• Anonym (K)

Renoverat kök i HR. Måste allt återställas? Nån som vet?

Vi rev ut hela vårat gamla kök som vi flyttade in i för 15 år sen. Det var så extremt nergånget och vi accepterade bostadens befintligt skick när vi flyttade in. 

t.o.m. hyresvärden som var hemma och kollade på köket förstod oss. hon godkände inte men nekade inte heller.

Hon sa nåt om efter 10 år behöver det ej återställas. Ungefär. Minns ej exakt vad hon sa men jag har aldrig hört att det stämmer. 

jag har däremot hört att man kan behöva återställa köket helt och hållet. Det är fortfarande ett otroligt fint kök och vi bytte visserligen stommar men allt står på samma plats som originalet. 

men jag har en fråga gällande återställning, vet nån om hela köket måste bytas ut till samma luckor, stommar m.m. från hyresvärden eller kan det räcka med att byta ut spis/ugn, kyl och frys? 

för det var vad värden sa när jag ringde, det behöver vara deras vitvaror i köket. 

• Svar på tråden Renoverat kök i HR. Måste allt återställas? Nån som vet?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (K)
    Anonym (Spår av nötter) skrev 2025-05-25 00:14:08 följande:

Och anledningen till att vi ska ha bättre koll på förhållandet mellan dig och din ospecificerade hyresvärd än vad du själv har är då alltså att:

För att jag bara pratat med en på kundtjänst och svaret var luddigt, att det troligtvis måste återställas. men inte mer än så  

hon som var hos oss för 15 år sen jobbar troligen inte ens kvar i dag. 

tänkte mer om nån vet rent generellt vad som gäller. 

• Anonym (K)

Stockholmshem

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (M)

För det första hade du behövt godkännande för att renovera köket.
    För det andra - har du sparat allt gammalt ni bytte ut?

• Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2025-05-25 01:20:29 följande:

För det första hade du behövt godkännande för att renovera köket.
    För det andra - har du sparat allt gammalt ni bytte ut?

Ja och nu fick vi inte det. Det är inte brottsligt, förutom att vi kan behöva återställa allt. så
    min fråga är om precis ALLT måste återställas  

nej för att allt var i så dåligt skick. Helt trasigt. 

• Anonym (K)

Det handlar alltså om att vi kanske vill flytta och lämna lägenheten. Annars får vi helt enkelt bo kvar. För vi har inget krav på att det måste återställas medan vi bor här. 

allt är fackmannamässigt gjort för den som undrar. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (K)

Hade aldrig byggt om ett gammalt charmigt kök, för visst ska 50-tals kök bevaras. Men nu var det inte det, om ni visste hur det såg ut hade ni inte tyckt att det var så konstigt att man ville riva ut allt. 

när t.o.m. värden håller med är det illa. 

Svar på tråden Renoverat kök i HR. Måste allt återställas? Nån som vet?