felicityporter skrev 2025-05-16 23:08:22 följande:
Men du är trots allt väl införstådd i att ditt och din pojkväns djur bara finns i er fantasi? Som någon sorts 24/7 roleplay?
Rollspel vore det ifall det var medvetet på något plan. Jag sysslar ganska mycket rollspel och skillnaden är stor. Rollspel gör man ju för skojs skull och kan lägga av med när som helst.
Sen vet både jag och min man att vi på ett objektivt, materiellt plan inte kan bevisa något. Fysiskt är vi ju 100% människor.
Men låt oss kalla det för en önskan (att vara de djur vi känner oss som) och en sammanfattning av en massa små konstiga egenheter som råkar matcha dessa djur. Det kräver ingen tro på något övernaturligt. Om en person önskar att hon var född som varg istället för människa, och sen känner för att yla, jaga hjortdjur, slicka sin partner i ansiktet, bita i självförsvar, morra vid ilska, gny vid smärta, osv osv - är det väl inte ett dugg konstigt att sammanfatta den upplevelsen som "det där är en vargperson"?
Anonym (Theriwhat) skrev 2025-05-17 09:57:38 följande:
Har du någon diagnos?
Har du några psykiska besvär eller har haft?
Hur vet du hur det känns att vara ett djur?
Finns det folk som tror att de är fåglar och att de kan flyga men glömmer bort att de inte har vingar?
Obs, det här är seriöst ställda frågor.
Nej, jag t o m sökte mig till en neuropsykiatrisk utredning eftersom folk så ofta frågade mig det. Ingen diagnos som kan förklara detta. Jag har varit deprimerad pga stress på jobbet förut, och har en rädsla för getingar som kanske kan kallas för en fobi, men det är ju inte riktigt relaterat.
Det finns ett statistiskt samband mellan autistiska drag och teriantropi. Inte att alla är autistiska eller så, men kan vara värt att känna till. Men vi mår i genomsnitt lika bra som resten av populationen:
irep.ntu.ac.uk/id/eprint/34612/1/12131_1131a_Roxburgh.pdf
Forskningen har ännu inte kommit fram till vad som orsakar den här identiteten.
Jag kan ju inte VETA att en faktisk varg tänker och känner på samma sätt som jag. Men när jag jämfört mina konstiga "djuriska egenheter" med olika djur, så är varg (eller möjligen prärievarg) det som beskriver det bäst. Det är också ett sådant utseende som jag ofta önskar att jag skulle ha, med en lång nos med vassa tänder och päls osv. Man kan väl aldrig veta med säkerhet vad en annan person tänker och känner. Kan en person som är född som man med 100% säkerhet veta att han känner sig som en kvinna? Tja, har han en stark önskan till att inte ha en penis och skägg och istället ha fitta och bröst och bli tilltalad som en kvinna, skulle jag säga att han "känner sig som en kvinna". På liknande sätt känner jag mig som en varg, men jag har inget annat alternativ än att leva som människa. Gå till jobbet, betala skatt, laga middag osv.
Det finns folk som anser sig vara fåglar. Har aldrig hört om att de skulle råkat hamna i någon olycka pga det. Däremot känner jag till ett fall där en svan-person också hade anorexi, och där kan man fundera ifall det fanns en koppling. Fåglar är ju, som känt, väldigt lätta. Men vi har tyvärr tappat kontakten.