• Joza75

Dotter tar studenten men vill inte att min nya sambo är med

Hallo. Har 3 vuxna barn varav min äldsta skall go ur högskolan snart. Barnens mamma tillika mitt ex och jag är skilda sedan länge och av en slump så träffade jag mitt livs kvinna i tvättstugan på vårt lägenhetshus. Vi lever ihop och är förlovade sedan 1 år. Nu skall dottern ta student från en högskola där säkert mitt ex är med men som min sambo inte skulle ha problem med även om de aldrig setts och trots att vi bor på samma gård. Saken är nu att min dotter har varit väldigt tydlig med att hon inte vill att min sambo är med på studenten och jag står i dilemma. Borde man gå utan sambon eller vänligt men bestämt tacka nej att komma om inte min fästmö och sambo är inbjuden?

• Svar på tråden Dotter tar studenten men vill inte att min nya sambo är med
  • Anonym (varför)

Känner din dotter och din sambo varandra? För annars känns det kanske konstigt att hon ska vara med på en sån tillställning?

Varför är det viktigt att din sambo är med? 

• Anonym (Ganska enkelt)

Ganska enkelt att lösa detta prata med din sambo om din dotter inte vill ha hon ska med på hennes student fest, du få gå utan din sambo, detta är dom dotter hon både ligga höger på listan än din sambo. Din sambo kan hitta på något annat kul den dag inte så himla svårt😁👍

• OlleSQ

Det är din dotters student och det är hon som styr. Givetvis skall du gå och din nya kommer förstå att din dotter vars liv din nya inte har varit med alls i hennes uppväxt (går hon ut högskolan så är hon ju vuxen sen länge och om ert förhållande bara är ett år så...) inte vill ha henne med. Bara att respektera och inget konstigt imho att du går utan henne.

• Anonym (Alea)

Vems dag är det ni firar?
    Vem är firandet för?
    Jag skulle respektera dotterns önskemål.
    Om din nya sambo har börjat skapa en egen relation till din flicka och gärna vill fira henne så kan ju ni två bjuda ut dottern på middag eller träffas separat och fira henne vid ett något senare tillfälle?

• Anonym (H)

Var hålls festen och vem betalar för den?

Om festen är hos dig så är det orimligt av dottern att kräva att din sambo håller sig borta, men är du bara med som inbjuden gäst så är det dotterns rätt att bestämma vilja som är bjudna att fira hennes examen.

• Anonym (Ffs)
    Joza75 skrev 2025-05-26 09:24:39 följande:

Saken är nu att min dotter har varit väldigt tydlig med att hon inte vill att min sambo är med på studenten och jag står i dilemma. Borde man gå utan sambon eller vänligt men bestämt tacka nej att komma om inte min fästmö och sambo är inbjuden?

Ja du, vem är viktigast? Din dotter eller din sambo sedan ett år? Det är det det handlar om när du ställer frågan så. Vem prioriterar du - ditt eget barn eller din partner? Svaret är givetvis att barnet alltid kommer först. Att du ens funderar över att tacka nej till att gå på din dotters student för att hon inte vill att din sambo kommer är vidrigt. Men för all del, visa dottern vem som är viktigast för dig, sätt din dotter på plats och förlora relationen till henne för alltid. Det här är vad du vill att hon ska minnas från sin student - att pappa valde bort henne för sin nya sambo, alternativt att pappa bråkade, tjatade, hotade med att inte komma så hon tvingades ha folk hon inte tycker om eller vill ha på SIN studentmottagning? Du tror att det kommer gynna din och dotterns relation? Du tror det kommer gynna din sambos och dotters möjligheter till framtida relation? Tänk lite!
  • Anonym (Va)

Men givetvis ska du gå. Varför skulle din sambo med? Uppenbarligen har inte din dotter och sambon en nära relation eller ens någon relation alls så varför skulle sambon med? Om dottern inte vill ha henne där är det väl inget att försöka tvinga fram? Hade jag varit din sambo hade jag inte ens viljat gå när jag så uppenbart inte är välkommen. Det hade bara varit pinsamt. Att du inte skulle gå som nån sorts protest och straff är bara löjligt och vore riktigt fult gjort mot dottern.

• Tecum

Barn ska inte styra över föräldrars kärleksliv, i synnerhet inte nästan vuxna barn. Det är en viktig princip. Men just i detta fall tycker jag dottern kan få sin vilja igenom, det är hennes student och hon vill inte att hennes mamma kanske ska känna sig obekväm. Eller att "pappas nya tjej" ska göra andra gäster nyfikna och ta fokus från huvudpersonen. Tala med din sambo, jag är säker på att hon förstår.

Så låt dottern bestämma, även om jag (och du) tycker att hon gör fel. Hon ska också ha en relation till din sambo i framtiden, sånt fungerar åt bägge håll och förnumstiga kommentarer om att "barnen alltid går först" är att förenkla saken i onödan. 

• Ascendere

Studenten tar man när man går ut gymnasiet, din dotter ska ta examen.
    Så om vi alla här i tråden kan sluta kalla det för studentfirande, studentmottagning etc vore det bra. 

Sedan tycker jag din dotter beter sig ganska barnsligt som inte vill att din sambo är där. Men som du skriver, det kan du inte göra något åt utan dina enda alternativ är att tacka nej eller gå utan sambon.
    Eller ev försöka prata med dottern, men det spåret verkar du redan ha provat.

Svar på tråden Dotter tar studenten men vill inte att min nya sambo är med