• Kilogram1000

Flytta till Sverige

Vi bor i USA med barn, de går i skola i USA. Skulle vilja flytta till Sverige men frugan vill inte. Vad skulle hända om jag vägrade att resa tillbaka till USA efter semester i Sverige? Alla är svenska medborgare, barnen är också amerikanska medborgare.

• Svar på tråden Flytta till Sverige
  • Anonym (E)

Du kan vägra bäst du vill men jag tror att om mamman vill tillbaka med barnen så kommer USA att hjälpa henne med det, jag tror inte heller att Sverige hjälper dig "hålla kvar" barnen då de bor och är uppvuxna i USA, om det är viktigare för dig att bo i Sverige än att vara med familjen så är det ditt val. Man flyttar inte från ett land till ett annat utan att båda föräldrarna är med på det, pratar din fru svenska? Vad har du för planer för boende och vad ska hon jobba med? Har ni pratat om det här riktigt ordentligt eller bara löst om att du vill flytta "hem"?

• Kilogram1000

Ja, vi är båda svenska och pratar svenska. Vi är på väg att skiljas. Boende är lätt att fixa för mig, har även familj i Sverige. Hon har ingen inkomst. Skulle aldrig lämna barnen, så nej Sverige är inte viktigare än barnen.

• Tow2Mater

Hur tänker hon försörja sig i USA efter ni skiljs?

Du kan inte hålla kvar barnen lagligt i Sverige utan hennes medgivande.

• Anonym (Korkskruv)

Egenmäktigt förfarande med barn är straffbart i både USA och Sverige och det vill du nog inte vara med om...och du blir av med barnen i ett nafs och försvårar både skilsmässa och dina kontakt med barnen.
    Tänk inte ens tanken alltså 
    Om din fru är hemmafru är du väl dessutom försörningsskyldig under skilsmässan.  Den gäller även om du ensam skulle komma hit och hon och barnen är kvar i USA. 

Bästa är om ni trots skilsmässan kan enas om en lösning för att kunna komma hem igen. 

• Anonym (Lbs)
    Kilogram1000 skrev 2025-05-29 00:08:05 följande:

Ja, vi är båda svenska och pratar svenska. Vi är på väg att skiljas. Boende är lätt att fixa för mig, har även familj i Sverige. Hon har ingen inkomst. Skulle aldrig lämna barnen, så nej Sverige är inte viktigare än barnen.

Då kanske du förstår att mamman också är viktig för barnen. Du behöver nog komma till insikt att det enda som är rimligt i den här situationen är att du etablerar dig i usa. 

En variant är förstås att skaffa ett jobb där du har möjlighet att pendla mellan usa/ Sverige. Det kräver förstås att du och exet har en god relation och kan samarbeta.

Det här är ett nyktert sätt att se på saken.
  • Kilogram1000

Mitt syfte var inte att undvika kostnader eller försörjningsstöd. Jag är absolut villig att dela allting. Absolut bäst vore ju att flytta tillsammans.

Ni säger egentligen vad jag redan visste, men ville bara bekräfta. Tack för svaren.

• Tow2Mater

Om ni alla är i Sverige och du vägrar att resa tillbaka till USA efter semestern, ska hon ju krasst ha råd att ta barnen tillbaka själv och bekosta sin egen advokat for skiljsmässan och samtidigt se till att barnen tas om hand. Kanske hon inser att det är mer realistiskt for både henne och barnen att även stanna i Sverige.

Allt beror ju på.

• Anonym (E)

Jag beklagar din situation, jag hoppas att ni kommer överens och får en så fredlig skilsmässa som möjligt

• Fjäril kär

Förstår din fru hur pass stor hemlängtan du har?  Om inte så är det dags att ta ett prat med henne och se om ni gemensamt kan hitta en lösning.  Det måste ligga i hennes intresse också att delta i dina tankegångar för att om möjligt kunna hitta en medelväg för era barn så dom har möjlighet att resa till Sverige då och då för att antingen följa med dig dit på skollov eller att så småningom själva kunna flyga över till dig och annan släkt. 

Har du råd med dubbla bostäder?  Annars är ju ett första steg att hitta en övernattningslägenhet i Sverige där du kan ha en bas att utgå ifrån och där både du och barnen får plats under er vistelse.  Mycket enklare att kunna lösa praktiska problem om man har en fast adress  att utgå ifrån och hänvisa till hos tex myndigheter . 

Vad jobbar du med? Finns det möjlighet att periodvis jobba hemifrån så kan du ju passa på att flyga "hem" och vistas här medan du jobbar och samtidigt kan bygga upp sociala nätverk etc för att lättare kunna flytta hem . Kanske söka jobb som ger dig bättre såna möjligheter? 

Vem vet.. kanske skilsmässan gör att din fru tänker om i sitt beslut att inte flytta. Det blir ju ett helt nytt liv för henne med jobb , sköta eget hem, betala skolgång och annat och stå på egna ben utan dig. Det kan sätta igång nya processer hos henne också. 

Eller ...är det så att skilsmässan skapar dessa tankar av flykt hos dig? Är du sårad, arg och ledsen av det som händer? Är skilsmässan inte din idé utan hennes? Då är det inte konstigt att du längtar efter en fast välkänd trygghet som Sverige ändå representerar för dig.   Jag hoppas då att din tanke på flytt med barnen inte handlar om hämnd? 

Svar på tråden Flytta till Sverige