• Anonym (Söker frihet)

Finns det någon som kommit ur en djup depression? Hur gjorde ni?

Hej

Jag har haft problem med depression i flera år och det är helt omöjligt för mig att komma ur den. Har testat SSRI, psykolog, att träna och hålla en bra kost men med tiden har jag bara gett upp eftersom inget hjälper. Just nu gör jag ingenting för att förbättra mitt mående och lider av ångest och självmordstankar som bara blir värre och värre. 

Det jag söker i den här tråden är människor som kan skriva om hur de tog sig ut en liknande situation. Om det nu finns några här skulle jag gärna vilja veta vad som fungerade för er. Alla tips mottages gärna.

• Svar på tråden Finns det någon som kommit ur en djup depression? Hur gjorde ni?
  • Anonym (Medmänniska)

Hej, Jag har varit lite i samma sits. Jag sökte hjälp i omgångar, har också provat olika mediciner men tyckte inget hjälpte.
    Senaste gången jag sökte hjälp trodde jag inte heller det skulle hjälpa, men den gången gjorde det det. Jag träffade en terapeut som gick till botten med varför jag beter mig som jag gör, varför vissa känslor uppstår utifrån olika situationer. 
    Fortsätt sök hjälp! Ge inte upp! Livet kan bli bättre. Dock är man som människa alltid ett pågående projekt som man måste jobba på. Men det går att komma ur depressionen och dessa hemska tankar om att man bara vill dö. 
    Önskar dig lycka till.

• Anonym (Söker frihet)
    Anonym (Medmänniska) skrev 2025-05-10 18:11:08 följande:

Hej, Jag har varit lite i samma sits. Jag sökte hjälp i omgångar, har också provat olika mediciner men tyckte inget hjälpte.
    Senaste gången jag sökte hjälp trodde jag inte heller det skulle hjälpa, men den gången gjorde det det. Jag träffade en terapeut som gick till botten med varför jag beter mig som jag gör, varför vissa känslor uppstår utifrån olika situationer. 
    Fortsätt sök hjälp! Ge inte upp! Livet kan bli bättre. Dock är man som människa alltid ett pågående projekt som man måste jobba på. Men det går att komma ur depressionen och dessa hemska tankar om att man bara vill dö. 
    Önskar dig lycka till.

Tack för ditt svar. Jag tänker att jag ska försöka igen med att söka vård för jag kan inte leva som jag gör nu. Det inget driv eller kraft i mig längre. Jag skulle vilja hitta tillbaka till den jag var innan allt blev så mörkt men det är flera år sedan nu. 

Det gjorde mig glad att läsa att det gick så bra för dig :)
  • Anonym (Hej)

Led av depression i 10 år och inget hjälpte utan jag blev bara sämre och sämre. Fick börja äta tillskott av D-vitamin och Folsyra och var som en ny människa ett halvår senare. Trodde jag var dömd. Har mina dippar ibland men den där fruktansvärda ångesten och orkeslösheten är så gott som borta. Har du tagit blodprover för att se dina värden, t ex ferritin, b12 och D-vitamin?

• Anonym (X)

Spela TVspel.
    Jag vet att det låter skitkonstigt men jag började spela mängde med spel (som hade lång och invecklad story) det hjälpte med tiden och fick mig att kunna leva mig in i rollfigurerna så pass mycket att jag kunde släpppa mina egna tankar.
    Sedan äter jag SSRI på 100 varje dag. 
    KBT mm hjälpte inte alls tyvärr.

• Anonym (Axel)
    Anonym (Söker frihet) skrev 2025-05-10 17:58:23 följande:
    Finns det någon som kommit ur en djup depression? Hur gjorde ni?

Hej

Jag har haft problem med depression i flera år och det är helt omöjligt för mig att komma ur den. Har testat SSRI, psykolog, att träna och hålla en bra kost men med tiden har jag bara gett upp eftersom inget hjälper. Just nu gör jag ingenting för att förbättra mitt mående och lider av ångest och självmordstankar som bara blir värre och värre. 

Det jag söker i den här tråden är människor som kan skriva om hur de tog sig ut en liknande situation. Om det nu finns några här skulle jag gärna vilja veta vad som fungerade för er. Alla tips mottages gärna.

Fick barn. Det räddade mig. 

Tror det är olika svårt att komma ur en depression baserat på hur genetiskt utsatt man är. 
  • Anonym (Söker frihet)
    Anonym (Hej) skrev 2025-05-10 18:29:41 följande:

Led av depression i 10 år och inget hjälpte utan jag blev bara sämre och sämre. Fick börja äta tillskott av D-vitamin och Folsyra och var som en ny människa ett halvår senare. Trodde jag var dömd. Har mina dippar ibland men den där fruktansvärda ångesten och orkeslösheten är så gott som borta. Har du tagit blodprover för att se dina värden, t ex ferritin, b12 och D-vitamin?

Ja det har jag. Tyvärr hade jag inte brist på något. Det hade varit skönt att få ett sådant svar där de ser något man lider brist på som sen går att åtgärda. Tack för att du tog dig tid att svara :)
  • Anonym (Söker frihet)
    Anonym (X) skrev 2025-05-10 18:47:49 följande:

Spela TVspel.
    Jag vet att det låter skitkonstigt men jag började spela mängde med spel (som hade lång och invecklad story) det hjälpte med tiden och fick mig att kunna leva mig in i rollfigurerna så pass mycket att jag kunde släpppa mina egna tankar.
    Sedan äter jag SSRI på 100 varje dag. 
    KBT mm hjälpte inte alls tyvärr.

Tv-spel fungerar inte bra för mig eftersom jag har så svårt att koncentrera mig. Det funkar några minuter till kanske upp mot en halvtimme ibland. Sen tappar jag orken och motivationen till att fortsätta spela. Jag jobbar 100% där kan jag ibland känna att jag kommer in i jobbet och glömmer allt annat. Det är en skön känsla men tyvärr oftast kortvarig. 

Tack för svar. Jag uppskattar verkligen er alla som tar er tid att skriva det som fungerat för er! 
  • Anonym (Söker frihet)
    Anonym (Axel) skrev 2025-05-10 18:51:16 följande:
    Fick barn. Det räddade mig. 

Tror det är olika svårt att komma ur en depression baserat på hur genetiskt utsatt man är. 
    Det tror jag en sådan sak som kan hjälpa. Det måste ge så mycket mening att ha barn och familj. Tyvärr är det uteslutet för mig. 

Ja tyvärr går depression i min familj, även självmord. Det är som antigen blir man i min familj jätteglad, motiverad och social eller en deprimerad eremit.  
  • Anonym (T)

Du verkar tro att någon annan ska kunna lösa dina problem åt dig. Glöm det, du måste själv reda ut den konflikt som du befinner dig i. Det finns skäl till att du inte befinner dig i psykisk jämvikt idag. Bara du vet vad som hänt i ditt liv och hur orsaksförhållandena ser ut som försatt dig i denna situation. Den dag du förstår hur dessa samband ser ut och hur de samverkat till att skapa ditt nuvarande mentala tillstånd är du på väg att bli fri. Men allt arbete som måste göras är ditt arbete. Ingen kommer att göra det åt dig. 

• Anonym (Söker frihet)
    Anonym (T) skrev 2025-05-10 19:57:28 följande:

Du verkar tro att någon annan ska kunna lösa dina problem åt dig. Glöm det, du måste själv reda ut den konflikt som du befinner dig i. Det finns skäl till att du inte befinner dig i psykisk jämvikt idag. Bara du vet vad som hänt i ditt liv och hur orsaksförhållandena ser ut som försatt dig i denna situation. Den dag du förstår hur dessa samband ser ut och hur de samverkat till att skapa ditt nuvarande mentala tillstånd är du på väg att bli fri. Men allt arbete som måste göras är ditt arbete. Ingen kommer att göra det åt dig. 

Jag håller inte med. Även om människor med depression kan ha olika orsaker till dess förekomst och olika erfarenheter hur den kan bli bättre eller botas finns det förstås likheter. Det som hjälp någon annan kan förstås även hjälpa andra. 

Du misstolkar också mitt inlägg som att jag inte förstår att arbetet måste komma från mig för att bli bättre. Det är ju förstås därför jag frågar om råd för att få verktyg att gå vidare. 
Svar på tråden Finns det någon som kommit ur en djup depression? Hur gjorde ni?