• Cheers

Trump hotar svensk forskning?

KI:s prorektor Martin Bergö berättar  i dagens SvD (2025-05-13) om hur oroväckande det är att de tvingas avsluta pågående forskningsprojekt p.g.a. minskat ekonomiskt stöd från USA till följd av president Trumps indragningspolitik.

Det är helt fruktansvärt säger professor Bergö. Det har gällt två projekt som måst avbrytas, det ena handlade om könskorrigerande vård, det andra om trafiksäkerhet i Angola.

Är det fruktansvärt? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Trump hotar svensk forskning?
  • Anonym (Mia)

Ja, det är fruktansvärt att politikerna lägger sig i forskningen. 

Just dess två projekt vet jag inget om. Det är inte heller just dessa två projekt det handlar om. Frågan är större än så. 

• Cheers
    Anonym (Mia) skrev 2025-05-13 11:11:31 följande:

Just dess två projekt vet jag inget om. Det är inte heller just dessa två projekt det handlar om. Frågan är större än så. 

Jo, enligt professor Bergö gäller det dessa två projekt. Hur ska vi klara oss utan en fortsättning utan dessa?
  • Anonym (Mia)
    Cheers skrev 2025-05-13 11:14:38 följande:
    Jo, enligt professor Bergö gäller det dessa två projekt. Hur ska vi klara oss utan en fortsättning utan dessa?

Frågan är större än dessa två projekt. Självklart går inte jorden under för att just dessa två inte genomförs. 

Vad vill du med din fråga? Diskutera dessa två projekt eller det faktum att politiken lägger sig i forskningen?

• Anonym (Greta)

Cheers är en ulv i fårakläder och försöker på sitt hycklande sätt få gehör för sin ideologiska övertygelse. Han struntar i helheten och kör sin cherry picking.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Greta) skrev 2025-05-13 11:25:38 följande:

Cheers är en ulv i fårakläder och försöker på sitt hycklande sätt få gehör för sin ideologiska övertygelse. Han struntar i helheten och kör sin cherry picking.

Har förstått det. 

En gammal pensionär som sitter och tjafsar på FL. Är det inte det som kallas nyttig idiot?
  • Anonym (lic)
    Cheers skrev 2025-05-13 11:04:14 följande:
    Trump hotar svensk forskning?

KI:s prorektor Martin Bergö berättar  i dagens SvD (2025-05-13) om hur oroväckande det är att de tvingas avsluta pågående forskningsprojekt p.g.a. minskat ekonomiskt stöd från USA till följd av president Trumps indragningspolitik.

Det är helt fruktansvärt säger professor Bergö. Det har gällt två projekt som måst avbrytas, det ena handlade om könskorrigerande vård, det andra om trafiksäkerhet i Angola.

Är det fruktansvärt? Vad tycker ni?

Varför lägger vi skattepengar på att forska om trafiksäkerhet i Angola är min första tanke.

Finns det verkligen ingenting mer prioriterat att lägga svenska skattepengar på? Ens inom forskningsvärlden?
  • Anonym (lic)
    Anonym (Mia) skrev 2025-05-13 11:11:31 följande:

Politiken lägger sig alltid i forskningen i och med att man styr vilka projekt som får skattemedel.

Det är inget märkligt i sig.

Själv har jag bara ägnat mig åt industriforskning så det har aldrig varit tal om att söka skattepengar för den forskningen.
  • Cheers
    Anonym (Mia) skrev 2025-05-13 11:49:41 följande:
    Har förstått det. 

En gammal pensionär som sitter och tjafsar på FL. Är det inte det som kallas nyttig idiot?
    Personangrepp = inlägg på lägsta nivå.

Gör om och gör rätt, d.v.s. diskutera med sakliga argument istället. 

Det handlar alltid om prioriteringar så varförprioritera tramsforskning framför seriös forskning? Förklara det!
  • Anonym (Mia)
    Anonym (lic) skrev 2025-05-13 12:43:29 följande:
    Politiken lägger sig alltid i forskningen i och med att man styr vilka projekt som får skattemedel.

Det är inget märkligt i sig.

Själv har jag bara ägnat mig åt industriforskning så det har aldrig varit tal om att söka skattepengar för den forskningen.

Nu arbetar jag själv på ett universitet, och nej politiken lägger sig inte i vilka projekt vi forskar i. 

Att politiken vill uppmuntra viss forskning är en sak, men självklart ska politiken inte styra forskningen. Den ska vara oberoende. 

• Anonym (Mia)
    Cheers skrev 2025-05-13 13:01:37 följande:
    Personangrepp = inlägg på lägsta nivå.

Gör om och gör rätt, d.v.s. diskutera med sakliga argument istället. 

Det handlar alltid om prioriteringar så varförprioritera tramsforskning framför seriös forskning? Förklara det!

Det är din åsikt, att det är tramsforskning. Själv är jag inte insatt i hennes projekt, så jag vet inte om det är trams eller inte. 

Hur insatt är du i hennes projekt? Eller är det bara dina fördomar du luftar?

Tycker du att staten ska styra forskningen? Ja eller nej. 

Svar på tråden Trump hotar svensk forskning?