• Cheers

Är alla etniska kulturer lika bra?

Man studerar ju folk och människor inom antropologin och etnografin och det finns förstås stora skillnader. Anledningen till studierna är ju att det finns olikheter som är intressanta att  få kunskaper om.

Frågan är om alla är likvärdiga och lika bra. Det är ju ingen konstig fråga eftersom vi bedömer värdet av saker och ting vad det än gäller.  Vi klassar dagligen allt möjligt som bra eller dåligt.

Problem uppstår dock när det gäller värdering av olika etniska grupper, tydligast om man ska beskriva primitiva kulturer  hos s.k. naturfolk men även annars kan frågan bli ömtålig.

Den som tar del av den etnografiska forskningens beskrivning av en etnisk kultur kan ju ha synpunkter på om den är bra eller dålig.

Men att uttrycka en uppfattning kan vara riskabelt eftersom man kan riskera att bli straffad för hets mot folkgrupp. Problemet löses i Sverige genom att det sopas under mattan med förklaringen att alla etniciteter och etniska kulturer är lika bra. Allas lika värde o.s.v.

Så frågan att diskutera är, tycker du att alla etniska kulturer är lika bra?

• Svar på tråden Är alla etniska kulturer lika bra?
  • Cheers
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-23 08:46:24 följande:

Vad tycker du själv?

Du har ingen egen uppfattning?
  • Anonym (L)

Vad menar du med Lika Bra? 

• Cheers
    Anonym (L) skrev 2025-05-23 08:54:04 följande:

Vad menar du med Lika Bra? 

Menar du att du inte vet vad som benas med bra eller anser du att alla är lika bra?
  • Lynx123

Primitiva? Nog bäst att du går några kurser i ämnet innan du är redo för den diskussionen.

En fundering du kan också ta med dig är att värdeuttrycken du använder är subjektiva. Så brukar antropologer och etnografer inte uttrycka sig.

• Anonym (Mx)
    Cheers skrev 2025-05-23 08:50:06 följande:
    Du har ingen egen uppfattning?

Nej, det är inget jag funderat över. 

Så vad tycker du själv?

• Anonym (L)
    Cheers skrev 2025-05-23 08:57:19 följande:
    Menar du att du inte vet vad som benas med bra eller anser du att alla är lika bra?
    Jag menar att du behöver bli bättre på att formulera frågan så att du får de svar du är ute efter. Du är väldigt luddig i din frågeställning och då är det ingen poäng med att svara.
  • Cheers
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-23 08:59:06 följande:

Nej, det är inget jag funderat över. 

Så vad tycker du själv?

Sådu avstår från att svara. Jag förstår.
  • Cheers
    Lynx123 skrev 2025-05-23 08:57:30 följande:

Primitiva? Nog bäst att du går några kurser i ämnet innan du är redo för den diskussionen.

En fundering du kan också ta med dig är att värdeuttrycken du använder är subjektiva. Så brukar antropologer och etnografer inte uttrycka sig.

Britannica.com beskriver det som 

avsaknad av ett skriftspråk, relativ isolering, liten befolkning , relativt enkla sociala institutioner och teknologi , och en generellt långsam takt av sociokulturell förändring. I vissa av dessa kulturer förs historia och övertygelser vidare genom en muntlig tradition 
  • Cheers
    Anonym (L) skrev 2025-05-23 09:00:10 följande:
    Jag menar att du behöver bli bättre på att formulera frågan så att du får de svar du är ute efter. Du är väldigt luddig i din frågeställning och då är det ingen poäng med att svara.
    Du har tydligen ingen egen värdegrund så att du kan bedöma vad som är bra eller dåligt. Då är du väl en sådan där värderelativist som anser att det inte finns några fasta värden. Jag förstår inte hur du klarar dig genom livet.
Svar på tråden Är alla etniska kulturer lika bra?