Anonym (747) skrev 2025-06-01 13:58:05 följande:
Vad är daglig verksamhet då? Har inte bott i Sverige på väldigt länge så hänger inte med, men jag antar att det är som Samhall som fanns back in the day? Typ klipp och kladdskola för vuxna med intellektuell funktionsnedsättning? Hur som helst, låter som att du trivs och allt går bra och det är väl det enda som räknas.
Samhall finns fortfarande. Det är och har aldrig varit en skola, men det har varit enkla jobb på lugna arbetsplatser där det inte kommer människor utifrån, utförda av personer med funktionshinder, med mer eller mindre handledning. Idag är Samhall i princip Sveriges största städföretag och får oerhört mycket kritik för att de inte längre "är till för" de de fortfarande hävdar är målgruppen, funktionsnedsatta som behöver ett lungt tempo i trygg miljö. På samhall får man en riktig lön om ca 23000 kr i månaden och har en riktigt anställning.
Daglig verksamhet är delvis vad Samhall säger sig vara, men själva verksamheten ser väldigt olika ut i olika kommuner, och en kommun kan ha väldigt olika verksamheter också. I min kommun finns 16 dagliga verksamheter i kommunens regi och ett antal privata, de kommunala verksamheterna är allt från att mest bara få social samvaro och göra roliga saker som att spela och pysslar, till att vara med och driva second hand och café till att agera vaktmästare och flyttgubbar för kommunen, till att laga mat till ett av kommunens omsorgshus och dagliga verksamheter, till att sköta kommunens 4H-gård samt hunddagis. På daglig verksamhet får man inte lön utan habiliteringsersättning, som ser lite olika ut från kommun till kommun. I min kommun är den 13 kronor i timmen och man får per timme. I andra kommuner får man en summa för hela eller halva dagen.
Varken för Samhall eller för Daglig verksamhet är intellektuell funktionsnedsättning något krav, det kanv ara andra orsaker i ens funktionsnedsättning till att man inte får en vanlig anställning.