Flytta till mindre boende som äldre?
Min pappa är ensamstående sedan mamma gick bort för nästan 10 år sedan. Han bor i ett 2-planshus på 130 kvm med alla sovrum och badrummet på övervåningen. Han är än så länge i rätt gott skick även om det tar emot att klippa gräset och ut och gå någon längre sträcka funkar inte pga meniskskada. Han tar sig runt med bil.
Han verkar vanligtvis vilja blunda för att hälsan går utför som äldre och att det kan vara bra att vidta åtgärder innan man exvis blir tvingad till att flytta akut pga hälsoproblem. Han tror att han alltid ska vara i typ dagens skick och sen ska han bara dö knallfall vilket inte är vad som händer för majoriteten.
Han har ändå börjat titta på lägenheter och står i kommunens seniorkö. Får han lägenhet via kommunen kommer han få en 2:a i sämre skick med balkong och den ligger nära lokala centrummet, sjukhus och vårdcentral. Då får han också loss pengar från husförsäljningen även om han knappast lär spendera dom.
Dom lägenheter vi tittat på själva har varit 3:or i bostadsrättsparhus med egen uteplats och liten gräsmatta. Dom kräver bil/skjuts för att komma till lokala centrummet. Dom ligger dock bara nån km från mitt hus så jag och familjen kan snabbt komma förbi.
Jag tycker det är svårt att resonera om vad som är bäst för min pappa för jag är lite rädd för att om det blir fel så kommer han ångra en ev. flytt.
Hur har era äldre resonerat vad gäller bostadsbyte när dom blivit äldre? Vad är/var viktigt för dom? Ångrade dom sig?