• Anonym (Rådvill)

Får min arbetsgivare ta bort ett arbetspass?.

Jag är fast anställd sedan några år. Jobbar för kommunen och har ett fast schema. 

Enligt schema så arbetar jag 12h den 6 juni (röd dag). 

Arbetar som personlig assistent och föräldrarna har brukaren varannan helg. Nu ville de byta helg pga av att brukarens syster fyller jämnt 

I vanliga fall brukar jag vara schysst och bara byta. Så kom frågan denna gången om jag kunde byta och arbeta helgen därpå dvs fredagen den 13 juni (ej röd dag). 
    Jag förklarade att jag inte kan då min son tar studenten den dagen. Sedan är jag i ärlighetens namn inte så sugen på att byta då det trots allt är en röd dag. Behöver pengarna. 

Eftersom jag inte kunde byta så var de inte mer med det trodde jag. 

Visar sig att de satt in en vikarie den 13 juni, då jag ej kunde och tagit bort mitt pass den 6 juni och satt in föräldrarna där. 

Får de gå till så? 
    Jag förlorar ju arbetstid på det? 
    Ingen har ens frågat om jag är okej med det 

• Svar på tråden Får min arbetsgivare ta bort ett arbetspass?.
  • Anonym (C)

Vad säger ditt fack? Beroende på kollekrivavtal finns det olika regler kring schemaändring

• Anonym (Ellen)

Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet.
    Nu var de schyssta och frågade dig först. 
    Men generellt så ja, arbetsgivare får ändra i schema.
    Är det mer än 14 dagar innan så kan man inte säga så mycket, bara man blir informerad.
    Är det färre dagar än så, så kan det hamna under förskjuten arbetstid.
    Så jag skulle kolla i kollektivavtalet om du uppfattar att det här är en sådan förändring (finns på www.skr.se).
    Och sen även ta kontakt med facket.

• Anonym (M)

Menar du på allvar att du inte tycker brukaren skall vara med sina föräldrar och systern som fyller jämnt?

• Jesper f

Nja, du måste skilja lite på äpplen och päron här. Du blandar ihop sakerna.