• Anonym (Rådvill)

Får min arbetsgivare ta bort ett arbetspass?.

Jag är fast anställd sedan några år. Jobbar för kommunen och har ett fast schema. 

Enligt schema så arbetar jag 12h den 6 juni (röd dag). 

Arbetar som personlig assistent och föräldrarna har brukaren varannan helg. Nu ville de byta helg pga av att brukarens syster fyller jämnt 

I vanliga fall brukar jag vara schysst och bara byta. Så kom frågan denna gången om jag kunde byta och arbeta helgen därpå dvs fredagen den 13 juni (ej röd dag). 
    Jag förklarade att jag inte kan då min son tar studenten den dagen. Sedan är jag i ärlighetens namn inte så sugen på att byta då det trots allt är en röd dag. Behöver pengarna. 

Eftersom jag inte kunde byta så var de inte mer med det trodde jag. 

Visar sig att de satt in en vikarie den 13 juni, då jag ej kunde och tagit bort mitt pass den 6 juni och satt in föräldrarna där. 

Får de gå till så? 
    Jag förlorar ju arbetstid på det? 
    Ingen har ens frågat om jag är okej med det 

• Svar på tråden Får min arbetsgivare ta bort ett arbetspass?.
  • Anonym (C)

Vad säger ditt fack? Beroende på kollekrivavtal finns det olika regler kring schemaändring

• Anonym (Ellen)

Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet.
    Nu var de schyssta och frågade dig först. 
    Men generellt så ja, arbetsgivare får ändra i schema.
    Är det mer än 14 dagar innan så kan man inte säga så mycket, bara man blir informerad.
    Är det färre dagar än så, så kan det hamna under förskjuten arbetstid.
    Så jag skulle kolla i kollektivavtalet om du uppfattar att det här är en sådan förändring (finns på www.skr.se).
    Och sen även ta kontakt med facket.

• Anonym (M)

Menar du på allvar att du inte tycker brukaren skall vara med sina föräldrar och systern som fyller jämnt?

• Jesper f

Nja, du måste skilja lite på äpplen och päron här. Du blandar ihop sakerna.

Ja, 14 dgr "lagt kort ligger" principen ligger vid schemalagd arbetstid, det kan inte arbetsgivaren komma runt. De kan inte själva - inom denna perioden - bara byta en dag till en annan, utan att du personligen fått frågan och i sådant fall tyckt det vart OK att göra ( förutsatt att bytet inte förorsakar att man därmed bryter mot dygns el veckovila ).

Däremot kan arbetsgivaren, ta bort en dag, återinföra den senare i månaden ( efter 14 dgrs perioden ) förutsatt att dom fortfarande beaktar din dygns/veckovila - och totala arbetstiden för dig på en månad blir rätt.

Dock kan de inte under 14 dgrs perioden ta bort dagen, och göra löneavdrag på din grundlön för det, och de kan heller inte kräva att du ska ta ut någon slags komp eller semeter för den dag de vill ta bort. De har de inget lagligt stöd för.

Men att det just är en röd dag som tas bort som skulle inneburit extra betalning - du kan inte kräva någon extra ersättning för det utöver din ordinarie grundlön, det är som det är.

Så börjar de längre fram bråka om dagen eller hävda att det genererar någon form av löneavdrag eller liknande, då är det dags att koppla in din lokala fackklubb, får de ta ett prat med din arbetsgivare och visa arbetstidslagen samt kollektivavtalet för dem. Det är arbetsgivaren som nu vill göra en snar förändring - inte du. Att syster fyller jämt kan knappast vart okänt faktum någon kortare tid, och är man beroende av schemalagd personal i sin vardag måste man planera sådant i god tid innan.

Må vara oflexibelt, fyrkantigt och tråkig byråkrati - men verkligheten måste också fungera för den anställde, inte bara arbetsgivare, även om givetvis jätteroligt att det nu planeras festlig begivenhet - och självklart alla ska få vara med. Handlar inte om att du på något vis är emot eller hindrar det - men likaledes måste du också få möjlighet att planera din tillvaro. Anställningsavtal innehåller både rättigheter OCH skyldigheter - åt båda håll.

• Anonym (l)
    Anonym (M) skrev 2025-05-28 12:07:10 följande:

Menar du på allvar att du inte tycker brukaren skall vara med sina föräldrar och systern som fyller jämnt?

Så för att TS inte kan byta missunnar hn brukaren att fira en födelsedag?

Eller är hela inlägget om ett bortplockat pass...

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (M) skrev 2025-05-28 12:07:10 följande:

Systern fyller inte jämnt den dagen jag skulle arbetat på!
    Men de vill ha sitt barn hela helgen och att jag därav byter dag till en dag då jag inte kan arbeta på, för min dotter tar studenten? 

Tycker du att jag missunnar dem att fira sitt barn? Men de är okej att jag jobbar istället för att fira min dotters student? 

Jag hade lika gärna kunnat arbeta den dagen hon fyller och följt med på kalaset, det är så vi brukar lösa när det är sådant. Men nu ville de byta helg, för det är lite större firande osv. 

Det är väl självklart att vår brukare ska fira sin syster. Inge krångligt med det. 

Det är att jag helt blir av med mina arbetstimmar för att jag inte kunde byta helg, som jag ifrågasätter 
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (C) skrev 2025-05-28 10:54:46 följande:

Vad säger ditt fack? Beroende på kollekrivavtal finns det olika regler kring schemaändring

Ska kolla med dem
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-05-28 11:10:31 följande:

Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet.
    Nu var de schyssta och frågade dig först. 
    Men generellt så ja, arbetsgivare får ändra i schema.
    Är det mer än 14 dagar innan så kan man inte säga så mycket, bara man blir informerad.
    Är det färre dagar än så, så kan det hamna under förskjuten arbetstid.
    Så jag skulle kolla i kollektivavtalet om du uppfattar att det här är en sådan förändring (finns på www.skr.se).
    Och sen även ta kontakt med facket.

Nu är det mindre än 14 dagar innan. Då mina timmar bara plockas bort. 

Finns ju ingenstans man kan lägga in nya timmar eftersom det är bemannat 24/7. Är ju enbart om man kan byta tid med varandra. Men nu satte de in en vikarie den dagen jag inte kunde byta till och tog bort min tid. 
  • Anonym (Ellen)
    Jesper f skrev 2025-05-28 12:43:01 följande:

Nja, du måste skilja lite på äpplen och päron här. Du blandar ihop sakerna.

Ja, 14 dgr "lagt kort ligger" principen ligger vid schemalagd arbetstid, det kan inte arbetsgivaren komma runt. De kan inte själva - inom denna perioden - bara byta en dag till en annan, utan att du personligen fått frågan och i sådant fall tyckt det vart OK att göra ( förutsatt att bytet inte förorsakar att man därmed bryter mot dygns el veckovila ).

Stämmer inte helt.
    Ladda gärna ner Allmänna bestämmelser (eftersom TS skriver att hen arbetar i en kommun) och läs om förskjuten arbetstid. Arbetsgivaren får ändra i schemat när det är mindre än 14 dagar kvar men mot ersättning. 
    Man kan visst ändra en dag till en annan och man behöver inte "personligen fått frågan".
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Rådvill) skrev 2025-05-28 13:01:46 följande:
    Nu är det mindre än 14 dagar innan. Då mina timmar bara plockas bort. 

Finns ju ingenstans man kan lägga in nya timmar eftersom det är bemannat 24/7. Är ju enbart om man kan byta tid med varandra. Men nu satte de in en vikarie den dagen jag inte kunde byta till och tog bort min tid. 
    Har de bara tagit bort passet och inte lagt in något nytt så har du ju inte gått miste om något. Snarare har du fått en "gratis" ledig dag. Eller missar vi något här?
    Hade jag varit ansvarig för den här verksamheten och tagit bort (förskjutit den 6/6) till en annan dag så hade jag ju direkt lagt in dig när jag hade en lucka så att schemat stämde. Men så verkar man inte jobba här...
    Ta frågan via facket och se vad de säger.
Svar på tråden Får min arbetsgivare ta bort ett arbetspass?.