• Anonym (Matterino)

Vill inte ha katten, han accepterar det inte

Min särbo har en katt som blivit deprimerad sedan kompisen dog för några månader sen. Veterinären tror starkt på att hon behöver en ny kompis, men särbon vill inte skaffa en till just nu, har varken till eller ekonomi till det. Däremot fick han idén att jag (som har en katt som nog skulle må bra av en kompis) ska ta över henne, men jag vill inte det. Jag älskar henne, men jag vill inte ha henne här, men han har svårt att acceptera det och pratar ofta om hur hon mår osv. Hon omplacerades till en vän på prov, men där blev hon attackerad av de andra katterna, så hon fick flytta hem igen.

• Svar på tråden Vill inte ha katten, han accepterar det inte
  • Anonym (Testa)

Kan han inte prova 1 månad att ha din katt hos sig och se hur det går. Men det skulle väl vara för jobbigt. 

• Anonym (Matterino)
    Anonym (Testa) skrev 2025-05-27 10:12:54 följande:

Kan han inte prova 1 månad att ha din katt hos sig och se hur det går. Men det skulle väl vara för jobbigt. 

Absolut inte. Katten är en familjemedlem, inte något som skickas runt "på prov". Och om de skulle bli tajta? Då blir det ju plötsligt två ledsna katter. Ja min skulle nog uppskatta en kompis, men han lider inte av att vara utan. Och skulle vi ändå skaffa en till så vill jag välja ut en som jag tror skulle passa oss.
  • Elis73

Du har en katt som skulle behöva en kompis? Men du vill inte ha din särbos katt? Varför vill du inte ha just den katten?

Helt ärligt så kan jag nog förstå att din särbo är besviken på dig. (Om nu inte katten har en vana att bajsa på golvet, klättra i gardinerna och/eller gå till anfall när du sover...)

• Xenia
    Anonym (Matterino) skrev 2025-05-18 20:23:03 följande:
    Vill inte ha katten, han accepterar det inte

Min särbo har en katt som blivit deprimerad sedan kompisen dog för några månader sen. Veterinären tror starkt på att hon behöver en ny kompis, men särbon vill inte skaffa en till just nu, har varken till eller ekonomi till det. Däremot fick han idén att jag (som har en katt som nog skulle må bra av en kompis) ska ta över henne, men jag vill inte det. Jag älskar henne, men jag vill inte ha henne här, men han har svårt att acceptera det och pratar ofta om hur hon mår osv. Hon omplacerades till en vän på prov, men där blev hon attackerad av de andra katterna, så hon fick flytta hem igen.

Din katt vill gärna ha en kompis men du tycker inte särbons katt duger. 

Eller tycker du att det blir för dyrt.Låt särbon ta alla kostnader för sin katt även när hon bor hos dig.
  • Anonym (Matterino)
    Elis73 skrev 2025-07-08 13:09:43 följande:

Du har en katt som skulle behöva en kompis? Men du vill inte ha din särbos katt? Varför vill du inte ha just den katten?

Helt ärligt så kan jag nog förstå att din särbo är besviken på dig. (Om nu inte katten har en vana att bajsa på golvet, klättra i gardinerna och/eller gå till anfall när du sover...)

För att den gör massa dumheter och jag är inte ens säker på om jag vill ha två.
  • Anonym (Matterino)
    Xenia skrev 2025-07-08 13:36:28 följande:

Eller tycker du att det blir för dyrt.Låt särbon ta alla kostnader för sin katt även när hon bor hos dig.
    Att jag drar mig för en till är för att jag inte vill riskera en bråkstake. Hans ÄR en bråkstake.
  • Anonym (M)

Det är bara att fortsätta säga nej. Det är hans katt och hans ansvar. 

Och precis som att barn inte bestämmer om de ska få syskon så är det inte din katt som ska bestämma om den ska ha en kattkompis. Det är du som bestämmer det och du vill inte ha hans katt. 

• Anonym (M)
    Xenia skrev 2025-07-08 13:36:28 följande:

TS vill inte ha killens katt. Vad mer finns att säga? 
  • Anonym (M)
    Elis73 skrev 2025-07-08 13:09:43 följande:

Måste man gilla andras katter?
Svar på tråden Vill inte ha katten, han accepterar det inte