• Anonym (Lång tid?)

Vad är rimlig tillagningstid på mat?

Vi skulle beställa mat från en restaurang ikväll. Maten beställs via en app för egen uthämtning. I appen framgår inga väntetider, men enligt villkoren är det  restaurangen som ansvarar för att stänga beställningsmöjligheten om väntetiden blir för lång. Det definieras dock inte i villkoren hur lång tid för lång tid är.

Den restaurangen som vi valde hade inte stängt bokningen. Vi valde att göra en beställning. När beställningen var genomförd informerades om att maten skulle dröja en timme. Då var betalning redan gjord. Jag ringde genast restaurangen för att försöka avbryta beställningen, men de vägrade.

Så, vad räknas egentligen som för lång väntetid på mat? Är det rimligt att vänta en timme?

• Svar på tråden Vad är rimlig tillagningstid på mat?
  • Aniiee

Det kan vara rimligt, ja. Det beror ju på vad det är för något, hur mycket kunder de har, osv.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Lång tid?)
    Aniiee skrev 2025-05-25 18:47:42 följande:

Det kan vara rimligt, ja. Det beror ju på vad det är för något, hur mycket kunder de har, osv.

Utan att på förhand meddela kunden detta?

Det är en indisk restaurang som aldrig har särskilt långa väntetider. En annan restaurang hade stängt beställningsmöjligheten på grund av för långa väntetider. Det är så klart en brist i beställningsappen att på förhand inte ange väntetid.
  • Anonym (Q)

En timme är inte orimligt. Vad som däremot är orimligt är att de inte säger hur lång tid det kommer att ta, innan man slutför beställningen. Jag hade inte använt mig av den appen eller den restaurangen igen.

• Anonym (Lång tid?)
    Anonym (Q) skrev 2025-05-25 18:51:17 följande:

En timme är inte orimligt. Vad som däremot är orimligt är att de inte säger hur lång tid det kommer att ta, innan man slutför beställningen. Jag hade inte använt mig av den appen eller den restaurangen igen.

Anonym (Q) skrev 2025-05-25 18:51:17 följande:

Andra restauranger stänger när väntetider kryper över en halvtimme. Vi kommer så klart aldrig mer äta på den här restaurangen. De har möjlighet att avbryta beställningar och hade absolut kunnat göra det med tanke på väntetiden, men vägrade. 

• Anonym (a)

Inget konstigt förutom att det var onödigt att behålla eran order om de faktiskt kunde avbryta i systemet men inte alltid det är enkelt

• Anonym (S)

Max en halvtimme tycker jag. Hade kunnat vänta längre för mat från en väldigt populär restaurang men då vill jag veta det i förväg. Beställer jag vanlig hämtmat så är jag oftast redan hungrig. 

• Sollan907

Anser att en timme kan vara rimligt att vänta. Men de borde nog informera om väntetiden och absolut kunna avboka er beställning då ni ringde dem direkt! 
    Just den sista biten hade fått mig att inte beställa därifrån igen 

• Aniiee
    Anonym (Lång tid?) skrev 2025-05-25 18:49:56 följande:
    Utan att på förhand meddela kunden detta?

Det är en indisk restaurang som aldrig har särskilt långa väntetider. En annan restaurang hade stängt beställningsmöjligheten på grund av för långa väntetider. Det är så klart en brist i beställningsappen att på förhand inte ange väntetid.
    Ja, det är väl något som man liksom har koll på om man beställer mat från någon annanstans än sitt egna kök? Att det kan ta tid, även om det inte alltid gör det. 

Jag själv räknar iskallt med att det kan ta 2 timmar att få hem en pizza. Lite av en överdrift, kanske, men då slipper jag bli besviken när det tar 40 minuter.

Var det ens deras egna app? Och ibland kan man ändå inte veta i förväg.
  • Aniiee

Yeah, btw, det enda felet jag ser här är att de inte nixade er beställning om ni verkligen begärde det direkt. Med en timmes väntetid, även om jag anser att det kan vara rimligt, så hade de absolut inte börjat laga er mat. Så de borde utan problem kunnat nixa er beställning.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Lång tid?) skrev 2025-05-25 18:39:02 följande:
    Vad är rimlig tillagningstid på mat?

Vi skulle beställa mat från en restaurang ikväll. Maten beställs via en app för egen uthämtning. I appen framgår inga väntetider, men enligt villkoren är det  restaurangen som ansvarar för att stänga beställningsmöjligheten om väntetiden blir för lång. Det definieras dock inte i villkoren hur lång tid för lång tid är.

Den restaurangen som vi valde hade inte stängt bokningen. Vi valde att göra en beställning. När beställningen var genomförd informerades om att maten skulle dröja en timme. Då var betalning redan gjord. Jag ringde genast restaurangen för att försöka avbryta beställningen, men de vägrade.

Så, vad räknas egentligen som för lång väntetid på mat? Är det rimligt att vänta en timme?

Alltså, en timma känns ju inte särskilt mycket alls.. Hade nog inte ens reagerat på tiden. Om ni var oroliga för tiden borde ni kanske ha kontaktat restaurangen direkt innan beställning.
Svar på tråden Vad är rimlig tillagningstid på mat?