• Anonym (K)

Viktigt att stå med på BRF?

Jag och min kille flyttade in i en bostadsrätt tillsammans för några år sedan. Jag står inte med på den. Men jag betalar hälften. Kan det vara negativt för mig? Borde jag skriva in mig eller spelar det ingen roll?

• Svar på tråden Viktigt att stå med på BRF?
  • Anonym (H)

Köpte han alltså den för gemensamt bruk?

• Anonym (A)

Äger du hälften eller är han ensam ägare? Eftersom ni flyttade in tillsammans delas den i vilket fall som helst 50-50 om ni går skilda vägar. Officiellt ägande kan påverka skatteavdrag tex vid renovering. 

• Anonym (Reptilen)

Har den köpts för gemensamt bruk så ingår den ändå i samboegendom enligt lagen.

Men det är givetvis betydligt lättare att bevisa det om du deläger den och betalar på banklån för den än om du bara swishar till honom. Om han får spel, kastar ut dig, säger att du bara var inneboende och säljer den så lär du ha väldigt små eller inga möjligheter att få ut det du faktiskt har rätt till enligt lag, som sambo.

Dessutom blir du bostadslös utan historik för att kunna visa att du har varit en skötsam boende någonstans, och bostäder växer som alla vet inte på träd.

Kvinnor blir blåsta på sånt hela tiden, 60% av alla samborelationer spricker och fetglöm att jag hade gått med på att betala för en BRF som jag inte deläger.

Nix, njet, aldrig.

• Anonym (Bizz)
    Tow2Mater skrev 2025-05-24 19:20:36 följande:

Enligt lag ska du skriva dig där du bor, ja.

Tror inte att ts menar folkbokföringen utan snarare ägandet.
  • Anonym (Ellinor)
    Anonym (Reptilen) skrev 2025-05-24 19:03:57 följande:

Har den köpts för gemensamt bruk så ingår den ändå i samboegendom enligt lagen.

Men det är givetvis betydligt lättare att bevisa det om du deläger den och betalar på banklån för den än om du bara swishar till honom. Om han får spel, kastar ut dig, säger att du bara var inneboende och säljer den så lär du ha väldigt små eller inga möjligheter att få ut det du faktiskt har rätt till enligt lag, som sambo.

Dessutom blir du bostadslös utan historik för att kunna visa att du har varit en skötsam boende någonstans, och bostäder växer som alla vet inte på träd.

Kvinnor blir blåsta på sånt hela tiden, 60% av alla samborelationer spricker och fetglöm att jag hade gått med på att betala för en BRF som jag inte deläger.

Nix, njet, aldrig.

Nog för att det är enklare att bevisa om båda står som ägare, men så omöjligt är det oftast inte.

Först och främst lär sambon inte komma långt med påståendet att TS var inneboende om det inte finns ett hyreskontrakt att visa upp. Sedan har de flesta människor vänner, familj, bilder, sociala medier m.m. som kan visa att man varit ett par och bott ihop.
  • Anonym (K)
    Anonym (H) skrev 2025-05-24 18:58:35 följande:

Köpte han alltså den för gemensamt bruk?

Ja. Vi köpte den men han står på lånet själv. 
  • Anonym (K)
    Tow2Mater skrev 2025-05-24 19:20:36 följande:

Enligt lag ska du skriva dig där du bor, ja.

Men va? Vad har det med detta att göra? Såklart att jag har gjort det
  • Anonym (K)

Jag undrar ju om det är en nackdel för mig att inte stå med på lånet. Så jag betalar lånet men kan luras på det

• Anonym (K)
    Anonym (A) skrev 2025-05-24 19:03:08 följande:

Äger du hälften eller är han ensam ägare? Eftersom ni flyttade in tillsammans delas den i vilket fall som helst 50-50 om ni går skilda vägar. Officiellt ägande kan påverka skatteavdrag tex vid renovering. 

Det är det där jag menar. Jag står ju inte med på lånet och inte heller på bostadsrättsföreningen. 

Men jag betalar på lånet. 

Jag funderar på om jag ska gå in i lånet också. Just när vi skaffade detta boendet så kunde jag inte det, hade ingen direkt inkomst då. 

Svar på tråden Viktigt att stå med på BRF?