• Anonym (TBE?)

Kan det vara TBE?

Jag blev biten av totalt tre fästingar för drygt en vecka sen. Sedan i måndags har jag haft blixtrande huvudvärk, feber och ont i kroppen. Har aldrig haft sådan huvudvärk i hela mitt liv det är fruktansvärt. Jag är inte förkyld alls, ingen i min omgivning är sjuk. Kan det vara TBE? Jag är inte vaccinerad. Det här känns inte som en vanlig influensa. 

Bor i Stockholm. 

• Svar på tråden Kan det vara TBE?
  • Anonym (TBE?)
    Anonym (d) skrev 2025-05-29 18:00:08 följande:

1177 säger?

Hade jag pratat med dem hade jag sagt det i trådstarten. 
  • Anonym (Sara)

Därför det är smart att vaccinera sig. Nyfiken på varför du inte gjort det? Det kan vara TBE. 

• Anonym (TBE?)
    Anonym (Sara) skrev 2025-05-29 19:01:50 följande:

Därför det är smart att vaccinera sig. Nyfiken på varför du inte gjort det? Det kan vara TBE. 

Alla kan inte vara lika perfekta och duktiga som dig. 
  • Anonym (Ssk)

Okej, du har inte ringt 1177 ännu, men gör det omgående! Du har ingenting att förlora på det!

• Tecum

TBE är oberäkneligt så ja, det kan vara det. Kolla upp!

• Anonym (TBE?)
    Tecum skrev 2025-05-29 20:03:31 följande:

Tecum skrev 2025-05-29 20:03:31 följande:

Anonym (Ssk) skrev 2025-05-29 19:54:41 följande:

Okej, du har inte ringt 1177 ännu, men gör det omgående! Du har ingenting att förlora på det!

Är jag inte bättre på måndag så ringer jag. Det finns ändå inget botemedel för TBE och vården lär inte kunna göra något just nu i alla fall. 
  • Anonym (Ssk)

Varför vänta tills måndag, du kan ju hinna bli mycket sämre under den tiden utan att du får symptom? Nej, det finns inget botemedel men det är ju väldigt onödigt att gå och dras med det. Ring 1177 nu på en gång!

Om jag får gissa, kommer de dock säga åt dig att åka till akuten.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-05-29 20:17:23 följande:

Varför vänta tills måndag, du kan ju hinna bli mycket sämre under den tiden utan att du får symptom? Nej, det finns inget botemedel men det är ju väldigt onödigt att gå och dras med det. Ring 1177 nu på en gång!

Om jag får gissa, kommer de dock säga åt dig att åka till akuten.

Nu fattar jag ingenting. Det finns inget botemedel ändå skriver du att det är onödigt att dras med det och att öka in till sjukhus. Vad tror du att de ska göra på sjukhuset? 
Svar på tråden Kan det vara TBE?