• Anonym (Jag behöver lite råd)

Vad gör man i en sån här situation?

Jag och han har känt varann i väldigt många år. 

Folk som undrar vad vi har för relation vet jag inte riktigt vad jag ska svara.

För relationen är ganska märklig. Vad han känner vet jag inte riktigt. Jag tycker om honom mer än bara kompis i alla fall.

En del i min krets tror att han tycker om mig mer än vad han vågar erkänna. Men att han av någon anledning inte är redo.

Han hör av sig nästan varje dag och frågar hur jag mår. Han kallar mig för sötis. Han skickar hjärt emojisar ofta. Han vill promenera med mig. Han vill gymma med mig. Han vill inte gå ut och festa om jag inte går ut. Han håller min hand när vi sover ihop. Ibland är vi intima. Ibland kramas vi. 

Men sen finns det det jag inte tycker om att han gör. När vi umgås så stirrar han på andra och kommenterar hur vackra de är. Ibland brukar han säga att han har mamma problem. Oftast är det äldre kvinnor han tittar på och säger att han vill att de ska ta hand om honom. 

i fredags träffades vi hos honom och vi var intima den natten. Samt kramades vi. Dagen efter säger han att vänner inte ska vara intima. Jag skrattade bara bort det för jag får alltid höra det.

I lördags kom en gemensam kompis till honom så vi förfestade där innan vi gick ut. Ingen vi känner så jätte bra. Jag tycker hon är snäll i alla fall.

På krogen händer en hel del saker.
    Han gick och hämta drinkar till oss. Den smakade inte alls alkohol så jag frågade om det ens var alkohol. Då började han säga till henne att jag har trust issues.

Han satt där väldigt mycket på sin telefon och tjej kompisen frågar om han hittar någon på tinder. Han säger att det är ingen idé för att jag kommer garanterat förstöra mellan dem ändå.

Jag orkade inte tjafsa så jag var tyst. Men jag blev ledsen.

När vi gick till dansgolvet fick han kontakt med en äldre kvinna. Jag har ingen aning vad hon heter men jag har sett henne där några gånger. Jag märker tydligt att de pratar om mig för de tittar väldigt mycket på mig. Jag går fram till dem och jag ser att de delar varandras sociala medier och byter nummer. Han frågar varför jag snokar. Han säger att han måste hitta någon så jag slipper vara som ett klistermärke.

Jag blev jätte ledsen så jag letade efter tjejkompisen på övergången. Jag får syn på henne och hon undrar varför jag är ledsen.

Jag berättade även för henne om att jag har en del vänner som tror att han tycker om mig men helt enkelt inte är redo. Att han förtränger det av någon anledning. Jag bad henne att inte säga nåt.

Sen när vi var på väg hem så hör jag att de pratar om mig på bussen. Så jag skickar ett SMS till honom och frågar och han skriver ju då om det jag sa till henne. Jag borde inte ha berättat något för henne eftersom hon skvallrade.

Han skriver detta i sms
    Hon säger att jag är problemet till att du tror att jag känner något för dig. Typ att jag får dig att bli kär i mig. Och att det är tråkigt av mig att jag inte sätter gränser. Bara för att jag frågar hur du mår och så på SMS när vi inte är med varandra. Hon sa också att några av dina vänner tror att det är kärlek och att du blir förvirrad.

Tjejkompisen följde med hem till honom för att äta vilket tyckte jag var konstigt för hon bor ju bara någon station ifrån. 

Jag var ju helt OFF. Jag hade tappat det helt. Så jag låg bara i sängen i sovrummet medan de äter.

Innan han kommer och lägger sig bredvid mig så hör jag hur han säger till henne att han måste gå nu för hans kontrollerande fru väntar på honom. Jag blev ganska ledsen men ville inte visa det. Men han stänger inte sovrumsdörren. Så jag går upp och gör det eftersom det var ganska ljust i hallen och ljuset störde mig. Han säger att det är hans lägenhet så han bestämmer och att det är ganska oförskämt med tanke på att hon sover i vardagsrummet. 

Jag fick lite gaser så jag råkade släppa mig och han tyckte att det luktade ganska illa. Så han säger att han ska gå dit och sova med henne istället. Så han tar med sig sitt täcke och kudde. Jag säger till honom att om han gör det så drar jag hem.
    Han säger till henne 
    hörde du henne eller, hon hotar med att åka hem om jag sover här med dig.

Hon säger till mig att jag inte ska åka hem och frågar om jag vill att hon sover där med mig. Jag svarar ja. Så hon kommer till mig och han sover ensam i vardagsrummet.

Sen när vi vaknat så drar hon.

Jag mådde inte alls bra. Jag hade ångest och ville åka hem så jag sa det till honom.

Men han ville så gärna veta vem av mina vänner det är som tror att han har känslor för mig.

Jag ber honom släppa det för jag vill inte prata om det.

Efter en stund tar han upp det igen. Han säger att han inte har mer än kompis känslor för mig. 

Jag svarar okej och att vi ska släppa det nu.

Efter en stund tar han upp det igen. Han säger att min tjejkompis berättar sagor för mig.

Jag blir lite irriterad och säger att han ska släppa det nu.

Jag skriver till min tjejkompis och berättar vad som händer och hon skriver till mig. Varför måste han försvara sig så? Måste ligga nåt bakom det jag misstänker. Alltså varje gång såna här saker dyker upp så backar han ju. Därför tycker jag inte att du ska prata om kärlek och känslor alls, han hamnar ju i försvarställning direkt och det blir konflikter. Jag tycker du ska åka hem istället och vänta in honom för jag tror han kommer höra av sig till slut. Han tycker ju om dig och gillar umgås med dig. Han behandlade dig inte så bra igår och du har faktiskt all rätt att vara ledsen och arg. 

Jag säger till henne att jag vill blockera honom och gå vidare med mitt liv för jag mår inte bra av detta.

Hon skriver då.
    Men varför blocka honom? Det blir väldigt dramatiskt. 

Efter en stund skickar han ett SMS till mig och skriver. 
    Det känns väldigt ensam utan dig. Du fyller ett tomrum på nåt sätt. Det är kul och avslappnat att vara med dig. Inte massa krav som med andra människor.

Jag hade ingen lust att svara honom så jag gjorde inte det heller.

Herregud vad gör man folket? Ge råd till en vilsen människa.

• Svar på tråden Vad gör man i en sån här situation?
  • Lynx123

Är du väldigt ung? Det låter lite så på sättet du skriver.

För mig låter det som han har dig som ett slags skyddsnät -.någon han alltid har, så att säga.

Det tror.jag inte är något för dig. Ska du ha n partner ska det.vara någon som är kär i dig och är respektfull i sättet han är och pratar om dig.

• Anonym (Andreas)

Det jag undrar är vart din självrespekt är nånstans?  Dina gränser? 
    Varför är hans känslor viktigare än dina? 

Han behandlar dig som skit och du tillåter det,  varför?  

• Anonym (Ii)

Varför drar du in din väninnas åsikter i detta?

Han säger att  det inte är mer än vänskap, och som det låter på det du beskriver är det inte heller en positiv vänskap för din del utan han utnyttjar dig känslomässigt   eftersom han vet att du går med på i princip vad som helst. Du låter honom trampa på dig om och om igen. Varför går du med på att bli så illa behandlad? 

Jag skulle säga att du bör fasa ut den killen ur ditt liv. 

• Elis73

Det finns ingen anledning till att fundera på om han vill ha dig som vän eller som partner. Oavsett så behandlar han dig som skit och du ska springa så långt du kan!!!

Det han känner för dig är inget du ska tolka i din hjärna - utan tolka utifrån hur han agerar och behandlar dig. Sluta umgås med honom helt enkelt. (Helt säkert kommer han börja fjäska och bli snällare om du ignorerar honom. För det man inte får vill man ha. Men lita på att du redan sett hans sanna jag.)

Svar på tråden Vad gör man i en sån här situation?