer.
    Jag önskar bara att han VILLE ta för sig mer.
    Men vissa kanske är bekvämare med att slippa ha egna åsikter om allt?
    Jag försöker förstå mig på hur han tänker. Men jag får kanske helt enkelt nöja mig med det han säger, "det spelar ingen roll"

• Anonym (Rob)
    Anonym (Lite hjälp tack) skrev 2025-05-10 16:52:17 följande:

Vi är oftast väldigt överrens om saker.
    Jag känner verkligen inte att jag kör över honom. Jag har frågat honom flertalet gånger om han tycker att jag "tycker till" för mycket. Men han är väldigt "chill" och nöjd med i princip allt jag föreslår/gör. Vi bråkar väldigt sällan. Givetvis vågar han säga ifrån - på det sättet är jag inte dominant mot honom. Jag visar däremot mycket mer känslor.
    Jag framstår som dominant då jag hörs mest av oss, men jag är väldigt mån om hans åsikter. Det är därför jag fiskar efter att han ska säga exempelvis; "ikväll vill JAG kolla på Braveheart" eller "nej jag är inte så sugen på pizza idag, vi kan väl äta burgare".
    Jag har många gånger prövat att lämna "öppet mål" så han inte KAN välja vad jag föreslår, men då blir han nästan mer osäker och vill att jag ska bestämma.
    Vi lyssnar på samma musik, har samma intressen och värderingar. Så.. ja, för honom spelar det sällan roll att jag väljer.
    Jag önskar bara att han VILLE ta för sig mer.
    Men vissa kanske är bekvämare med att slippa ha egna åsikter om allt?
    Jag försöker förstå mig på hur han tänker. Men jag får kanske helt enkelt nöja mig med det han säger, "det spelar ingen roll"

Lustig kille.
    Jag och mitt liv ex kunde ha diskussioner om vilken serie/film vi skulle se.  Jag var tex skeptisk till Harry Potter då jag trodde det var en barnfilm och sa som jag tyckte.  Men hon övertalade mig och jag gav med tillslut. Och då skulle vi se det jag ville se efter Harry Potter.  Harry Potter var riktigt bra men hade inte sett den om det inte vore för henne.

Hade du tyckt det varit bättre än att han vill göra allt de du vill ?  Kanske är ni väldigt lika varandra i intressen. Men låter konstigt om ni skulle tycka precis lika om allt.  Kanske är han rädd för att göra sig ledsen/besviken också...
  • Anonym (h)

Lite samma här, har försökt att bolla över till honom men det händer ingenting. Skulle jag inte föreslå saker så skulle det inte hända nånting. Frågar om vad han tycker och vill o.s.v.

Anonym (h) skrev 2025-05-10 17:39:08 följande:

Lite samma här, har försökt att bolla över till honom men det händer ingenting. Skulle jag inte föreslå saker så skulle det inte hända nånting. Frågar om vad han tycker och vill o.s.v.

Exakt! 
    Då känns det som att jag styr och ställer.. men egentligen skulle det hända väldigt lite om jag inte lade upp mina förslag och åsikter.
Svar på tråden Tror jag behöver lite hjälp