Hur kokar ni potatis?
Kokar självklart potatis hemma men tycker aldrig det blir bra. Det blir ofta mycket vitt skum/bubblor? Är det stärkelse? Hur får man bort det?
Kokar självklart potatis hemma men tycker aldrig det blir bra. Det blir ofta mycket vitt skum/bubblor? Är det stärkelse? Hur får man bort det?
Du ska inte skumma av.
Lägg potatisen i vatten, salta ordentligt. Högsta värme på plattan tills det kokar.
På med lock och sänk till strax under hälften (du får testa lite spisar kan ha lite olika värme). Koka ca 20 min. Känn med en tandpetare (eller potatissticka) så den är mjuk.
Är den hård koka lite till. Är den mjuk kan du ändra tiden eller värmen lite nästa gång.
Häll av vattnet och servera.
Färskpotatis till den börjar röra sig mot vattenytan. Flytter de är det ofta panik att ta av de. mycket vatten och salt
Kokar du så potatisen skummar kokar du på för hög värme.
Koka under lock på mellanvärme, gärna locket lite på glänt om du vill. Det ska inte stormkoka.
Testa med sticka efter ca 20 minuter om det är klart.
Kokar du så potatisen skummar kokar du på för hög värme.
Koka under lock på mellanvärme, gärna locket lite på glänt om du vill. Det ska inte stormkoka.
Testa med sticka efter ca 20 minuter om det är klart.
Jag kokar aldrig potatis, jag ångar den.
Du ska inte skumma av.
Lägg potatisen i vatten, salta ordentligt. Högsta värme på plattan tills det kokar.
På med lock och sänk till strax under hälften (du får testa lite spisar kan ha lite olika värme). Koka ca 20 min. Känn med en tandpetare (eller potatissticka) så den är mjuk.
Är den hård koka lite till. Är den mjuk kan du ändra tiden eller värmen lite nästa gång.
Häll av vattnet och servera.
Jag kokar aldrig potatis, jag ångar den.
Skalar och skär ner den i kvartar, kokar klart mycket fortare. Sticker dem med potatissticka. När den är genomkokt häller jag av den och viker HH-papper över kastrullen och på med locket.
Tar typ en kvart att koka plugg till två, tre pers.På induktionshäll ska väl sägas.
Är en fruktansvärd skillnad mellan att koka hela eller delade.
Salta lite mer än du tror i vattnet.
Potatis är nog fan det mest flexibla livsmedlet. Kommer att tänka på Forrest Gump och räkorna, haha
Boiled schrimp, grilled schrimp, fried schrimp, deep fried schrimp .... o.s.v