• Perra H

Är hon intresserad?

Hej!

Är ny på min arbetsplats. Är en man 45+.

Jag behöver lite råd/tips/insikter kring en person på arbetsplatsen...

Hon är en kvinna. Några år yngre än mig. Jag "tror" hon är i en relation, men jag vet inte säkert. Jag är attraherad av henne.

Ända sedan jag började på arbetsplatsen har hon varit väldigt vänlig, tillmötesgående, positiv till mig och det jag gör.

När jag sitter i lunchrummet kommer hon och sätter sig vid mig och när jag skriver något på den allmänna teams-chatten för kontoret är hon alltid positiv
    och kommenterar.

Nu till frågan: är hon intresserad av mig? Som man? Eller är hon bara en vänlig kollega? Hur avgör man det? Ni kvinnor som kanske läser detta, hur tolkar ni agerandet?

//Mr Confused

• Svar på tråden Är hon intresserad?
  • fornminne

Attraherade män misstolkar ofta kvinnors vänlighet som intresse. Förmodligen är hon bara extra trevlig mot dig för att du är ny? Så att du ska känna dig välkommen. Särskilt om hon har en relation.

Är hon inte uppenbart flörtig, är hon INTE intresserad. 

• Anonym (Patricia)

Eftersom DU är intresserad så tror jag att du både önsketänker och snälltolkar hennes agerande . Du vill helt enkelt att det ska vara ömsesidigt. 

Men jag som kvinna ser bara en kollega som möjligen möter en nyanställd lite extra vänligt och som sen i största allmänhet är en älskvärd och vänlig person. 

En vänlig gest i en allmän chatt eller ett inbjudande till en gemenskap i lunchrummet är generellt . 

Hade hon varit intresserad hade hon gjort specifika saker enbart för dig , bjudit dig på lunch på stan, varit privat och flirtig,  tagit på din axel , mött din blick osv. 

Vill du öppna upp och se om hon är intresserad så börja prata med henne och lär känna henne . Fråga om bakgrund,  intressen etc så lär hon ganska snabbt tala om huruvida hon har partner/barn. 

• Anonym (xax)

Hade hon betett sig så på krogen, eller på en fest (och ni inte var kollegor), hade jag tolkat det som att hon kanske var intresserad. En del är bara sociala och vänliga, även privat, utan att mena något mer. Men i ett mer informellt sammanhang, där det ibland dessutom flörtas eller raggas, hade hennes beteende varit tillräckligt för att jag skulle chansa och t ex bjuda ut henne, om jag var intresserad. Man kan inte få mer än nej. 

Men på en arbetsplats? No way. Inte ens om det var After Work. Det kan bli väldigt knepigt och fel. I det sammanhanget skulle jag inte heller vara lika snar att tolka hennes vänlighet som eventuellt intresse. På jobbet ska man vara professionell, vilket b la innebär att vara trevlig och inte kylig mot nykomlingar. Det behöver inte betyda något mer öht.

• Perra H

Jo, det är självklart så att man på jobbet är mer "professionell" och avvaktande.
    Det har jag alltid varit.

Jag har tidigare haft en situation på jobbet som övergick i en relation. Men det tog sin tid eftersom vi båda höll en professionell distans. Länge.

• Anonym (Vilket som)

Det kan vara vilket som. Ser att alla skrivit att hon INTE är intresserad, och så kan det vara, för hon har inte gjort något som vänner inte kan göra. Men samtidigt är ni på jobbet och de saker som hon har gjort är de saker som hon KAN göra på en arbetsplats utan att riskera att skämma ut sig helt. 

Det är en komplicerad situation ifall hon är intresserad. Fundera på om du skulle klara av en situation där ni hade en affär eller blev tillsammans och det sedan tog slut och ni jobbade på samma plats ändå. Det skulle kunna vara värt det, men kan vara värt att fundera på i förväg. 

• Anonym (Em)

Du behöver leta efter andra tecken för att avgöra det. Hur är det med ögonkontakt? Söker hon din blick och håller kvar den? Ler hon extra mycket mot dig? 

• Perra H

Tidigare hade jag inställningen att man har inte relationer med sina kollegor. Just för att det kan bli trist/jobbigt/obekvämt om det tar slut och man fortsatt ska jobba tillsammans. Med mera.

Samtidigt är det ett bra ställe att träffa människor, lära känna fler sidor av dem och få en bredare bild av en person än vad man annars får i vanliga dejtingsammanhang. 

Och för att svara Em: Ja, jag tycker hon söker ögonkontakt, ler och håller kvar ögonkontakten mer än vad som är vanligt

• Anonym (Konstigt)

Varför vill du riskera ditt nya jobb genom att börja stöta på en kvinna där bara för att du råkar vara attraherad?

• Fjäril kär

Förlåt om jag låter som en besserwisser men alltså.. Varför gissa hit och dit och tolka hit och dit och riskera att feltolka och missförstå så varför inte bara du vet typ... kommunicera?  
    Ta eget initiativ till samtal och bara på 5-10 minuter med lite enkla frågor har du gissningsvis full koll på om hon har partner eller verkar intresserad av att hitta en... 

Varför gör du det så svårt?

Svar på tråden Är hon intresserad?