• Anonym (Orolig)

Spirometri/väga sej?

Hej!
    Ska göra en spirometri på sjukhuset hos biomedicinsk analytiker pga lungproblem. Jag är så nojig med min vikt av olika skäl inom vården. Och undrar om man måste väga sej där innan den görs? Någon som har gjort en spirometri och kan förklara hur den går till? 😬

• Svar på tråden Spirometri/väga sej?
  • Anonym (Anna)

Inte spirometri men bentäthetsmätning.

Jag uppmanades att ställa mig på vågen men sa nej tack, hon sa att hon måste ha vikt och då sa jag att då får det vara.
    Som fd anorektiker tar jag inte den risken.
    Då menade hon att jag kunde ju blunda, men nej. 
    Jag kan inte riskera något när det kommer till vikt.

Då gjorde vi en uppskattning och genomförde undersökningen.

Så länge du är normalviktig så tror jag att det funkar utan vägning.

• Anonym (V)

Jag vill inte heller veta min vikt. Jag var noga med att berätta det för sköterskan som höll för displayen och sa åt mig att blunda tills den var släckt inte. Hon uppmanade mig också att absolut INTE läsa journalanteckningen eftersom hon behövde lägga in vikten där. Den biten var absolut svårast, men jag har klarat flera besök där nu, utan att kolla vikten.

• Anonym (Anna)
    Anonym (V) skrev 2025-05-13 19:25:54 följande:

Jag vill inte heller veta min vikt. Jag var noga med att berätta det för sköterskan som höll för displayen och sa åt mig att blunda tills den var släckt inte. Hon uppmanade mig också att absolut INTE läsa journalanteckningen eftersom hon behövde lägga in vikten där. Den biten var absolut svårast, men jag har klarat flera besök där nu, utan att kolla vikten.

Just därför jag absolut inte vägde mig.
    Jag hade hellre skippat undersökningen.

Det finns alltid en risk för ett svagt ögonblick.

Bra av dig att hålla dig därifrån!
  • Anonym (Orolig)

Tack för svar
     Exakt så känner jag Med skippa nästan undersökningen pga det. Om det nu är ett krav vid spirometri.

Svar på tråden Spirometri/väga sej?