• Anonym (Vår)

Okej att läxa upp föräldrar och barn över huvudet på dem?

Nyligen var jag och min son på biblioteket. Precis intill finns ett hus som ägaren smyckar och dekorerar till alla högtider. Folk åker från andra delar av staden för att se husets utsmyckningar. Den här gången var det en ganska läskig och ful figur som var utställd, som dessutom lät väldigt mycket. Min son stannade och tittade och så gick vi in på biblioteket.

I hallen säger han till mig att han skulle vilja säga till den där fula figuren att vara tyst, för den låter så mycket. Samtidigt är ett annat barn, yngre än mitt, i hallen med sin mamma. Flickan säger då högt till sin mamma att pojken sa att någon var ful och att man inte får säga så. Mamman börjar då prata högt med flickan och säger att: "Pojken vet att man inte får säga så. Han vill bara testa. Han tycker att det är spännande att säga saker man inte får."

Jag blev ställd och kom mig inte för att säga något, men pratade med min son sen när vi blev ensamma. Han tyckte att situationen var konstig och tyckte inte om att någon pratade över huvudet på honom. Jag tog situationen som ett bra exempel att påminna om varför man aldrig pratar om andra på det sättet. Vi har pratat mycket om det och våra barn är oerhört duktiga på att vänta med att fråga eller kommentera om andra tills vi är utom hörhåll.

I min värld hade det varit lämpliga att avleda barnet och ta samtalet utanför. Så hade jag gjort. Hade jag upplevt att barnet gjort något väldigt fel och gränslöst, typ knuffats, trängt sig eller sagt något dumt till mitt barn, hade jhag sagt till direkt. Hur hade ni gjort? Är det okej att läxa upp andra barn och föräldrar över huvudet på dem?

• Svar på tråden Okej att läxa upp föräldrar och barn över huvudet på dem?
  • Anonym (M)

Läxa upp? De sade sin åsikt. De ville kanske att sonen skulle tänka efter nästa gång innan han kallade någon ful. Nästa gång så hör kanske personen det. 

Ni kunde ju också gått undan innan ni yttrade er. 

• Anonym (K)

Ja inte så smidigt, men inte så farligt heller, du kunde ha pratat med sonen om hur en del drar slutsatser utan att veta sammanhanget.

Tycker inte det var att läxa upp er utan bara att förklara för barnet. 

• Anonym (Lisa)

Den föräldern kanske har samma inställning som du i vanliga fall. Att man pekar inte eller kommenterar högt direkt utan man pratar lite fint om det senare när tillfälle ges. Men barn är barn och ibland blir det som det blir. 
    Hade du hellre sett att föräldern inte sagt något alls?
    Jag hade inte dömt ut någon på det sättet.

• Anonym (Vår)
    Anonym (M) skrev 2025-05-23 09:44:25 följande:

Läxa upp? De sade sin åsikt. De ville kanske att sonen skulle tänka efter nästa gång innan han kallade någon ful. Nästa gång så hör kanske personen det. 

Ni kunde ju också gått undan innan ni yttrade er. 

Vi konverserade när vi gick in på biblioteket. De hörde bara ett lite stycke av hela konversationen. "Personen" som min son kallade ful var en stor docka. Som var ful och läskig. Det var hela syftet med den.
  • Anonym (Vår)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-05-23 09:45:48 följande:

Den föräldern kanske har samma inställning som du i vanliga fall. Att man pekar inte eller kommenterar högt direkt utan man pratar lite fint om det senare när tillfälle ges. Men barn är barn och ibland blir det som det blir. 
    Hade du hellre sett att föräldern inte sagt något alls?
    Jag hade inte dömt ut någon på det sättet.

Jag hade hellre sett att barnet avleddes och att de tog samtalet efteråt. Nu stod de bredvid mitt barn och talade om honom så att han hörde. Mitt barn är fem år och både hör och förstod att de talade om honom.
  • Anonym (Vår)
    Anonym (K) skrev 2025-05-23 09:45:23 följande:

Ja inte så smidigt, men inte så farligt heller, du kunde ha pratat med sonen om hur en del drar slutsatser utan att veta sammanhanget.

Tycker inte det var att läxa upp er utan bara att förklara för barnet. 

Jo vi pratade självklart efteråt.

Och min son testade inte ett "fult" ord. Han får använda ordet fult om det används i rätt sammanhang. Han har koll på det och skulle aldrig kalla någon eller något som någon gjort för fult till exempel. Men att kalla en stor docka vars syfte är att vara skrämmande för ful, får han göra.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Vår) skrev 2025-05-23 09:47:31 följande:
    Jag hade hellre sett att barnet avleddes och att de tog samtalet efteråt. Nu stod de bredvid mitt barn och talade om honom så att han hörde. Mitt barn är fem år och både hör och förstod att de talade om honom.
    Jag förstår fortfarande inte vad som är fel med det. 
    Hellre det än att den vuxna hade vänt sig till mitt barn och sa "nu sa du att någon vara ful, det får man inte göra. Men du kanske tycker det är lite spännande att säga så".

Släpp det...

• Anonym (Vår)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-05-23 09:50:06 följande:
    Jag förstår fortfarande inte vad som är fel med det. 
    Hellre det än att den vuxna hade vänt sig till mitt barn och sa "nu sa du att någon vara ful, det får man inte göra. Men du kanske tycker det är lite spännande att säga så".

Släpp det...
    Hade du uppskattat om någon diskuterade dig alldeles intill dig, fast över ditt huvud?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Vår) skrev 2025-05-23 09:51:12 följande:
    Hade du uppskattat om någon diskuterade dig alldeles intill dig, fast över ditt huvud?
    Vad jag tycker är inte relevant men nej, jag hade inte ältat det efteråt.
    Det var ett sätt att lösa en plötsligt uppkommen situation. 
Svar på tråden Okej att läxa upp föräldrar och barn över huvudet på dem?