• Anonym (Storlitenfis)

4 månaders terror

Har en liten tös på 4 månader som har blivit otroligt svängig i humöret och är plötsligt skitsvår att ha att göra med.
    Är det bara det att tänderna är på G, eller vad kan det vara?
    Hon kan vara hur glad som helst och får sedan ett utbrott för "ingenting" och sen glad igen.
    Det är jättesvårt att läsa vad hon vill.
    Jag förstår att det inte finns något "rätt" svar, men är det normalt att de ska vara så otroligt uppochned? - heeela dagarna.
    Jag blir givetvis trött, men jag är mer orolig att jag inte är tillräcklig, eller att något är fel - hur vet man om hon är under/överstimulerad?
    Förut var vagnen alltid bra, nu hatar hon den. Hon älskade kramar, nu kan hon bli ännu argare om man plockar upp henne. Och hennes pappa lyckas absolut INTE att trösta henne, det är bara jag som duger.. ibland.
    Som ny mamma känns allt jag gör som otillräckligt. 
    Hur ska man veta att man gör det som är rätt för henne?

• Svar på tråden 4 månaders terror
  • Alvarsmamma

Låter som att det är en fas. Sitt lugnt i båten och försök att inte oroa dig/hetsa upp dig över det. Små barn är oerhört känsliga för andra människors känslor och tar in allt. Lita på dig själv och din roll som mamma. Du är ju den bästa personen i bebisens liv tycker hon och bara att finnas där, trygg och stabil, räcker långt. Undvik att läsa så mycket tips och råd utan försök lita på din egen magkänsla :) 

/också nybliven mamma fast till en snart 7 månaders

Svar på tråden 4 månaders terror