• Lemt77

Familjehem

Någon som har erfarenhet av att vara familjehem? Hur har det varit? Tog ni emot barnet som mkt litet? Får barnet stanna kvar. 

Skulle gärna vara familjehem men tycker att det skulle kännas jobbigt om man knyter an till barnet och sen ska det flyttas på.... Skräckexempel finns ju. Som "lilla hjärtat"

• Svar på tråden Familjehem
  • Anonym (Varit familjehem)

Jag har varit familjehem till en släkting. Hon var 15 år när hon flyttade till mig och hon flyttade från mig några månader efter studenten hon var då 19 år. 

Det ska ha blivit bättre efter Lilla hjärtat men man ska ha klart för sig att familjehem inte är en adoption. Vill du ha en bebis som stannar hos dig hela livet bör du skaffa egna barn istället. 

• Anonym (Funderar)

Kan man säga nej till vissa barn? Vad händer om man inte kommer överens med barnet? 

Anonym (Funderar) skrev 2025-05-23 15:59:20 följande:

Kan man säga nej till vissa barn? Vad händer om man inte kommer överens med barnet? 

Ja, man kan säga nej. Kommer man inte överens skärper man sig och inser att man är vuxen och barnet är en levande människa inte en leksak. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Varit familjehem) skrev 2025-05-23 17:04:35 följande:
    Ja, man kan säga nej. Kommer man inte överens skärper man sig och inser att man är vuxen och barnet är en levande människa inte en leksak. 

Tack för ditt otrevliga svar. Jag har fått frågan från en kvinna jag känner som jobbar med detta. Personligen har jag nog engagemanget .Jag tänker nog närmast på om mina egna barn inte skulle dra jämnt med barnet. 

Anonym (Funderar) skrev 2025-05-23 18:12:44 följande:

Tack för ditt otrevliga svar. Jag har fått frågan från en kvinna jag känner som jobbar med detta. Personligen har jag nog engagemanget .Jag tänker nog närmast på om mina egna barn inte skulle dra jämnt med barnet. 

Som man frågar får man svar. 
Svar på tråden Familjehem