• Freddie K

Mitt "jobb"

Jag går på en daglig verksamhet, men jag ser det som mitt jobb för det är det för mig. Jag försöker att vara en författare, även om det är svårt. Jag skriver bland annat för vår tidning.

Vi är unika i världen, för vi är den första dagliga verksamheten som har ett fack. Naturligtvis är jag med i facket. Jag är förtroendevald. 

Jag skriver inte det här för att försköna daglig verksamhet. Jag berättar bara hur det är på min dagliga verksamhet. Jag vet att det ser annorlunda ut i resten av landet.

Jag är medveten om att jag kommer att få en del taskiga kommentarer nu, men de har sitt ursprung i fördomar. 

Jag trivs väldigt bra där jag är, för där har jag utvecklats mycket. Både som person och skrivande person.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Svar på tråden Mitt "jobb"
  • Anonym (C)

Så bra att det fungerar fint för dig och att du trivs. Viktigt att ha en känsla av sammanhang. 

Du kommer antagligen få en del påhopp. Trist nog. Jag förstod inte poängen eller frågan med ditt inlägg. Glad för din skull att du hittat din plats i samhället.  

• RenLuft

Hej!
    Detta låter ju helt fantastiskt! Och att skriva det öppet att ni är först med att ha fack i Daglig Verksamhet, låter väldigt, väldigt bra! Det blir en inspiration för andra också!

Jag tycker du är på ett bra spår. Du skriver för eran tidning och författare kan ju du bli. Du har tagit ett stort steg fram till din mål!

Om man skriver elaka kommentarer för detta, så kan det röra sig om att man inte förstår. Jag begriper inte alls varför man skulle skriva något elakt här!

Trevlig helg Freddie!

• Anonym (Em)
    Freddie K skrev 2025-05-31 07:00:00 följande:
    Mitt "jobb"

Jag går på en daglig verksamhet, men jag ser det som mitt jobb för det är det för mig. Jag försöker att vara en författare, även om det är svårt. Jag skriver bland annat för vår tidning.

Vi är unika i världen, för vi är den första dagliga verksamheten som har ett fack. Naturligtvis är jag med i facket. Jag är förtroendevald. 

Jag skriver inte det här för att försköna daglig verksamhet. Jag berättar bara hur det är på min dagliga verksamhet. Jag vet att det ser annorlunda ut i resten av landet.

Jag är medveten om att jag kommer att få en del taskiga kommentarer nu, men de har sitt ursprung i fördomar. 

Jag trivs väldigt bra där jag är, för där har jag utvecklats mycket. Både som person och skrivande person.

Livet blir så mycket enklare när man accepterar att människor tycker olika och att det viktiga är vad man själv tycker om saken. 
  • Anonym (good)

Jag är glad att din dagliga verksamhet fungerar för dig, du trivs och ni engagerar er i "frågan" så att säga.

Jag har varit på många dagliga verksamheter genom åren, i min kommun. De flesta har varit dåliga på olika sätt, eller så har jag bara inte trivts av personliga orsaker. Jag gav upp till slut. 

• Anonym (Ett jobb)

Absolut är det ett jobb i ditt fall!
    Du gör ju viktiga saker som bidrar till samhället i stort.

Det finns så många sätt att se på saker och som du säger finns det fördomar.

Jag kan se det som att ett jobb på daglig verksamhet kan likna vilket annat jobb som helst beroende på hur det är utformat och vilken person som gör det.

• Anonym (747)

Vad är daglig verksamhet då? Har inte bott i Sverige på väldigt länge så hänger inte med, men jag antar att det är som Samhall som fanns back in the day? Typ klipp och kladdskola för vuxna med intellektuell funktionsnedsättning? Hur som helst, låter som att du trivs och allt går bra och det är väl det enda som räknas. 

• Anonym (good)
    Anonym (747) skrev 2025-06-01 13:58:05 följande:

Vad är daglig verksamhet då? Har inte bott i Sverige på väldigt länge så hänger inte med, men jag antar att det är som Samhall som fanns back in the day? Typ klipp och kladdskola för vuxna med intellektuell funktionsnedsättning? Hur som helst, låter som att du trivs och allt går bra och det är väl det enda som räknas. 

Samhall finns fortfarande. Det är och har aldrig varit en skola, men det har varit enkla jobb på lugna arbetsplatser där det inte kommer människor utifrån, utförda av personer med funktionshinder, med mer eller mindre handledning. Idag är Samhall i princip Sveriges största städföretag och får oerhört mycket kritik för att de inte längre "är till för" de de fortfarande hävdar är målgruppen, funktionsnedsatta som behöver ett lungt tempo i trygg miljö. På samhall får man en riktig lön om ca 23000 kr i månaden och har en riktigt anställning.

Daglig verksamhet är delvis vad Samhall säger sig vara, men själva verksamheten ser väldigt olika ut i olika kommuner, och en kommun kan ha väldigt olika verksamheter också. I min kommun finns 16 dagliga verksamheter i kommunens regi och ett antal privata, de kommunala verksamheterna är allt från att mest bara få social samvaro och göra roliga saker som att spela och pysslar, till att vara med och driva second hand och café till att agera vaktmästare och flyttgubbar för kommunen, till att laga mat till ett av kommunens omsorgshus och dagliga verksamheter, till att sköta kommunens 4H-gård samt hunddagis. På daglig verksamhet får man inte lön utan habiliteringsersättning, som ser lite olika ut från kommun till kommun. I min kommun är den 13 kronor i timmen och man får per timme. I andra kommuner får man en summa för hela eller halva dagen. 

Varken för Samhall eller för Daglig verksamhet är intellektuell funktionsnedsättning något krav, det kanv ara andra orsaker i ens funktionsnedsättning till att man inte får en vanlig anställning.
  • Anonym (S)

Att du trivs är ju fantastiskt och huvudsaken men något "jobb" är daglig verksamhet inte, även om du vill att det ska vara så eller känner det så. Det är en sysselsättning. Dock är ju inte fackförbund något att skryta med, snarare tvärtom!

• Anonym (good)
    Anonym (S) skrev 2025-06-05 01:02:19 följande:

Att du trivs är ju fantastiskt och huvudsaken men något "jobb" är daglig verksamhet inte, även om du vill att det ska vara så eller känner det så. Det är en sysselsättning. Dock är ju inte fackförbund något att skryta med, snarare tvärtom!

Vad är felet med att de har ett fackförbund?

Eller, ja, att det gbehövs ett fackförbund är ju på sätt och vis en dålig sak, då det är ett symptom på att det finns problem.
  • Anonym (Go)

Skulle gissa att det är början på hur framtiden för de flesta kommer att se ut när ai tagit över de flesta jobben. Du ligger i framkant m a o.

Svar på tråden Mitt "jobb"