• Anonym (Trött)

Han surar som en tonåring och ignorerar både mig och barnen

Jag börjar bli så sjukt trött på min sambos beteende varje gång vi har bråkat. Han blir alltid helt sänkt och lägger sig raklång i sängen och bara ligger där och blundar i flera timmar. Försöker jag prata blir han irriterad för att han vill vara ifred och oftast blir han ännu surare och drar hemifrån i 1-2 timmar. Samma procedur sker alltså varje gång och det är så sjukt dränerande. Till saken hör att vi har en 2,5-åring och en till på väg. Jag tycker att man kan försöka bete sig normalt och som en vuxen person inför sina barn oavsett hur sur man är! Vårt barn har ju inte gjort något. Jag tappar också all ork och lust om vi har haft ett jobbigt bråk, men någon måste ju ta hand om vårt barn också. Det värsta är att han även ignorerar vår son när han försöker få kontakt med sin pappa. Hur obehagligt är det inte för ett litet barn att deras pappa ligger raklång på rygg i sängen med en kudde över huvudet och inte bryr sig om att deras barn undrar vad som pågår och till och med ropar på sin pappa utan reaktion?? Jag märker ju såklart på vår son att han blir väldigt orolig och osäker på sin pappa. 

Jag förstår inte varför han alltid ska göra såhär. Han struntar även alltid i att äta och går alltid och lägger sig för natten väldigt tidigt. Det spelar liksom ingen roll att han själv har betett sig illa, han beter sig alltid som att jag är boven i allt och som att han straffar mig för att jag ska må extra dåligt. Samtidigt känns det som att han straffar sig själv genom att inte äta osv. Har vi varit oense om vår son (vilket är hans värsta trigger) säger han även alltid gång på gång att han är en dålig pappa och att det är lika bra att jag tar hand om våra barn själv. Varför beter han sig såhär? Hur länge orkar man leva med en person som hanterar bråk och oenigheter som en tjurig tonåring? Jag tycker det är värst för vår son som blir orolig och undrar varför pappa beter sig underligt och ignorerar honom. För egen del känns det inte heller skitkul att han lämpar över allt ansvar på mig tills han har surat klart. Hur ska det funka med två småbarn sen? 

• Svar på tråden Han surar som en tonåring och ignorerar både mig och barnen
  • Anonym (Grattis)
    Anonym (Trött) skrev 2025-05-16 18:16:02 följande:
    Han surar som en tonåring och ignorerar både mig och barnen

Jag börjar bli så sjukt trött på min sambos beteende varje gång vi har bråkat. Han blir alltid helt sänkt och lägger sig raklång i sängen och bara ligger där och blundar i flera timmar. Försöker jag prata blir han irriterad för att han vill vara ifred och oftast blir han ännu surare och drar hemifrån i 1-2 timmar. Samma procedur sker alltså varje gång och det är så sjukt dränerande. Till saken hör att vi har en 2,5-åring och en till på väg. Jag tycker att man kan försöka bete sig normalt och som en vuxen person inför sina barn oavsett hur sur man är! Vårt barn har ju inte gjort något. Jag tappar också all ork och lust om vi har haft ett jobbigt bråk, men någon måste ju ta hand om vårt barn också. Det värsta är att han även ignorerar vår son när han försöker få kontakt med sin pappa. Hur obehagligt är det inte för ett litet barn att deras pappa ligger raklång på rygg i sängen med en kudde över huvudet och inte bryr sig om att deras barn undrar vad som pågår och till och med ropar på sin pappa utan reaktion?? Jag märker ju såklart på vår son att han blir väldigt orolig och osäker på sin pappa. 

Jag förstår inte varför han alltid ska göra såhär. Han struntar även alltid i att äta och går alltid och lägger sig för natten väldigt tidigt. Det spelar liksom ingen roll att han själv har betett sig illa, han beter sig alltid som att jag är boven i allt och som att han straffar mig för att jag ska må extra dåligt. Samtidigt känns det som att han straffar sig själv genom att inte äta osv. Har vi varit oense om vår son (vilket är hans värsta trigger) säger han även alltid gång på gång att han är en dålig pappa och att det är lika bra att jag tar hand om våra barn själv. Varför beter han sig såhär? Hur länge orkar man leva med en person som hanterar bråk och oenigheter som en tjurig tonåring? Jag tycker det är värst för vår son som blir orolig och undrar varför pappa beter sig underligt och ignorerar honom. För egen del känns det inte heller skitkul att han lämpar över allt ansvar på mig tills han har surat klart. Hur ska det funka med två småbarn sen? 

Skaffa absolut inte fler barn med honom.

Han är gravt undvikande i sitt anknytningsmönster vilket kommer smitta av sig på barnen. 

Han kan inte uttrycka sig emotionellt och därför stänger han av. Förmodligen pga barndomstrauman. Enda chansen till räddning är om han själv inser sina begränsningar och går i terapi, vilket han aldrig kommer vilja göra eftersom han är -undvikande.
    Han är urtypen för en man som kommer att vara otrogen, om han inte redan är det. Han kommer aldrig ändra sig, ju fortare du lämnar honom desto mindre tid förlorar du. 

• Anonym (2)

Finns ingen räddning. Dumpa mansbebisen. 

• Anonym (H)

Är han psykopat på något sätt? Han beter sig som en riktigt divig tonårsbitch. Och att han behandlar sitt barn sådär är oacceptabelt.

• Anonym (Village wisdom)

Kräv att han antingen uppför sig som en vuxen och stannar kvar i hemmet/tar hand om ert barn även efter gräl, eller går han i terapi.

Han får tre dagar på sig att välja.

Ni behöver även spelregler för att gräla. Här är några förslag:

1. Inför "timeout" när ni grälar. Om ena eller andra parten säger timeout så får den andra vara tyst och så pausar man i olika rum/ hörn så att den som är för arg hinner lugna ner sig.

Den som begärt timeout är då den som ska komma tillbaka och fråga om det går att fortsätta diskussionen.

2. Innan du börjar tjafsa om småsaker, tänk efter: Är detta fortfarande viktigt om 24 h? Man måste inte alltid påtala att barnet har fel färg på mössa eller att frun tar lång tid på sig när ni ska iväg eller att tvätten inte var vikt som man önskar.

3. Man lämnar inte den andre i sticket med barn över ett gräl. Man är förälder även när man är osams med sin partner, allt annat är barnsligheter. Barn kommer att fortsätta slå sig och behöva tröst, mat eller blöjbyten även om du råkar ha grälat.

Hjälper inget annat- tänk på det som ett jobb. Hade mannen gått och lagt sig att tjura med en pärm över skallen på jobbet? Tror inte det va...

4. Vem som helst i familjen- även barn- får säga till någon som mest är grinig för att det är innan matdags: - Var tyst och ät nåt, snälla!

Man tar inga diskussioner timmen medan maten serveras, då äter man först och sen känner man efter om det faktiskt var så stort problem som det lät som innan maten. Oftast är det inte det. Jag var jättestolt över min son när han första gången sa "sluta nu och ät nåt mamma och pappa, ni är bara hungrig-sura!"

• Anonym

Beställ  tid på familjerådgivning
    Blir lättare om man där konstaterar att någon av parterna behöver några enskilda samtal

• Anonym (Betty)

Låter aom att han har otrygg undvikande anknytning

• Anonym (Ex)

Mitt ex var sådan. Vi hann aldrig skaffa några barn men han gjorde likadant med hunden, som var en omplacering med okänd historia och som blev jättestressad när husse vägrade bekräfta hundens kontaktförsök. Valde att akut omplacera hunden för att rädda hennes nerver. Ångrar det bittert. Skulle skickat ut gubben istället. Försökte förgäves rädda relationen för det blir aldrig konstruktiva diskussioner när den ena alltid stänger av och vägrar prata när något blir obekvämt. 

Jag hade ställt ultimatum. Han får lösa sina mentala knutar eller leva utan familjen. Sådär kan ni inte ha det. Eller du kanske kan. Men barnen lider ju av det och det är verkligen inte hållbart. Familjerådgivning kan vara ett bra första steg. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Village wisdom) skrev 2025-05-16 18:47:50 följande:

Kräv att han antingen uppför sig som en vuxen och stannar kvar i hemmet/tar hand om ert barn även efter gräl, eller går han i terapi.

Han får tre dagar på sig att välja.

Ni behöver även spelregler för att gräla. Här är några förslag:

1. Inför "timeout" när ni grälar. Om ena eller andra parten säger timeout så får den andra vara tyst och så pausar man i olika rum/ hörn så att den som är för arg hinner lugna ner sig.

Den som begärt timeout är då den som ska komma tillbaka och fråga om det går att fortsätta diskussionen.

2. Innan du börjar tjafsa om småsaker, tänk efter: Är detta fortfarande viktigt om 24 h? Man måste inte alltid påtala att barnet har fel färg på mössa eller att frun tar lång tid på sig när ni ska iväg eller att tvätten inte var vikt som man önskar.

3. Man lämnar inte den andre i sticket med barn över ett gräl. Man är förälder även när man är osams med sin partner, allt annat är barnsligheter. Barn kommer att fortsätta slå sig och behöva tröst, mat eller blöjbyten även om du råkar ha grälat.

Hjälper inget annat- tänk på det som ett jobb. Hade mannen gått och lagt sig att tjura med en pärm över skallen på jobbet? Tror inte det va...

4. Vem som helst i familjen- även barn- får säga till någon som mest är grinig för att det är innan matdags: - Var tyst och ät nåt, snälla!

Man tar inga diskussioner timmen medan maten serveras, då äter man först och sen känner man efter om det faktiskt var så stort problem som det lät som innan maten. Oftast är det inte det. Jag var jättestolt över min son när han första gången sa "sluta nu och ät nåt mamma och pappa, ni är bara hungrig-sura!"

Haha skrattade till åt att han skulle gå och lägga sig och sura med en pärm över huvudet på jobbet. Nej där han är såklart väldigt professionell och skulle aldrig bete sig som en grinig tonåring trots att han är oense med någon kollega. 

Väldigt bra tips! Tyvärr känns han omöjlig att diskutera det här med för han verkar tycka att det är fullt normalt och påtalar alltid att han är tillräckligt gammal för att veta hur han ska hantera saker. Så himla ledsamt att han inte förstår att han gör sitt barn otryggt när han även ignorerar honom. Jag hade verkligen tyckt att det vore otäckt/olustigt om någon av mina föräldrar låg i sängen med kudden över huvudet och surade och struntade i mig när jag var liten. 

• Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2025-05-16 18:53:49 följande:

Beställ  tid på familjerådgivning
    Blir lättare om man där konstaterar att någon av parterna behöver några enskilda samtal

Har föreslagit det x antal gånger med motiveringen att vi måste kunna hantera konflikter på ett sunt sätt för våra barns skull. Men han vill absolut inte gå i terapi eller någon slags rådgivning. 
  • Anonym (Sök hjälp)

Silent treatment som din sambo utsätter både dig och sonen för är en typ av psykisk misshandel. Det låter inte som om din sambo inte har det beteendet för att medvetet straffa er, men i praktiken är det misshandel.

Du behöver ta ett allvarligt snack med sambon nästa gång han är på bra humör, och berätta, utan att anklaga, hur du upplever hans beteende och att även sonen, som dessutom är oskyldig, kan ta verklig skada av det. Om din sambo inte vill erkänna att han har problem och inte vill ta itu med det, skulle jag allvarligt överväga att lämna honom för att skydda barnen.

Svar på tråden Han surar som en tonåring och ignorerar både mig och barnen