• Anonym (Ki)

Hur länge ska man bara acceptera?

Bonusen är 21 och vi har precis fått veta att han kommer få gå gymnasiet ytterligare en termin med samma ämne för att han inte lyckats. Han har autism och adhd, högintelligent, men bortskämd och daltad med och vägrar ta ansvar. Heter hela tiden att han behöver tid, han behöver si och han behöver så. När katten blev sjuk nyligen blev han upprörd över att veterinären kontaktades innan han, för då fick han inte tid att vänja sig vid tanken innan. Det känns ärligt som han aldrig kommer bli vuxen på riktigt, mina barn (med samma diagnoser) är flera år yngre och många gånger mer mogna, just för att de inte är så bortklemade. Bonusen är inte yngre mentalt än jämngamla, bara lat och bortskämd.

Är det bara att acceptera att det kommer bo en förvuxen unge hos oss för alltid, eller hur mycket har jag rätt att pusha för att de ska låta honom växa upp och sluta anpassa sig efter minsta vink?

• Svar på tråden Hur länge ska man bara acceptera?
  • Anonym (Q)

Inte så länge till, om han bara har en termin kvar på gymnasiet. Men du låter helt förfärligt slut i din ts. Slut på tålamod, empati och hopp. 

Så ta hand om dig själv! Så att du orkar vara den människa du vill vara. Så att du har energi att sätta kärleksfulla gränser mot andra (särskilt vuxna!) människor i din närhet och forma ditt liv och din familj så som du vill ha den.

Vad säger hans bioföräldrar och framförallt din partner? Vad är framtidsplanerna? Vad har ni att se fram emot som par och som familj?

• Anonym (Ki)
    Anonym (Q) skrev 2025-05-12 00:50:53 följande:

Inte så länge till, om han bara har en termin kvar på gymnasiet. Men du låter helt förfärligt slut i din ts. Slut på tålamod, empati och hopp. 

Så ta hand om dig själv! Så att du orkar vara den människa du vill vara. Så att du har energi att sätta kärleksfulla gränser mot andra (särskilt vuxna!) människor i din närhet och forma ditt liv och din familj så som du vill ha den.

Vad säger hans bioföräldrar och framförallt din partner? Vad är framtidsplanerna? Vad har ni att se fram emot som par och som familj?

Det här är tredje gången vi får samma besked, gällande samma ämne. Han har redan läst 1,5 år med endast det ämnet, jag förstår inte ens att de bara låter honom ta samma om och om igen, uppenbarligen hjälper det ju inte. 

Min empati är inte slut, men jag ser ju det jag ser. Han är en vuxen man som bara ligger och scrollar i telefonen hela dagarna, han vägrar hjälpa till med saker och det anpassas och daltas så enormt. Han är inte ett litet barn längre, men de vägrar ta in det. Han kommer aldrig bli vuxen om de fortsätter såhär.

• Anonym (?)

Vad gör föräldrarna för att hjälpa honom med ämnet han har kvar?

• Anonym (Sambo)

Vad säger din sambo om era framtidsplaner?
    Det hänger ju mycket på hur din sambo agerar.

• Anonym (Konstigt)

Det låter jättekonstigt att han får läsa om samma
    ämne om och om igen. Skolan måste ju testa någon annan metod om den vanliga undervisningen inte funkar för just det ämnet?  Kan inte specialpedagogen ta en snabb insats eller nåt med honom? om han är intelligent så måste man nog bara komma på exakt vilken liten grej det är som hindrar i det ämnet.

• Anonym (Ki)
    Anonym (?) skrev 2025-05-12 20:47:11 följande:

Vad gör föräldrarna för att hjälpa honom med ämnet han har kvar?

De kan inte ämnet heller, så inte mycket skulle jag säga. Varför skolan inte gör mer vet jag inte...
  • Anonym (Ki)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-05-12 20:52:38 följande:

Vad säger din sambo om era framtidsplaner?
    Det hänger ju mycket på hur din sambo agerar.

Han bara förminskar det och pratar om hur bra betyg han har i övrigt osv, och jo visst, det har han, men utan kärnämnet kommer han ju inte vidare ändå.
  • Anonym (Ki)
    Anonym (Konstigt) skrev 2025-05-12 20:59:27 följande:

Det låter jättekonstigt att han får läsa om samma
    ämne om och om igen. Skolan måste ju testa någon annan metod om den vanliga undervisningen inte funkar för just det ämnet?  Kan inte specialpedagogen ta en snabb insats eller nåt med honom? om han är intelligent så måste man nog bara komma på exakt vilken liten grej det är som hindrar i det ämnet.

Man kan ju tycka det, men skolan menar på att de redan ger honom de anpassningar och stöd som går. Finns tyvärr inte andra skolor här heller.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Ki) skrev 2025-05-12 21:39:46 följande:
    Man kan ju tycka det, men skolan menar på att de redan ger honom de anpassningar och stöd som går. Finns tyvärr inte andra skolor här heller.
    Vad säger han själv? Han kanske har någon idé om hur han skulle kunna klara ämnet. Han kan ju inte tycka att det är roligt att läsa samma kurs om och om igen heller. Kanske komvux passar honom bättre tex?
  • Anonym (…)

Detta ligger på din sambo! 
    Hans barn, hans beslut. Tycker inte att du har rätt att pusha på, risken är att du orsakar konflikter som gör det ännu svårare för sonen att klara av det sista ämnet.
    Sonen har redan en pappa som ska ta besluten åt honom du är inte förälder så backa!!

Svar på tråden Hur länge ska man bara acceptera?