• Anonym (Dotter)

Flytta till mindre boende som äldre?

Min pappa är ensamstående sedan mamma gick bort för nästan 10 år sedan. Han bor i ett 2-planshus på 130 kvm med alla sovrum och badrummet på övervåningen. Han är än så länge i rätt gott skick även om det tar emot att klippa gräset och ut och gå någon längre sträcka funkar inte pga meniskskada. Han tar sig runt med bil.

Han verkar vanligtvis vilja blunda för att hälsan går utför som äldre och att det kan vara bra att vidta åtgärder innan man exvis blir tvingad till att flytta akut pga hälsoproblem. Han tror att han alltid ska vara i typ dagens skick och sen ska han bara dö knallfall vilket inte är vad som händer för majoriteten. 

Han har ändå börjat titta på lägenheter och står i kommunens seniorkö. Får han lägenhet via kommunen kommer han få en 2:a i sämre skick med balkong och den ligger nära lokala centrummet, sjukhus och vårdcentral. Då får han också loss pengar från husförsäljningen även om han knappast lär spendera dom.
       Dom lägenheter vi tittat på själva har varit 3:or i bostadsrättsparhus med egen uteplats och liten gräsmatta. Dom kräver bil/skjuts för att komma till lokala centrummet. Dom ligger dock bara nån km från mitt hus så jag och familjen kan snabbt komma förbi.

Jag tycker det är svårt att resonera om vad som är bäst för min pappa för jag är lite rädd för att om det blir fel så kommer han ångra en ev. flytt.

Hur har era äldre resonerat vad gäller bostadsbyte när dom blivit äldre? Vad är/var viktigt för dom? Ångrade dom sig?

• Svar på tråden Flytta till mindre boende som äldre?
  • Anonym (GA)

Kanske bättre att det är din pappa som bestämmer var han vill bo, och inte du.

• Grässtrå77

Din pappa låter ju rätt så pigg, så om han inte är över 80 så skulle jag säga att gå på bostadsrätten. Om han sedan skulle behöva flytta igen så blir det ju en betydligt enklare flytt.

Men finns det inget mellanting? En bostadsrätt närmare ett centrum och utan gräsmatta men med uteplats eller rejäl balkong?

• Anonym (så)
    Anonym (GA) skrev 2025-05-27 08:34:17 följande:

Kanske bättre att det är din pappa som bestämmer var han vill bo, och inte du.

Så länge han sen inte kräver att TS ska hjälpa honom med en massa saker som han inte orkar med i sitt boende. 
  • Anonym (GA)

Jag tänker att det inte är så bråttom, så vänta tills han hittar något som han vill ha och som fungerar bra när han blir äldre och har svårare att ta sig runt.

• Anonym (Bo kvar)

Vet många som bor kvar för det är deras trygghet. 

Klippa gräset? Installera en robot!

Rensa ogräs och lättare trädgårsbestyr - extrajobb för ev barnbarn eller grannarna alternativt en trädgårdsfirma. 

Putsa fönster - finns firmor för det också.

Städning - städfirma.

Svårt att gå längre sträckor? Handikappstillstånd kan man ansöka om. 

Hur vet du förresten att kommunens lägenhet är i sämre skick? Har du varit inne eller bara sett huset på utsidan? Har själv haft kompisar som bott i världens fulaste hyreshus - på utsidan. Lägenheten var jättefin. Samt är det du eller pappa som ska bo där? Tycker han den är ful? 

Fördelarna där är väl också att det bor fler äldre där att umgås med än 1 km närmre dig? 

Tips är att oavsett försöka röja ur huset på saker. Där han får fundera på om det finns saker han inte använder (vilket vi alla oavsett ålder bör göra). Det gör sedan steget lättare till att flytta. 

Vet en äldre som nyss gjort flytt hus till lägenhet och det var jobbigt och svårt med just utrensningen. Flytten där var pga svårigheter att gå i trappor då det var ett tvåvåningshus.

Låt honom bo där han mår bra!

• Anonym (Bo kvar)
    Grässtrå77 skrev 2025-05-27 08:36:38 följande:

Din pappa låter ju rätt så pigg, så om han inte är över 80 så skulle jag säga att gå på bostadsrätten. Om han sedan skulle behöva flytta igen så blir det ju en betydligt enklare flytt.

Men finns det inget mellanting? En bostadsrätt närmare ett centrum och utan gräsmatta men med uteplats eller rejäl balkong?

Åldern spelar väl ingen roll egentligen det är mer kroppen. 

Vet många 80+ som bor kvar i sina hus utan problem. Vet även 90+ som är piggare än 50-åringar. 
  • Anonym (Elin79)

Mina föräldrar har precis gjort den resan och ångrar sig inte, det var dags för dem. De är 74 resp 76 år gamla. 
    Bodde i en villa på totalt tre plan (källare, entre, övre).
    Toalett på plan 1 + 2, men duschmöjligheter endast högst upp.
    Efter stroke x 2 minskade rörligheten hos den ena varvid sovmöjligheter förbereddes på entreplanet så den saken var löst.
    Däremot att ta sig upp och ner för hygien på övre planet - inte lämpligt med tanke på att den som skulle assistera också är 70+ och kan falla.

De fick huset sålt snabbt och köpte en rymlig 2rok med närhet till allt. Kanske 500m gångavstånd till köpcentrum med vårdcentral och allt man kan behöva. 400m åt andra hållet till busstorg och pendeltåg.

Det är ca 1,5 år sedan flytt och nu ångrar de lite att de inte köpte en 3rok direkt istället. Eftersom de fortfarande har ett förråd fullt av kartonger som inte packats upp och de är rätt sega med tavlor etc så känner de att det inte vore en omöjlig uppgift att flytta igen. Så de tittar runt på större lägenheter inom en radie av kanske 1km från centrumet.

Allt som beskrivs ovan kring saker man kan ta hjälp med - absolut.
    Men det är inte bara den praktiska hanteringen, alltså köpa in tjänster att tex putsa fönster eller ordna med trädgården. Det är det bakomliggande också.
    Att ha ansvaret för allt. Plus att mina föräldrar var inte särskilt digitala, de har inte förmåga att sitta och kolla runt efter mest pålitliga städfirman eller jaga ungdomar som kan klippa gräs. De orkar inte sånt. Och inte bara en gång utan löpande för alla möjliga tjänster.
    Vi bor i närområdet och har en väldigt god kontakt så vi gör vad vi kan. Men vi har också hus att ta hand om och önskar inte två sådana åtaganden. 

När våra barn var små bodde vi i lägenhet och åkte över till dem för att leka i sandlådan och spela kubb. Nu är det tvärtom, vi bor i hus och de promenerar hem till oss för att sitta under äppelträdet med tårna i gräset. Fint <3

Visst önskar de att de hade bott så att de hade haft åtkomst till en trädgård men de har det helt okej idag också säger de själva. De har grönska utanför, det finns en gemensam innergård där alla boende kan vistas. Vi tycker det är toppen för dem och de är väl ca 85-90% nöjda själva också.

• Anonym (Linda)

Kom ihåg att det alltid är lättare att flytta igen om man redan har flyttat en gång. 

Den bostad du tittar på nu måste inte vara huggen i sten fram tills han eventuellt dör eller hamnar på ett hem.  Tvärtom är det många äldre som flyttar ett par gånger innan dom hamnar på boende.  Just för att behoven och önskemålen  förändras . 

Och får han loss pengar från försäljning av hus kan han ju alltid köpa tjänster om han vill fräscha upp med tapeter, lägga golv eller anpassa bostaden utan trösklar eller liknande. 

Min mormor flyttade två gånger.  Först in i en lägenhet i  ett 65+-boende , en form av trygghetsboende med viss gemenskap och utrymmen man kan boka/låna för fester etc..   alla sköter sig själva .. som ett 55+-hus men där alla är pensionärer istället... (mormor var 94 och riktig järnlady när hon flyttade in ) 

Där bodde hon i nästan 4 år inann hon blev överraskad av dålig hälsa och fick söka sig in på äldreboende där hon också dog när hon var nästan 100 . 

• Grässtrå77
    Anonym (Bo kvar) skrev 2025-05-27 08:50:34 följande:
    Åldern spelar väl ingen roll egentligen det är mer kroppen. 

Vet många 80+ som bor kvar i sina hus utan problem. Vet även 90+ som är piggare än 50-åringar. 
    Visst finns det många äldre, äldre som är pigga. Men risken att inte förbli pigg ökar ju äldre man blir.
  • FruFarfalle

Mormor och morfar (80) har börjat prata om att sälja huset på landet och flytta in till byn, mormor vill bo i centrumet så de kan gå till affärer, fik och se folk och rörelse. Inte behöva vara beroende av färdtjänst eller barn och barnbarn.

Svar på tråden Flytta till mindre boende som äldre?