• Anonym (Osäker)

Kan inte ha ögonkontakt längre

Hej
    Jag har märkt att jag inte kan ha ögonkontakt med folk länge. När jag pratar med en person kan jag ha ögonkontakt Max i en sekund innan jag måste titta på annat. samma sak om jag tex tittar på näsan eller pannan. Och hela tiden håller jag på att växla blicken mellan rummet och personen. Detta irriterar mig då jag tänker på det hela tiden när jag pratar med folk och fokuserar sämre på det vi pratar om. Det blev såhär för några månader sedan. Innan kunde jag titta mer normalt när jag pratade med folk.
    Har ni varit med om liknande och kan man träna på att ha ögonkontakt med folk igen?

• Svar på tråden Kan inte ha ögonkontakt längre
  • Anonym (Butnout)

Jag blir sämre på ögonkontakt vid burnout. Jag är dock autistisk. Jag får sk autistic burnout då och då. 

• Anonym (Osäker)
    Anonym (Butnout) skrev 2025-05-21 02:59:52 följande:

Jag blir sämre på ögonkontakt vid burnout. Jag är dock autistisk. Jag får sk autistic burnout då och då. 

Vad är skillnad på vanlig utbrändhet och autistisk?
  • Anonym (B)
    Anonym (Osäker) skrev 2025-05-21 08:42:59 följande:
    Vad är skillnad på vanlig utbrändhet och autistisk?

Autister har vanligen alltid svårt med ögonkontakt och de orkar vid burnout tex ej längre anstränga sig lika mycket för att hålla ögonkontakt . 

Har man ej autism kan vanliga saker man klarade innan utan problem bli svåra 

• Anonym (M)

Vad är det som hindrar dig från ögonkontakten? Hur går tankarna och känslorna när du viker bort blicken? 

• Anonym (Osäker)
    Anonym (M) skrev 2025-05-21 09:25:10 följande:

Vad är det som hindrar dig från ögonkontakten? Hur går tankarna och känslorna när du viker bort blicken? 

Ett tvång att jag måste titta bort
  • Anonym (Ella)

Har du börjat uppleva ångest i sociala sammanhang eller är det mer som en "fix idé" att du måste bryta ögonkontakten?

• Anonym (J)
    Anonym (Osäker) skrev 2025-05-27 00:23:27 följande:
    Ett tvång att jag måste titta bort

Ett tvång är ju när man gör något för annars händer något, vad är det du är rädd ska hända då?

Det är inte ett obehag du får då? Stresspåslag? 

Då är det inte så konstigt för kroppen går ju upp i stress och då kan en sån sak bli för jobbig.

• Anonym (J)

Jag hade hemska tvång (PANDAS) och tvång är ju liksom gör jag inte detta så händer detta, och man får en hemsk panik. 

• Anonym (J)

Öva avslappning. Yoga. Mindfulness som att vara i nuet. Lägg bort mobiler och sociala medier. Åt bra och ta hand om dig. Och var accepterande i att det är som det är just nu .

Det är mina tips. 

• Anonym (VH)

Jag får svårt för det när jag är trött, alltså inte sömnig utan när jag har stressat och jobbat för mycket. 

Svar på tråden Kan inte ha ögonkontakt längre