• Anonym (Pricken)

Bli av med ketos

Jag har fått ketosutslag efter ett par dagar med stort kaloriunderskott. Känner att jag luktar lite också. 

Att vara i ketos är inte en önskan från min sida utan en olycklig konsekvens av att jag senaste veckan tränat lite för mycket och ätit lite för lite. 

Jag vill så fort som möjligt bli av med/komma ur detta men vet inte hur?

Söker man på ketos står det bara hur lite kolhydrater man får äta för att uppnå ketos, räcker det alltså att jag äter minst 50 g kolhydrater per dag? 

• Svar på tråden Bli av med ketos
  • Anonym (Pricken)

Tror jag råkade välja att man inte kan svara anonymt? Hur ändrar man? 

• Anonym (jo)

Jo, det går att svara anonymt.

Du kan bryta ketosen omgående genom att äta något som innehåller kolhydrater.

För att undvika att hamna i ketos alls behöver du äta minst 100 g kolhydrat per dag. Det är också bra om du fördelar måltiderna under dagen så att du inte går mer än 3-4 timmar utan att äta. 

Om det inte är kosten som orsakar ketosen så kan du behöva utreda om allt i din kropp fungerar som det ska. Finns vissa sjukdomar som kommer med ketos. 

• Anonym (Pricken)
    Anonym (jo) skrev 2025-05-28 16:29:28 följande:

Jo, det går att svara anonymt.

Du kan bryta ketosen omgående genom att äta något som innehåller kolhydrater.

För att undvika att hamna i ketos alls behöver du äta minst 100 g kolhydrat per dag. Det är också bra om du fördelar måltiderna under dagen så att du inte går mer än 3-4 timmar utan att äta. 

Om det inte är kosten som orsakar ketosen så kan du behöva utreda om allt i din kropp fungerar som det ska. Finns vissa sjukdomar som kommer med ketos. 

Tack för svar på båda punkterna! 

Det är kosten som orsakat det. Jag äter helst bara 1-2 gånger om dagen, det finns alltså risk för ketos igen även om jag äter minst 100g kolhydrater? 
  • Anonym (jo)
    Anonym (Pricken) skrev 2025-05-28 16:44:20 följande:
    Tack för svar på båda punkterna! 

Det är kosten som orsakat det. Jag äter helst bara 1-2 gånger om dagen, det finns alltså risk för ketos igen även om jag äter minst 100g kolhydrater? 
    Ja, lång fasta mellan måltiderna kan också ge ketos. Så du behöver äta lite mer än 1-2 ggr per dag.
  • Anonym (Pricken)
    Anonym (jo) skrev 2025-05-28 16:48:18 följande:
    Ja, lång fasta mellan måltiderna kan också ge ketos. Så du behöver äta lite mer än 1-2 ggr per dag.
    Finns det någon gräns på hur mycket kolhydrater ett mål behöver innehålla? Eller det kanske är beroende av fysisk aktivitet..

Jag tänker att jag kan slänga in en banan (25 g kolhydrater?) och ett till proteinmål (17g kolhydrater) så får jag fyra mål. 
  • MsM84

Börja med att lägga in mer kolhydrater så bryter du det sannolikt, hjälper inte det så lägg till fler måltider är mitt förslag.

• Anonym (Pricken)
    MsM84 skrev 2025-05-28 18:19:03 följande:

Börja med att lägga in mer kolhydrater så bryter du det sannolikt, hjälper inte det så lägg till fler måltider är mitt förslag.

Tack! 

Ja det borde räcka egentligen, har ju inte varit i ketos tidigare. 
  • Anonym

Ät mer! Din kropp kommer inte att klara av att träna om den inte får energi. Du måste ta hand om dig♡

• Anonym (Pricken)
    Anonym skrev 2025-05-29 20:45:57 följande:

Ät mer! Din kropp kommer inte att klara av att träna om den inte får energi. Du måste ta hand om dig♡

Absolut. Håller på att gå ner i vikt så jag räknar vanligtvis kalorier, men kunde inte göra det under ett par dagar så jag var inte medveten om hur lågt jag måste ha legat. Jag är tillbaka nu, och har koll på kolhydraterna🙂
Svar på tråden Bli av med ketos