• Anonym (TS)

Vad betyder psykologens anteckning?

Gått till en psykolog 2ggr och i journalanteckningen i slutet, efter att det står att vi bokat återbesök:
    Gått?
    MCT?

Vad betyder detta, någon som vet?

• Svar på tråden Vad betyder psykologens anteckning?
  • Anonym (AI)

Enligt min chat gpt: Bra fråga ? när det i en journalanteckning står något i stil med:

?Gått??

?MCT??

?kan det röra sig om interna anteckningar eller minnesstöd från psykologen snarare än fullständiga formuleringar. Här är de vanligaste tolkningarna:

?Gått??

Kan betyda ?Hur har det gått?? ? alltså en reflektion kring patientens upplevelse eller förändring sedan föregående besök.

Alternativt: en kort notering för uppföljning, exempelvis att följa upp hur terapin går eller har gått.

?MCT??

Mest troligt står det för Metakognitiv terapi (Metacognitive Therapy) ? en terapiform som fokuserar på hur man förhåller sig till sina tankar snarare än innehållet i dem.

Frågetecknet antyder att psykologen kanske funderar på om MCT kan vara en lämplig metod framåt.

Så sammantaget kan det tolkas som att psykologen gjort en snabb notering typ:

?Hur har det gått hittills? Ska vi överväga MCT??

• Anonym (hkghk)

Hoppas det går vägen för dig då..
    Jag skulle aldrig välja att gå till en "Quacker"..
    Gick hos en i mellanstadiet och gjorde återbesök i tidigt skede gymnasiet, fanns inte en uns av dokumentering eller bevis på att jag ens varit där.. så nä inget större förtroende för någon i den yrkeskåren.

Svar på tråden Vad betyder psykologens anteckning?