• Anonym (Tjejen)

Vill han inte vara med mig?

Jag ska försöka hålla mig kortfattad men har ett problem som jag skulle behöva lite råd och tips om.

Jag och min kille blev sambos för ca 2 månader sedan och efter det har jag upplevt att han umgåtts mer med sina kompisar än tidigare, antagligen för att han känner att vi redan bor med varandra så vi träffas varje dag.

För mig är det väldigt viktigt att göra saker tillsammans utanför vardagen och högtider är det bästa jag vet (han vet att jag känner så) men nu när vi pratade om midsommar så kläckte han ur sig att han ska åka med sina killkompisar till en festival och fira med dom istället så vi är på olika håll och firar...

Samma sak gäller i sommar när hela min familj ska till spanien tillsammans och det kommer nog bli sista gången alla får ihop det samtidigt men då håller han på att planerar in en resa med sina kompisar samma datum och jag blir som ett andra hands val om dom bokar resan ett annat datum.

Det klart att han ska få ha roligt med sina vänner också och vill inte begränsa honom vilket han känner att jag gör när jag berättat att detta känns konstigt för mig.

Hur ska jag tänka i en sån här situation? överreagerar jag eller hur hade ni gjort? 
    Tacksam för alla råd jag lan få!

• Svar på tråden Vill han inte vara med mig?
  • Anonym (plan)
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-05-16 11:46:37 följande:

Jag ska försöka hålla mig kortfattad men har ett problem som jag skulle behöva lite råd och tips om.

Jag och min kille blev sambos för ca 2 månader sedan och efter det har jag upplevt att han umgåtts mer med sina kompisar än tidigare, antagligen för att han känner att vi redan bor med varandra så vi träffas varje dag.

För mig är det väldigt viktigt att göra saker tillsammans utanför vardagen och högtider är det bästa jag vet (han vet att jag känner så) men nu när vi pratade om midsommar så kläckte han ur sig att han ska åka med sina killkompisar till en festival och fira med dom istället så vi är på olika håll och firar...

Samma sak gäller i sommar när hela min familj ska till spanien tillsammans och det kommer nog bli sista gången alla får ihop det samtidigt men då håller han på att planerar in en resa med sina kompisar samma datum och jag blir som ett andra hands val om dom bokar resan ett annat datum.

Det klart att han ska få ha roligt med sina vänner också och vill inte begränsa honom vilket han känner att jag gör när jag berättat att detta känns konstigt för mig.

Hur ska jag tänka i en sån här situation? överreagerar jag eller hur hade ni gjort? 

Om ni är ganska unga och inte har gemensamma barn så tycker jag att det är mer okej att göra olika saker på högtider och semester. Det är ju viktigt att göra saker med vänner också, även om man är sambo. 

Att resa till Spanien med hela sin partners familj skulle jag i alla fall inte velat göra sådär i början när jag och min man var tillsammans. Det låter krystat och jobbigt att resa på det sättet. 

Planera in någon annan resa tillsammans istället, och res själv med familje, och han åker på nåt med sina vänner. 
  • Dexter dot com

Egentid och vänner är viktigt så jag tycker du överreagerar. Att du gillar högtider och resor ihop med din familj innebär ju inte att han uppskattar att delta i dessa. Varför hänger inte du med på festivalen?
  • Anonym (M)

Visst ska man kunna göra saker själv med sina kompisar, även resor. 

Men just vid t ex högtider och semester, så tycker jag att man borde prioritera sin familj/relation. 

Klart han kan ta ett par dagar på semestern med polarna men tycker han borde prioritera er resa till Spanien först och främst. 

• Anonym (plan)
    Anonym (M) skrev 2025-05-16 11:54:16 följande:

Visst ska man kunna göra saker själv med sina kompisar, även resor. 

Men just vid t ex högtider och semester, så tycker jag att man borde prioritera sin familj/relation. 

Klart han kan ta ett par dagar på semestern med polarna men tycker han borde prioritera er resa till Spanien först och främst. 

Fast det är ju inte deras resa till Spanien, utan det är TS och hennes familj som ska resa, pojkvännen är medbjuden. En sommarvecka med sin partners familj skulle jag inte lockas av om jag var ung och nybliven sambo. 
  • Anonym (konstigt)

Konstigt att ni just flyttat ihop och tagit steget och han börjar dra sig undan. Tycker du ska ta upp det med honom. Känns inte som relationsbeteende det han håller på med.
  • Anonym (konstigt)
    Dexter dot com skrev 2025-05-16 11:53:12 följande:
    Egentid och vänner är viktigt så jag tycker du överreagerar. Att du gillar högtider och resor ihop med din familj innebär ju inte att han uppskattar att delta i dessa. Varför hänger inte du med på festivalen?
    Hon är nog inte medbjuden.
  • Lynx123

Hmm...beror lite på om du upplever att han inte vill vara med dig.  I regel är det ju okej att höra egna saker men det är inte kul att känna sig oönskad.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (konstigt) skrev 2025-05-16 12:06:22 följande:
    Hon är nog inte medbjuden.
    Han sa att jag kunde följa med om jag ville men han vet redan svaret på den frågan med tanke på att det är 11 killar och jag hade blivit ensam tjej, vem vill vara den "jobbiga flickvännen" som tränger sig på, inte jag.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (plan) skrev 2025-05-16 12:03:29 följande:
    Fast det är ju inte deras resa till Spanien, utan det är TS och hennes familj som ska resa, pojkvännen är medbjuden. En sommarvecka med sin partners familj skulle jag inte lockas av om jag var ung och nybliven sambo. 
    Det är visserligen sant, jag har inte sett det på det sättet eftersom min familj är liksom mer "kompisar" till honom för dom är rätt barnsliga. Han älskar att vara med min knepiga och konstiga familj så har alltid sett det som att det är mig han väljer bort när han inte vill vara med.. För mig är ju min familj mina bästa vänner och dom roligaste jag känner. För honom är det ju min familj.
  • Anonym (plan)
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-05-16 12:16:19 följande:
    Han sa att jag kunde följa med om jag ville men han vet redan svaret på den frågan med tanke på att det är 11 killar och jag hade blivit ensam tjej, vem vill vara den "jobbiga flickvännen" som tränger sig på, inte jag.
    Men han ska vilja semestra med din familj i Spanien?
Svar på tråden Vill han inte vara med mig?