• Anonym (Funderar lite)

Är det här elaka kommentarer?

Jag har en väninna som jag funderar på om hon håller på med passivagressiva kommentarer till mig. 

Hennes myndiga dotter har några matallergier (grönsaker) och sist vi bjöd på middag så frågade jag innan för att påminna mig själv om vad det var. Hon svarade. Klart kan man tycka. Men när vi skulle äta så frågade hon uppmanande vilka grönsaker vi hade lagt i lasagnen. Dottern dör inte för det första (så så allvarligt är det inte) och för det andra varför skulle vi ha lagt i grönsaker hon är allergisk mot när vi frågade några timmar innan vilka det var för att försäkra oss om det?

Samma myndiga dotter ska vara djurvakt åt oss snart. Jag gav henne bensinpengar i förskott och så får hon resten efteråt. Mamman säger lite halvspydigt; Jaha du ville försäkra dig om att hon kommer och matar djuren?
    Mitt förvånade svar var: Nej, jag ville inte att hon skulle behöva oroa sig för om hon kan tanka sin bil för att köra till oss. 

Bara två exempel men vad tänker ni om det här? 

• Svar på tråden Är det här elaka kommentarer?
  • Anonym (Nej)

Nej, jag tycker inte de var elaka alls. Det är verkligen inte rätt ord här.

• Anonym

Nej, jag ser de inte som elaka

Inte så konstigt om en förälder blir lite nojjig angående barnets matallergi.
    Tycker det låter bra att hon tar det yttersta ansvaret och kollar även när ni ska äta. Hellre det än någon som blir skogstokig om jag råkar glömma

• Anonym (Jo)

Nej, tycker inte att det var elakt sagt.

• Alessia

Kontrollerande i överkant tycker jag, i synnerhet som dottern är vuxen och myndig. Elakt, nej. Småspydigt möjligen. Beror på tonfallet också.

• Anonym (Funderar lite)

Oookej, inte det om bensinpengarna heller? Hade det inte varit trevligare att säga vad bra att hon har pengar till bensin istället för att ifrågasätta om jag bara ger pengar för att se till att hon verkligen kommer hit? Om jag inte litade på henne så hade jag ju  inte anlitat henne. 

Dottern är ju myndig så det är ju inte en treåring vi pratar om angående maten. 

Vi ser det nog från olika perspektiv för det är så ofta pikar och kommentarer från henne mot mig och ni har bara läst två. 

• Anonym

ok, men du gav oss bara två kommentarer i ts.

Hon kanske är väldigt orolig kring sitt barn.
    Finns det möjlighet att ni umgås utan dottern så att du inte alltid får se henne i föräldrarollen?

• Anonym (E)
    Anonym (Funderar lite) skrev 2025-05-29 17:45:51 följande:

Oookej, inte det om bensinpengarna heller? Hade det inte varit trevligare att säga vad bra att hon har pengar till bensin istället för att ifrågasätta om jag bara ger pengar för att se till att hon verkligen kommer hit? Om jag inte litade på henne så hade jag ju  inte anlitat henne. 

Dottern är ju myndig så det är ju inte en treåring vi pratar om angående maten. 

Vi ser det nog från olika perspektiv för det är så ofta pikar och kommentarer från henne mot mig och ni har bara läst två. 

Det finns ju trevligare sätt att säga det på, hon kanske lite klumpigt försökte skoja till det, men hur som helst, oavsett om vi upplever hennes kommentarer som elaka eller inte så är det din vän, och om du upplever henne som spydig så behöver du inte umgås med henne
  • Anonym (Funderar lite)
    Alessia skrev 2025-05-29 17:43:02 följande:

Kontrollerande i överkant tycker jag, i synnerhet som dottern är vuxen och myndig. Elakt, nej. Småspydigt möjligen. Beror på tonfallet också.

Du satte huvudet på spiken. Hon är kontrollerande till max mot den stackars dottern. Mamman och jag var ute en dag och under den tiden på 5-6 timmar så messade hon dottern ungefär 50 gånger och det är inte ens en överdrift. Alla sms var bara strunt och orsaken att jag vet det är att hon dikterar och har allt på högtalare så jag hör ju bådas sms. Och när dottern har svarat på sms och det verkligen inte finns något mer att säga så skickar mamman ändå ytterligare sms som dottern måste svara på. Och så här är det varje gång hon är ifrån dottern i några timmar. Tusen sms. 

När jag hämtade upp mamman så gick hon tillbaka och kramade dottern adjö tre gånger. Tre! 

Jag vill understryka att dottern är otroligt framåt, självständig och smart så det är inte så att dottern måste kontrolleras var femte minut eller lider av någon seperationsångest eller något annat. Det är inte dottern det är fel på utan mamman. Dottern har dessutom anförtrott sig åt mig att hennes mor är jobbig och kvävande. 

Tonfallet mot mig är utan tvekan ofta småspydigt. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Funderar lite) skrev 2025-05-29 17:54:34 följande:
    Du satte huvudet på spiken. Hon är kontrollerande till max mot den stackars dottern. Mamman och jag var ute en dag och under den tiden på 5-6 timmar så messade hon dottern ungefär 50 gånger och det är inte ens en överdrift. Alla sms var bara strunt och orsaken att jag vet det är att hon dikterar och har allt på högtalare så jag hör ju bådas sms. Och när dottern har svarat på sms och det verkligen inte finns något mer att säga så skickar mamman ändå ytterligare sms som dottern måste svara på. Och så här är det varje gång hon är ifrån dottern i några timmar. Tusen sms. 

När jag hämtade upp mamman så gick hon tillbaka och kramade dottern adjö tre gånger. Tre! 

Jag vill understryka att dottern är otroligt framåt, självständig och smart så det är inte så att dottern måste kontrolleras var femte minut eller lider av någon seperationsångest eller något annat. Det är inte dottern det är fel på utan mamman. Dottern har dessutom anförtrott sig åt mig att hennes mor är jobbig och kvävande. 

Tonfallet mot mig är utan tvekan ofta småspydigt. 
    Så varför kallar du det elakt om du är medveen om att hon är orolig för dottern?
Svar på tråden Är det här elaka kommentarer?