• Anonym (Gabbie)

Bostadstillägg - Lantbruksfastighet?

Hej, blev rejält orolig nu och hoppas nån kunnig kan hjälpa till. 

Fick sjukersättning beviljat i januari, fick retroaktivt fr.o.m juli. I samband med det sa min handläggare att jag skulle söka bostadstillägg, också fr.o.m juli, vilket jag gjorde, med alla relevanta dokument. 

Hörde inget på över tre månader, tog kontakt, de ville ha komplettering angående lånet, räntan, hur mycket som är kvar, etc. Skickade in allt. 

Hörde inget på över en månad, tills nu idag. De frågar om lånet endast gäller min bostad eller även lantbruket(?).

Grejen är att jag bor på en fastighet mitt ute i skogen, som jag äger, som står på en åker på 5hektar, som jag också äger. Men jag bedriver inget lantbruk eller näringsverksamhet, äger ingen boskap, inga maskiner, etc, och har aldrig gjort. Jag bara bor här. Men tekniskt sett så är ju lånet för allting, åkern och huset, kommer det påverka om jag får bostadstillägg eller ej, eller hur mycket i såfall? 

Vet att jag bara kan vänta på att de svarar, men som sagt så tog det över en månad sist och jag stressar som fan över detta nu, så all hjälp välkommen. Tack. 
  • Svar på tråden Bostadstillägg - Lantbruksfastighet?
  • Anonym (Moi)

Du kan ju sälja av mark, du har ju jättemycket. 

Varför ska du få bidrag när du äger så mycket mark?

• Anonym (Gabbie)
    Anonym (Moi) skrev 2025-05-26 11:39:17 följande:

Du kan ju sälja av mark, du har ju jättemycket. 

Varför ska du få bidrag när du äger så mycket mark?

Jäkligt long story, men om jag säljer av marken har jag absolut noll chans att nånsin sälja huset. Och marken är som sagt mitt ute i skogen och har stått obrukad i minst ett årtionde, den är inte värd så mycket.
    Och jag kan inte sälja hus+mark för då kommer jag gå flera hundra tusen back pga diverse anledningar och kommer då bara befinna mig i en ännu värre situation, hemlös, arbetslös, sjuk och skuldsatt upp över öronen. Jag kanske, nångång i framtiden, blir frisk nog att fixa upp huset tillräckligt för att gå med vinst, men nu är jag fast, sjuk och ensam. 
    Och varför skulle jag inte få bidrag för att jag har mark, marken bara står där, det är inte som att den ger nånting. Jag får det knappt att gå runt och ju längre jag har det såhär desto värre mår jag, desto mindre chans är det att jag nånsin blir bra nog att kunna fixa upp huset och kunna ta mig härifrån, ur en hopplös situation som jag blivit försatt i av andra. Mitt liv är ett rent jävla helvete, och mitt enda hopp, den enda vägen ut ur det hela är detta jävla bostadstillägg, jag kommer förmodligen inte överleva ännu en vinter utan det. 
    Varför ens svara på en fråga när du inte vet svaret? Bara för att vara dryg och dömande in en situation där du har absolut noll info eller insikt, inser du inte själv hur du framstår? Varför anta att jag försöker utnyttja systemet och stjäla dina skattepengar istället för att anta att det kanske finns mer som ligger bakom som förklarar det hela, mer än vad som framgår i ett par korta stycken text i ett forum och mer än vad du, en total jävla främling, vet om mig och min situation? 
  • Anonym (Moi)
    Anonym (Gabbie) skrev 2025-05-26 12:13:21 följande:
    Jäkligt long story, men om jag säljer av marken har jag absolut noll chans att nånsin sälja huset. Och marken är som sagt mitt ute i skogen och har stått obrukad i minst ett årtionde, den är inte värd så mycket.
    Och jag kan inte sälja hus+mark för då kommer jag gå flera hundra tusen back pga diverse anledningar och kommer då bara befinna mig i en ännu värre situation, hemlös, arbetslös, sjuk och skuldsatt upp över öronen. Jag kanske, nångång i framtiden, blir frisk nog att fixa upp huset tillräckligt för att gå med vinst, men nu är jag fast, sjuk och ensam. 
    Och varför skulle jag inte få bidrag för att jag har mark, marken bara står där, det är inte som att den ger nånting. Jag får det knappt att gå runt och ju längre jag har det såhär desto värre mår jag, desto mindre chans är det att jag nånsin blir bra nog att kunna fixa upp huset och kunna ta mig härifrån, ur en hopplös situation som jag blivit försatt i av andra. Mitt liv är ett rent jävla helvete, och mitt enda hopp, den enda vägen ut ur det hela är detta jävla bostadstillägg, jag kommer förmodligen inte överleva ännu en vinter utan det. 
    Varför ens svara på en fråga när du inte vet svaret? Bara för att vara dryg och dömande in en situation där du har absolut noll info eller insikt, inser du inte själv hur du framstår? Varför anta att jag försöker utnyttja systemet och stjäla dina skattepengar istället för att anta att det kanske finns mer som ligger bakom som förklarar det hela, mer än vad som framgår i ett par korta stycken text i ett forum och mer än vad du, en total jävla främling, vet om mig och min situation? 

Då kan du ju sälja skog. Men det går väl inte heller. 

• Anonym (Gabbie)
    Anonym (Moi) skrev 2025-05-26 12:54:57 följande:

Då kan du ju sälja skog. Men det går väl inte heller. 

Haha, nej, det går inte heller för jag har ingen skog, vart fick du det ifrån? :p
    Jag tror du har rejält förvrängd bild av hur mycket 5 hektar är, det är inte så jäkla mycket. Staketet som löper runt hela min mark är ca en kilometer långt, och då infattar det både åker, hus, tomt, väg, två stora nedbrutna lador, en hel del klippor, skogskant (några meters bredd runt åkern, inte nåt man kan sälja), diken etc. Den som köpte åkern skulle behöva köra minst en timme enkel resa på jäkligt kassa vägar med sin traktor för att bruka marken, finns jävligt få bönder som hade tyckt 5 hektar överväxt åker hade varit värt den tiden och den dieseln. 
    Jag menar, varför anta att jag inte redan övervägt såna geniala idéer som "öh, flytta?" "Sälj åkern?" Etc? Jag lovar att jag jag redan tänkt på varenda lösning du kan tänkas komma på, och har avfärdat dem sen länge då de inte är tillämpningsbara i min situation. Inte pga lathet, girighet, etc, utan för att de antingen inte gör något, eller aktivt gör situationen värre.
  • Anonym (Bostadstillägg)

Att det tar tid är normalt tyvärr det behöver inte betyda att du är nära på att få avslag. Man får äga ett hus med tomt och få bostadstillägg, är en del av din tomt registrerat som lantbruk kan Försäkringskassan dra av en del av bostadstillägget så du inte får fullt bidrag men du blir inte helt nekad. 

• Anonym (Moi)
    Anonym (Gabbie) skrev 2025-05-26 13:33:39 följande:
    Haha, nej, det går inte heller för jag har ingen skog, vart fick du det ifrån? :p
    Jag tror du har rejält förvrängd bild av hur mycket 5 hektar är, det är inte så jäkla mycket. Staketet som löper runt hela min mark är ca en kilometer långt, och då infattar det både åker, hus, tomt, väg, två stora nedbrutna lador, en hel del klippor, skogskant (några meters bredd runt åkern, inte nåt man kan sälja), diken etc. Den som köpte åkern skulle behöva köra minst en timme enkel resa på jäkligt kassa vägar med sin traktor för att bruka marken, finns jävligt få bönder som hade tyckt 5 hektar överväxt åker hade varit värt den tiden och den dieseln. 
    Jag menar, varför anta att jag inte redan övervägt såna geniala idéer som "öh, flytta?" "Sälj åkern?" Etc? Jag lovar att jag jag redan tänkt på varenda lösning du kan tänkas komma på, och har avfärdat dem sen länge då de inte är tillämpningsbara i min situation. Inte pga lathet, girighet, etc, utan för att de antingen inte gör något, eller aktivt gör situationen värre.
    Du skrev att marken var mitt ute i skogen. Men då stämmer inte det. Där ser man. 
  • Anonym (Me)

Men snälla ts, du lägger ut ett väldigt kort inlägg med knapphändig info men ber om svar, sen när folk svarar blir du otrevlig och hånar dem för att de inte vet allt. Nej vi vet vad DU skriver och utgår från det. Varför ens starta en tråd när du har den jäkla attityden?

• Anonym (a)
    Anonym (Me) skrev 2025-05-26 14:33:05 följande:

Men snälla ts, du lägger ut ett väldigt kort inlägg med knapphändig info men ber om svar, sen när folk svarar blir du otrevlig och hånar dem för att de inte vet allt. Nej vi vet vad DU skriver och utgår från det. Varför ens starta en tråd när du har den jäkla attityden?

Som om inte användaren som fick svaren verkar haft precis den attityd som TS tolkade in från början..
  • Anonym (a)
    Anonym (Moi) skrev 2025-05-26 14:19:50 följande:
    Du skrev att marken var mitt ute i skogen. Men då stämmer inte det. Där ser man. 

Ja det är så man säger. Talspråk du vet... Även om ens fastighet är utan egen skog.
  • Anonym (Gabbie)
    Anonym (Moi) skrev 2025-05-26 14:19:50 följande:
    Men herregud, bara för marken ligger i skogen betyder väl inte det att jag äger skogen? Jag äger en åker, som ligger i en skog, som jag inte äger. Om du säger att du bor i en stad så är det väl knappast rimligt att anta att du kan sälja grannkåken om det kniper?
Svar på tråden Bostadstillägg - Lantbruksfastighet?