• Anonym (Ugh)

Bo ihop med totalt olika ekonomi?

Min partner tjänar inte mycket mer än existensminimum, medan jag driver eget och lever på besparingar som kommer räcka några år och vid det laget drar förhoppningsvis företaget in pengar.

Vi bor inte ihop idag, men hen vill inget hellre. Jag är väldigt tveksam av flera orsaker, men en stor sak är just ekonomin. Det skulle inte vara rättvist att ha så olika ekonomisk standard, MEN jag vill verkligen inte ha gemensam, som i praktiken skulle innebära att jag står för huvudsakliga försörjningen.

Hur har ni andra löst det, ni som har väldigt olika ekonomi, men ändå håller det separat? Bara halva hyran skulle vara mer än hen betalar för sin egen lägenhet nu.

• Svar på tråden Bo ihop med totalt olika ekonomi?
  • Anonym (Nila)

Vad gör du när dina besparingar är slut och firman inte drar in tillräckligt?

Hur mkt tar ut av dina besparingar per månad?

Varför tjänar din partner så lite?

• Dexter dot com
    Anonym (Ugh) skrev 2025-05-23 14:26:26 följande:

Min partner tjänar inte mycket mer än existensminimum, medan jag driver eget och lever på besparingar som kommer räcka några år och vid det laget drar förhoppningsvis företaget in pengar.

Vi bor inte ihop idag, men hen vill inget hellre. Jag är väldigt tveksam av flera orsaker, men en stor sak är just ekonomin. Det skulle inte vara rättvist att ha så olika ekonomisk standard, MEN jag vill verkligen inte ha gemensam, som i praktiken skulle innebära att jag står för huvudsakliga försörjningen.

Hur har ni andra löst det, ni som har väldigt olika ekonomi, men ändå håller det separat? Bara halva hyran skulle vara mer än hen betalar för sin egen lägenhet nu.

Ni får isåfall skaffa en bostad hen har råd med och leva på en sån nivå så hens pengar räcker. Vill du inte sänka din levnadstandard och hen inte kan öka sina inkomster är mitt råd att förbli särbo.
  • Anonym (Ugh)
    Anonym (Nila) skrev 2025-05-23 14:31:47 följande:

Vad gör du när dina besparingar är slut och firman inte drar in tillräckligt?

Hur mkt tar ut av dina besparingar per månad?

Varför tjänar din partner så lite?

För att hen behöver jobba hemifrån och det är begränsat med jobb hen kan få.
  • Anonym (Ugh)
    Dexter dot com skrev 2025-05-23 14:34:00 följande:
    Ni får isåfall skaffa en bostad hen har råd med och leva på en sån nivå så hens pengar räcker. Vill du inte sänka din levnadstandard och hen inte kan öka sina inkomster är mitt råd att förbli särbo.
    Det finns inte här och jag har barn att ta hänsyn till, så kommer inte flytta och dra upp från skola och vänner etc.
  • Anonym (Nila)
    Anonym (Ugh) skrev 2025-05-23 14:57:30 följande:
    För att hen behöver jobba hemifrån och det är begränsat med jobb hen kan få.

Ok. De andra frågorna då? Det jag är ute efter är vad du gör om dina pengar tar slut innan du får fart på företaget, Det är ju inte säkert att du kommer att ha så bra ekonomi heller. 

Om du inte vill ha gemensam ekonomi så får ni ju rätta er efter hennes budget. 

Nu verkar du ju tveka av andra skäl också, så ni är kanske inte så kompatibla. 

• Anonym (V)

Är du man så bör du försörja din kvinna. Är du kvinna bör du välja en annan partner, som har råd att försörja dig. Det är liksom ett av minimikraven. En av basgrejerna. Precis som att han inte ska vara kriminell, knarkare, elak, respektlös, otrogen etc.

• Anonym (T-bone)

Har du tänkt dela livet med din partner så behöver ni ett gemensamt boende. Då anser jag att ni bör ha en gemensam ekonomi också. Annars så är man inget team och det finns ingen vits att ha ett förhållande.

Vill du inte dela livet med din partner så bör du inte heller låtsas som det. Skulle rekommendera att ni gör slut i så fall.

• Anonym (T-bone)
    Anonym (V) skrev 2025-05-23 15:20:27 följande:

Är du man så bör du försörja din kvinna. Är du kvinna bör du välja en annan partner, som har råd att försörja dig. Det är liksom ett av minimikraven. En av basgrejerna. Precis som att han inte ska vara kriminell, knarkare, elak, respektlös, otrogen etc.

Lite åt det hållet fungerar det faktiskt. Kvinnor tjänar oftast betydligt mindre än män och har ett större behov av trygghet. Därför har saken utkristalliserats på det viset.

Tycker ändå att man oavsett ska utjämna ekonomiska skillnader om man tar valet att flytta ihop.
  • Anonym (Ugh)
    Anonym (Nila) skrev 2025-05-23 15:04:49 följande:

Ok. De andra frågorna då? Det jag är ute efter är vad du gör om dina pengar tar slut innan du får fart på företaget, Det är ju inte säkert att du kommer att ha så bra ekonomi heller. 

Om du inte vill ha gemensam ekonomi så får ni ju rätta er efter hennes budget. 

Nu verkar du ju tveka av andra skäl också, så ni är kanske inte så kompatibla. 

De andra sakerna hör inte hit, men behöver jag försörja hen så skulle det såklart gå åt ännu mer. Pengarna kommer räcka i flera år, så det är inget jag räknar med nu, jag kommer förhoppningsvis kunna börja dra in pengar innan året är slut.
  • Anonym (ock)
    Anonym (Ugh) skrev 2025-05-23 14:26:26 följande:

Nä, jag skulle inte vilja bo ihop på såna premisser. I alla fall inte om det förväntas vara så för all framtid. Det skulle kännas ojämställt både för den som lever på den andra, och för den som måste betala allt. Och att leva tillsammans med helt separat ekonomi går ju nästan inte. 

Vad är orsaken till att partnern tjänar existensminimum? Kommer det att kunna förändras?
Svar på tråden Bo ihop med totalt olika ekonomi?