• Samanta245

Hur kan man pricka in ägglossning

Ni som har gjort det hur gjorde ni? När kan man börja testa med clearblue med bara två tester för att få smiley? Jag tycker att det är jobbigt att testa varje dag vid samma tid.  Finns det något annat sätt att pricka in ägglossning? 

• Svar på tråden Hur kan man pricka in ägglossning
  • Anonym (Y)

Om man har sex varannan var tredje dag så har man goda chanser. Clearblues kan man ta på morgonen och då fokusera extra på dagarna efter glad gubbe. Märker man av äggviteflytningar kan man också använda dem för att veta när man kan ligga lite extra för att öka chansern.
    man kan också se på mönster i saliven när man är fertil. Det heter fernisation och finns kit att köpa med förstoringseglas 

• Anonym (Munk)

Har man sex varannan dag när mensen slutat missar man inte ÄL. 

ÄL-test ska tas varje dag vid ungefär samma tid. Får man det positivt och man har sex den dagen och efterföljande två dagar missar man inte ÄL. 

Lär känna din kropp. Får du fertilt sekret? Vattnigare flytningar eller som rå äggvita så är du fertil. Har du sex alla dom dagarna missar du inte ÄL. 

• Anonym (Munk)

Sedan kan man pricka in ÄL hur bra som helst och ändå inte bli gravid. En yngre kvinna har cirka 20-25 % chans att bli gravid om man prickar in ÄL. En äldre kvinna har lägre chans och den sjunker ju äldre man blir. 

• Anonym (Y)
    Anonym (Munk) skrev 2025-05-13 13:43:36 följande:

Sedan kan man pricka in ÄL hur bra som helst och ändå inte bli gravid. En yngre kvinna har cirka 20-25 % chans att bli gravid om man prickar in ÄL. En äldre kvinna har lägre chans och den sjunker ju äldre man blir. 

Helt sant! Vi prickade äl varje månad i ett år utan att bli gravida. Man behöver ha turen med sig också ☺️
  • Anonym (Sisi)

Jag prickade in ägglossning och blev gravid.  Jag är 39 år.
  • Anonym (Munk)
    Anonym (Sisi) skrev 2025-05-13 15:58:31 följande:

Jag prickade in ägglossning och blev gravid.  Jag är 39 år.

Jamen det är ju helt underbart att lyckas på första försöket. Du hade oddsen på din sida. Det har jag också haft turen att ha, men statistiken ser fortfarande ut som den gör.

• Samanta245
    Anonym (Munk) skrev 2025-05-13 13:41:03 följande:

Har man sex varannan dag när mensen slutat missar man inte ÄL. 

ÄL-test ska tas varje dag vid ungefär samma tid. Får man det positivt och man har sex den dagen och efterföljande två dagar missar man inte ÄL. 

Lär känna din kropp. Får du fertilt sekret? Vattnigare flytningar eller som rå äggvita så är du fertil. Har du sex alla dom dagarna missar du inte ÄL. 

Jag vill pricka in ägglossning för att få en pojke.  Jag har en flicka.  Det sägs att man kan få en pojke om man har samlag så nära ägglossning som möjligt 
  • Anonym (Y)
    Samanta245 skrev 2025-05-13 17:05:45 följande:
    Jag vill pricka in ägglossning för att få en pojke.  Jag har en flicka.  Det sägs att man kan få en pojke om man har samlag så nära ägglossning som möjligt 
    Har också hört den teorin 🙈 försöka kan man ☺️ 
    Men fortsätt med ägglossningstest, för tror det är det man kommer närmast på utöver att göra ultraljud och det är ju kanske inte gångbart varje cykel 😅😅
  • Samanta245
    Anonym (Y) skrev 2025-05-13 17:49:22 följande:
    Har också hört den teorin 🙈 försöka kan man ☺️ 
    Men fortsätt med ägglossningstest, för tror det är det man kommer närmast på utöver att göra ultraljud och det är ju kanske inte gångbart varje cykel 😅😅
    Jag har haft två missfall i rad. Jag vill försöka igen i juni. Jag är inte redo än. Jag känner mig mycket trött och får huvudvärk ibland.  Det är så jobbigt att känna sig så.
  • Anonym (V)
    Samanta245 skrev 2025-05-13 17:05:45 följande:
    Vad då så de som har en flicka, har haft samlag när de inte har ägglossning?
  • Anonym (Y)
    Anonym (V) skrev 2025-05-13 20:32:09 följande:

Ne men det finns en teori att x spermier överlever längre, därför om man önskar en flicka så ska man då ha sex 3-4 dagar innan ägglossning. På så vis skulle fler x spermier än y spermier överleva och större chans att det är en x spermie som befraktar ägget. 

y spermierna ska vara snabbare men istället dö av tidigare. Så då bör man har sex nära inpå ägglossningen sånär teorin att y spermien hinner fram först. 

Det är bara en teori, men inget farligt att testa 🙃

• Samanta245

X spermier är långsamma. 
  • Anonym (F)

Jag testade varje dag från dagen efter mens fram till någon dag efter positivt ägglossningstest, samt tempade under hela den perioden. Sen får man ägglossningsflytningar också, de är genomskinliga och ?slemmiga?. De kommer några dagar innan ägglossningen och upphör när den är slut. Men det bästa man kan göra är att ha sex varannan dag för att inte missa den. Det är väldigt liten chans att du lyckas hitta ägglossningen med bara två tester. Anledningen till att du ska testa samma tid är för att du kan missa den annars, du har bara ägglossning i 24h. Jag brukar få starkare streck på eftermiddagen/kvällen

Svar på tråden Hur kan man pricka in ägglossning