• Anonym (Enbarnsmor)

Hur gör man med flera barn?

Ja, asså hur gör man när man får barn nr 2 och fler? Tänker mest rent praktiskt tiden strax före förlossning med lillasyskon och första tiden efter. 

Har nu ett barn på dryga året och funderar på att försöka med en nr 2. 

Med nuvarande barnet var vi dels inlagda med för tidiga värkar och sen igångsättning som tog 3 dygn. 

Om det scenariot skulle upprepa sig, så vill jag ju gärna ha min sambo med mig. 
    Men det blir ju svårt då han måste ta hand om första barnet.
    Vi har dessutom ca 1h körtid till förlossningen så han kan inte komma snabbt om ngt går fort. 
    Och mina föräldrar som är de som kan vara barnvakt (inte i flera dygn dock) bor 2h bort. 
    Hur gör folk? 

Och hur har ni gjort med dagis för äldre syskon. Har de varit hemma redan ett par veckor flre bf för o inte riskera att vara sjuka när bebis kommer? 
    Och när bebis är född, har de hållits hemma eller fått gå på dagis? 

• Svar på tråden Hur gör man med flera barn?
  • Anonym (Malin)

Jag har två år mellan mina. Jag var hemma de två åren, så ettan började inte på förskola förrän det var dags för båda att börja. 
    Vi levde som vanligt innan och efter förlossningen med tvåan - träffade folk, gick i affärer, osv. Nu är barnen födda i juni, så jag vet inte om vi hade gjort annorlunda om tvåan hade fötts i RS-tider. 
    Vi lämnade ettan till svärföräldrarna när förlossningen började. Tvåan föddes efter typ 10 h på förlossningen, och sedan åkte pappan hem. Han kom tillbaka och hälsade på med ettan dagen därpå, och nästa dag kom han (eller de två - minns inte)  och hämtade oss. 

Svar på tråden Hur gör man med flera barn?