• Anonym (-)

Larm i lägenhet?

Vilket larm rekommenderar ni för en lägenhet? 

Verisure är det som klassas vara det bästa. Men det är också väldigt dyrt!

Har nog faktiskt inte råd med det.

Vilka andra bra alternativ använder ni er utav?

Inbrottrisken finns bara dagtid. Folk rör sig i området också. Så finns nog alltid någon som kan ringa polis om det behövs. Men vill ändå säkerställa skydd. Gärna med uppkoppling online för att spela in och läggas på moln.

Och hur gör ni med batteri backupp? Är det inkopplat hela tiden samtidigt som elen? (Ökar väl brandrisken?) 

Ett utomhuslarm som tjuter är ju lätt för en inbrottstjuv att plocka innan inbrottet och stampa sönder tänker jag men kanske kan få lägga den på grannens balkong. 

Sen funderar jag på vilka glaskross skydds alternativ det finns?
    Finns det de som inte påverkar synen inne från lägenheten och utåt? Det får gärna påverka utifrån och in.  

Jag funderar lite kort på att bygga eget "larm" som skjuter pilar om någon får för sig att bryta sig in. Hur olagligt är det på en skala mellan 1-10? 

• Svar på tråden Larm i lägenhet?
  • Anonym (-)

Sen undrar jag hur mycket polis egentligen bryr sig om ett inbrott i lägenhet? Tänker att de inte bryr sig så mycket egentligen utan att det hela blir ett försäkringsärende istället? 

Reagerar de på riktigt om man har en certifierad (dyr) central larm? 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (-)
    Anonym (Bor) skrev 2025-05-16 23:44:03 följande:

Köp en mindre PLC. En 1200 kostar typ ingenting numera. Ett HMI om du vill snajsa till det. Sen är det ju bara att börja programmera. Du kan ju köpa Siemens egna SmartCilent om du vill, annars nån OPC- eller MQTT-lösning. Också hivar du ut lite övervakning i lägenheten.

Så har jag gjort. Fast i villa då.

Tack för dina tips! Detta är precis vad jag vill lära mig att göra / skapa. Men är inte där än och behöver larm tidigare än så. Men man kanske alltid kan säga upp Verisure när man har byggt sitt system färdigt. Funderar på med fotoceller som kan skicka information till min mobil ( bygga en själv då.) 

Men självklart ska det ju inkluderas lite gift pilar också ;) haha

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (-)
    Anonym (Bor) skrev 2025-05-17 00:02:49 följande:
    Ang giftpilarna förmodar jag att antingen krutladdningar eller cylindrar med tämligen högt ackumulerat tryck skulle krävas för att uppnå din önskade effekt och trots att jag konstruerat och programmerat en stor mängd lösningar (och hela produktionslinjer), kan jag nog fanken inte skryta med att någonsin ha gjort någo liknande, faktiskt.

Du får nog fråga någon död Maya-indian eller nåt.
    Inget krut. Mekaniska saker är jag bättre på att lösa så det är inga problem egentligen. Är inte en sak jag vill skydda utan det jag håller mest kärast, så då har jag 0 obryddhet för inbrottstjuvarnas säkerhet.  Men bygga egen larm app med fotoceller och larm sirener känns mera lagligt. Så lär bli att göra sådant när man hittar tiden. Uppskattar dina tips! 
  • Anonym (Ogift)

Det händer ju ibland att folk råkar dra igång sitt eget larm av misstag. Trist då om man blir träffad av en giftpil ...

• Anonym (Abc)

Är det markplan så kan du testa Länsförsäkringars Alf sök på det så får du se. Jag vet inte om du måste ha din hemförsäkring hos dem dock.

Ligger lägenheten högre upp så räcker det ju att du köper en kamera som har rörelsesensor och siren så sätter du den riktad mot entrén. Och ytterligare kameor om du har fler ingångar.

Så får du starta kemerorna via mobilen bara.

Svar på tråden Larm i lägenhet?