• Anonym (Dilemma)

Kondylom dilemma

Har fått reda på att jag har kondylom och ska göra behandling med Aladara, MEN har så otroligt ömma och känsliga slemhinnor att jag inte vet om mitt underliv kommer klara av det. Det göra alltså inte bara ont vid sex (bara när han kommer in i mig, sedan gör det inte orn), utan det kan göra ont när jag inte ens rör mig där nere. Har förstått att krämen är stark och läst om att kondylom krämer kan göra slemhinnorna ännu känsligare/ömmare.

Till mitt dilemma, är det värt att genomföra behandlingen för att få bort kondylomen med risk att få ännu skörare/känsligare underliv?
    Har pratat med 2 olika gynekologer om detta, ena säger att mina besvär kommer "försvinna" när jag behandlar med Aladara, även om mina besvär är främst att slemhinnorna är så pass känsliga att beröring är ömt. Den andra gynekologen säger att hon rekommenderar aldrig att behandla med kondylom krämer för underlivet kan bli ännu värre/känsligare. Hon ser hellre att kondylomen läker sig själv, men jag tror inte det kommer göra det då det redan gått 1.5år.
    Saken är att jag har haft detta besvär så länge och underlivet har bara blivit värre med tiden, slemhinnorna har mer och mer blivit känsligare för beröring, torrare och fått problem med svampinfektioner som jag misstänker är pga kondylomen. Har rätt svåra/stora besvär i underlivet som främst beror på att jag har blivit extremt torr, t.o.m mensen är mkt mindre numera. (Har provat i några månader att äta membrasin, a-vitamin och omega kapslar för att försöka hjälpa slemhinnorna men det har inte hjälpt, smörjer också flera gr per dag med olja för att återfukta så mkt som möjligt. Har testat ALLT ni kan tänka er när det kommer till underlivet. Testat med ovesterin med.
    Vad hade ni gjort i min sits? Jag inte vet vad jag ska göra. Det här är inte längre ett roligt liv att leva och jag känner ibland att tankar finns att jag inte vill leva längre för vissa dagar har jag så stora besvär att jag knappt klarar av vardagen. Vill inte riskera att få värre besvär med behandlingen, om det leder till kroniska smärtor/vestibulit för då vet jag att jag inte kommer klara av det.
    Är i ett förhållande sedan 2 år tillbaka och att inte kunna vara intim/ ha sex gör att min "kvinnlighet" har försvunnit, sex är ju så viktigt i ett förhållande och det ger mig enorma skuldkänslor att inte kunna ha det. Min kille är förstående, men det spelar ingen roll då tankarna finns där att det går så många månader utan vi kunnat vara intima, man lever i ett sexlöst förhållande och inte bidrar med någonting. Tänker mkt på att göra slut så jag kan leva i detta själv och aldrig mer vara i ett förhållande då det knäcker mig så mycket :( 
  • Svar på tråden Kondylom dilemma
  • Anonym (B-M)

Mycket av besvären du har beror ju på kondylomen,det blir ju bara en ond spiral. Du får svamp och skörare slemhinnor p.ga kondylomen skriver du. Alternativet är alltså att ha det såhär som du har nu eller att behandla bort åtminstone en sak som sänker din livskvalité. Blir du av med kondylomen kan du ju därifrån ta nästa steg. Sedan kanske dina slemhinnor alltid vara sköra men som du har det nu.....Vad har du egentligen att förlora? 

• Anonym (Dilemma)
    Anonym (B-M) skrev 2025-05-13 22:25:30 följande:

Mycket av besvären du har beror ju på kondylomen,det blir ju bara en ond spiral. Du får svamp och skörare slemhinnor p.ga kondylomen skriver du. Alternativet är alltså att ha det såhär som du har nu eller att behandla bort åtminstone en sak som sänker din livskvalité. Blir du av med kondylomen kan du ju därifrån ta nästa steg. Sedan kanske dina slemhinnor alltid vara sköra men som du har det nu.....Vad har du egentligen att förlora? 

Jag är rädd att det kommer bli mycket värre då kondylom krämerna är så starka att vissa har fått kroniska besvär, vestibulit av det. Läste några artiklar om det och det är det jag mest är rädd för, att det inte går att göra något åt det. Senaste gynekologen jag haft kontakt med har sagt att hon aldrig skulle rekomendera de krämerna pga de starka bieffekter man får och att slemhinnorna i te kommer kunna återhämta sig, samt att aladara står det att man inte får behandla slemhinnor som är skadade. Så det är dilemmat jag har :/ Det jag har att förlora på är att allt kommer med stor sannolikhet bli mycket värre egentligen, sen finns ingen garanti att Aladara tar bort kondylomen :( 

Tack så mycket för svar, har du haft kondylom?
  • Anonym (Dilemma)
    Anonym (B-M) skrev 2025-05-13 22:25:30 följande:

Glömde skriva också att jag har platta kondylom, så hur vet/ser man om man behandlar med Aladara att de är "borta"? 
Svar på tråden Kondylom dilemma