• Grodhopp

Missed abortion x2

I december 2024 fick jag missfall (missed abortion) som upptäcktes på kub i vecka 14 (barnet hade dött i vecka 12). Efter 3 misslyckade igångsättningar blev jag till slut en månad senare opererad. 

Igår var vi på tidigt ultraljud då jag vid påsk testade positivt igen. Visade sig vara tvillingar men deras hjärtan hade slutat slå. Missed abortion igen? Ska till läkaren på fredag så får vi se om det blir op eller igångsättning.

Någon som vet hur vanligt det är att drabbas av missed abortion två gånger så tätt? Har ni varit med om liknande? Är chansen större att jag blir gravid med tvillingar igen nu när jag varit det en gång? 

• Svar på tråden Missed abortion x2
  • Anonym (F)
    Grodhopp skrev 2025-05-14 10:58:55 följande:
    Missed abortion x2

I december 2024 fick jag missfall (missed abortion) som upptäcktes på kub i vecka 14 (barnet hade dött i vecka 12). Efter 3 misslyckade igångsättningar blev jag till slut en månad senare opererad. 

Igår var vi på tidigt ultraljud då jag vid påsk testade positivt igen. Visade sig vara tvillingar men deras hjärtan hade slutat slå. Missed abortion igen? Ska till läkaren på fredag så får vi se om det blir op eller igångsättning.

Någon som vet hur vanligt det är att drabbas av missed abortion två gånger så tätt? Har ni varit med om liknande? Är chansen större att jag blir gravid med tvillingar igen nu när jag varit det en gång? 

Beklagar❤️ Har också fått ett nyligen och de sa bara att det är större chans att det går bra nästa gång. Vet du om det var enäggs eller tvåäggstvillingar? Enäggs är ju genetiskt och tvåäggs är bara tur. Så om det var enäggs så har du nog högre chans än andra iallafall.

Finns här om du behöver prata, man känner ju sig ensammast i världen❤️

• Anonym (Tredje.)

Beklagar. Vet hur jobbigt det är. 
    Var gravid med tvillingar i somras, fick MA v11. 
    Blev gravid i september igen, såg hjärtat slå på ultraljud v7. Men det blev ytterligare ett MA i december. 
    Februari blev gravid men blev ett kemiskt. 

Vet inte hur vanligt det är man man känner sig oförmögen att vara gravid :(

• Grodhopp

Tack för era fina meddelanden. Blev igångsatt för 1,5 vecka sedan, gjorde nytt ul idag och tyvärr är där mycket kvar. Ska tillbaka igen om 2 veckor och då blir det operation om det finns rester kvar. Läkaren sa att det är ovanligt med 2 missed abortion i rad, sker det en tredje gång får man remiss och utredning. Men inte vi då vi lyckats få barn sedan tidigare. Såg idag en tjej som fått 9 missfall, hon fick behandling med bla trombyl. Ska prata med läkaren vid nästa besök. 

• Anonym (A)

Mitt första MA upptäcktes i vecka 11i augusti förra året. Fostret hade dött i vecka 10. 

Blev gravid igen i november men exakt samma sak hände igen. På VUL i vecka 11 visade det sig att fostret igen hade dött i vecka 10. 

Nu är jag gravid igen via IVF och gick idag in i vecka 10! Vi fick se ett hjärta slå i förra veckan men är livrädd för just vecka 10... Har än så länge inte vågat hoppas så mycket på denna graviditeten men tänker samtidigt, hur mycket otur med MA kan man egentligen ha? 

Svar på tråden Missed abortion x2