• Anonym (Åsa)

Gran Canaria, Mallorca, Spanien?

Hej, jag skulle vilja höra från er som nyligen varit i antingen Gran Canaria, Mallorca eller Spanien ( typ Alicante, Costa områdena etc )

Är man fortfarande välkommen där som turist? Nu hör man och läser så mycket att lokalbefolkningen tröttnat pga av all turism. Och att vissa upplevt det som otrevligt och att man känner sig ovälkommen? 

Om ni nyligen varit där? Hur upplevde ni det?

Jag och min man, plus våra två barn funderar på att göra en resa till något av dessa. Men ska man välja bort det helt. Sikta på Italien, Kroatien dyl.?

• Svar på tråden Gran Canaria, Mallorca, Spanien?
  • Anonym (Hm)

Nej de är hur fina och varma som helst. De dom tröttnat på är alla fylleturister som skriker och skräpar ner, folk som bara slänger glasspappret på marken och låter ungarna plocka blommor från välskötta rabatter. Många västlänningar har ju en tendens att glömma allt hyfs när de lämnar Sveriges gränser. Folket är varmt och välkomnande av naturen, men öarna och fastlandet håller på att förstöras. Visa bara respekt så får ni respekt tillbaka 

• Anonym (Soldyrkare)

Då jag är från ett kustsamhälle som invaderas av turister som super, felparkerar och ibland kommer med husbil utan att ge bygden en krona så förstår jag lokalbefolkningen på öarna.
    Var på Gran Canaria i vintras, inga sura miner.
    Bodde på litet hotell, hyrde cyklar, skötte oss och bemöttes bra.

• Anonym (Åsa)

Tack till er båda som tog er tid att svara :)

Det ni säger, förstår jag med. Jag vet vilka turister ni syftar på. Nej vi är lugna och mina barn med. Skulle heller aldrig tillåta dom att missköta sig. Det är viktigt att man respekterar det ni nämner. Är helt överens med er.

Vad bra, då ska vi kika på något trevligt. Ha en fortsatt trevlig söndag :)

• Anonym (G)

Lokalbefolkningen är också arg på AirBnB som tar över bostäder på populära orter. 
    Turister skapar fortfarande mängder med nödvändiga intäkter. Jag har varit både på Gran Canaria och Mallorca det senaste året och det är inga problem alls.

• Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2025-05-18 17:19:57 följande:

Lokalbefolkningen är också arg på AirBnB som tar över bostäder på populära orter. 
    Turister skapar fortfarande mängder med nödvändiga intäkter. Jag har varit både på Gran Canaria och Mallorca det senaste året och det är inga 

Är lokalbefolkningen arg för att lokalbefolkningen hyr ut sina bostäder och tjänar pengar? 
  • Anonym (e)
    Anonym (?) skrev 2025-05-18 17:33:35 följande:
    Är lokalbefolkningen arg för att lokalbefolkningen hyr ut sina bostäder och tjänar pengar? 
    Ja när företag driver flera airbnb, köper upp och gör så att det inte finns bostäder kvar med rimlig hyra åt lokalbefolkningen. Det är inte som förr där någon hyrde ut ett gårdshus eller sitt extrarum.
  • Anonym (?)
    Anonym (e) skrev 2025-05-18 17:51:15 följande:
    Ja när företag driver flera airbnb, köper upp och gör så att det inte finns bostäder kvar med rimlig hyra åt lokalbefolkningen. Det är inte som förr där någon hyrde ut ett gårdshus eller sitt extrarum.

Lokalbefolkningen får väl sluta sälja till företag 
  • Anonym (Spanjorer)
    Anonym (Hm) skrev 2025-05-18 14:24:54 följande:

Nej de är hur fina och varma som helst. De dom tröttnat på är alla fylleturister som skriker och skräpar ner, folk som bara slänger glasspappret på marken och låter ungarna plocka blommor från välskötta rabatter. Många västlänningar har ju en tendens att glömma allt hyfs när de lämnar Sveriges gränser. Folket är varmt och välkomnande av naturen, men öarna och fastlandet håller på att förstöras. Visa bara respekt så får ni respekt tillbaka 

Spanjorer är också västlänningar.
  • Anonym (Soldyrkare)
    Anonym (?) skrev 2025-05-18 17:55:40 följande:

Lokalbefolkningen får väl sluta sälja till företag 
    Det är inte så lätt att tacka nej till pengar.
    Om myndigheterna istället inför regler att bara permanent boende får hyra/äga inom vissa områden så hjälper det stadsdelen på sikt.
    På Kanarieöarna finns det flera multinationella företag som äger hotellkedjor, kunderna äter och roar sig utan att det gynnar lokalbefolkningen.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Spanjorer) skrev 2025-05-18 18:18:27 följande:
    Spanjorer är också västlänningar.
    Tack! Det har du rätt i. Jag använde fel uttryck. Hoppas ändå att poängen kom fram. 
Svar på tråden Gran Canaria, Mallorca, Spanien?