• Anonym (F)

30 år och uppåt

Hej
    Jag undrar om vi har några kvinnor här inne som är 30 år och uppåt som blivit gravida på första försöket eller snabbt. Och hur gjorde ni ? Och hur lång tid tog det ?
    Jag är 33 år och min partner är yngre och vi vill försöka.

• Svar på tråden 30 år och uppåt
  • Anonym (a)

Hur långt är ett snöre? Det kan gå snabbt, det kan ta längre tid. Upp till ett år är helt normalt.

• Anonym (F)
    Anonym (a) skrev 2025-05-28 19:57:22 följande:

Hur långt är ett snöre? Det kan gå snabbt, det kan ta längre tid. Upp till ett år är helt normalt.

Anonym (a) skrev 2025-05-28 19:57:22 följande:

Frågade inte hur lång tid det kan ta allmänt. Läs.
  • Kammen320

Slutade med p-piller o hade sex som vanligt. Tänkte att "blir det så blir det". Har aldrig hållit på att räkna på ägglossning eller så, har nog bara haft tur.

• Anonym (Petronella)

Jag har blivit gravid två gånger i mitt liv. Båda gångerna på första försöket och inga missfall. Var 33 och 36. Har alltså två barn nu. 

Hur vi gjorde? På det gamla vanliga sättet. :) Inga tester eller preparat eller någonting. Bara lite folsyra i förväg. 

Detta säger ju tyvärr ingenting om hur det kommer att gå för er, men jag önskar stort lycka till! 

• MammaL76

Är 49 år och min senaste graviditet var under Våren 2023.
    Har alltid haft lätt för att bli gravid sen jag blev sexuellt aktiv.
    Men jag tror det är ganska normalt att det tar lite tid när man slutar med skydd då kroppen måste ställa om sig. Annars är det nog 50-50% chans varje gång..

• Anonym (Hejsan.)

37 år. Tog ut kopparspiral och blev gravid på första försöket men de blev tidigt missfall. Typ när mensen skulle komma. 

Därefter var mensen ägglossning konstig vilket är normalt efter missfall. Så de tog sig igen efter 2 menscyklar tror jag det var. Hade sex dagen innan Äl och endast den gången. Trodde inte de skulle ta sig men mannen blev sjuk så de blev inget mys mer då så chansen kändes liten men de gick 🥰 nu är vi i v 15 om två dagar. 

Hur som så är de så väldigt olika för alla. Hoppas ni blir gravida snart 😊

• Anonym (vanir)

Jag var 35 när jag blev gravid med våra tvillingar, min man var 32. Det tog några månader efter att vi hade slutat med skydd. Vet inte om det räknas som snabbt.

Vi trodde att det skulle ta längre tid med tanke på min ålder. Att det sker direkt är i vilket fall som helst inget man kan räkna med, oavsett ålder.

• Anonym (Mia)

Jag slutade med p-piller och hann med en mens innan jag testade positivt för första barnet. Jag hann med två mensblödningar innan jag blev gravid med andra barnet efter att jag slutade med minipiller då, fast min mens var mer oregelbunden när jag tog minipiller, så kanske tre månader till ett positivt test. Trean blev till trots minipiller (maginfluensa) men vi hade planerat att börja försöka igen.

Jag var 26, 30 resp 33 år under graviditeterna.

Vi gjorde inget särskilt. Jag meddelade min läkare innan vi började försöka och hon gav klartecken. Jag såg till att vara i god kondition, åt ordentligt och skippade alkohol.

• Anonym (Bä)
    Anonym (Mia) skrev 2026-02-12 12:48:26 följande:

Jag slutade med p-piller och hann med en mens innan jag testade positivt för första barnet. Jag hann med två mensblödningar innan jag blev gravid med andra barnet efter att jag slutade med minipiller då, fast min mens var mer oregelbunden när jag tog minipiller, så kanske tre månader till ett positivt test. Trean blev till trots minipiller (maginfluensa) men vi hade planerat att börja försöka igen.

Jag var 26, 30 resp 33 år under graviditeterna.

Vi gjorde inget särskilt. Jag meddelade min läkare innan vi började försöka och hon gav klartecken. Jag såg till att vara i god kondition, åt ordentligt och skippade alkohol.

Meddelade läkare som gav klartecken?
    Varför det?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Bä) skrev 2026-02-12 15:55:12 följande:
    Meddelade läkare som gav klartecken?
    Varför det?
    Läkaren som skrev ut mina p-piller. Jag sa att jag inte behövde dem på ett tag och frågade om det var något jag behövde tänka på innan vi började försöka. Hon gjorde väl en vanlig hälsoundersökning med typ blodtryck, vikt och sådant. Hon bytte till en annan medicin för min allergi som hon sa var säkrare under graviditeter. Inget märkvärdigt. 
  • Anonym (Blivande pappa)

Hej,

Det är nog svårt att svara på. Det lär ju vara väldigt individuellt hur fort det går. 

Jag och min sambo.  Hon 38, och jag 42 bestämde oss för att försöka skaffa barn. Då vi träffat varandra relativt "sent i livet" när det gäller att skaffa barn ville vi inte vänta. Vi var förberedda på att det skulle ta lång tid, då det gjort det för många vänner. Många som behövt IVF också. 

Vi hade precis flyttat ihop, och bestämt vi skulle börja försöka, när hon redan blivit gravid!  
    Vi hade slarvat med skydd en helg eller två...!

Mycket förvånade, men samtidigt glada!

Var däremot inte beredda på berg- och dalbanan med KUB-test följt av NIPT, då vår ålder gav hög risk för avvikelse... det var jobbigt väntan, i ett par veckor. 
    Men NIPT gav bra svar, och i slutet av Maj väntas hon, vår lilla dotter! 🥰

• Mimmie91

Senaste barnet var jag 31, 30 när hen blev till. Jag slutade med mina p-piller jag haft under fler år och inväntade mens men det kom aldrig. Så det gick fort för oss. 

Jag vill väldigt gärna ha en till, är nu 35 och är lite orolig att det inte ska vara lika lätt som det varit innan. 

• Anonym (L)

Jag var 32 när vi bestämde oss för att försöka och jag blev gravid så fort vi slutade med skydd. 

Svar på tråden 30 år och uppåt