• Anonym (Tufft2025)

Missfall pga infektion i moderkakan

jag fick missfall pga infektion i moderkakan väldigt sent i graviditeten. förlusten o sorgen har varit väldigt tuff.

Är det fler här inne som haft det? Fick ni svar på vad det var för infektion? Och har ni fått barn efter det?

• Svar på tråden Missfall pga infektion i moderkakan
  • Anonym (Kia)

Hej ♥️ jag känner så otroligt mycket med dig. Jag fick infektion I livmodern när jag var gravid k vecka 25 och fick akut-förlösa med kejsarsnitt. Vår dotter överlevde, men nej, än idag vet vården (eller jag) inte vad som orsakade infektionen. De sa bara att det kan bli så ibland. Vi har två barn sedan innan och den lilla är nu 1 år korr. ålder.  

• Anonym (Tufft2025)
    Anonym (Kia) skrev 2025-05-28 14:30:11 följande:

Hej ♥️ jag känner så otroligt mycket med dig. Jag fick infektion I livmodern när jag var gravid k vecka 25 och fick akut-förlösa med kejsarsnitt. Vår dotter överlevde, men nej, än idag vet vården (eller jag) inte vad som orsakade infektionen. De sa bara att det kan bli så ibland. Vi har två barn sedan innan och den lilla är nu 1 år korr. ålder.  

Av det jag hört så är det svårt att veta hur infektionen ens tar sig dit? Var du sjuk eller hur fick du reda på att infektionen satt där?
    jag hade inga direkta sjukdomssymptom.
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Tufft2025) skrev 2025-05-28 21:11:59 följande:
    Av det jag hört så är det svårt att veta hur infektionen ens tar sig dit? Var du sjuk eller hur fick du reda på att infektionen satt där?
    Efter v 12 ca delar mor och barn blodcirkulation.

Enligt moderna uppskattningar har vi ett par hekto bakterier som bor i vår kropp, och de är hela tiden på väg in i oss och/eller drar runt i oss på olika sätt, medan vårt immunförsvar jagar dem och bryter ner dem.

Det kan räcka med att ha en hemorrojd eller analspricka för att få in bakterier i blodet om man har otur. Eller en trivial tandköttsblödning- tandlossning och blödande fickor har visat sig öka risken för hjärtmuskelinflammation och hjärthändelser rätt mycket. En kille jag hade för längesen fick blodförgiftning av att ha skitiga gympaskor och blödande skoskav.

Moderkaksbarriären är stark men vissa bakterier som t.ex. listeria, salmonella och syfilis kan ta sig igenom barriären och fostret blir då jättesjukt eftersom det är omoget i sitt immunförsvar.
  • Anonym (Kia)
    Anonym (Tufft2025) skrev 2025-05-28 21:11:59 följande:
    ja det verkar som det. Jag fick kraftiga smärtor och blev yr påväg till skolan för att hämta andra barnet. Fick ringa ambulansen och sen låg vi inne två dagar för de försökte få ner infektionen. De lyckades dock inte och vi båda var nära att stryka med så det blev akut snitt. Har du fått samtalsstöd i det hela? Jag går fortfarande och pratar ut om allt då jag ännu inte är helt okej efter allt familjen fick gå igenom, rädslan att förlora vår dotter och den press som familjen fick. Har du någon att prata med ♥️
Svar på tråden Missfall pga infektion i moderkakan