• Anonym (Snälla sluta. Säg att detta är en marddröm!)

Eländet slutar inte - Tänk att man får uppleva förtal och ryktesspridning vid vuxenålder

Jag lever i ett mardröm!

Allt började med konflikt med en vän. Vid ett missförstod, så försökte jag reda ut allt. Men efter ett tag får jag reda på att personen i frågan gått runt och berättat om ''hur dåligt hon mår'' över allt och pekar ut mig som skyldige.

Vänner, bekanta och okända personer får höra hennes version och enbart hennes version. Detta leder till att precis alla mina vänner nu har vänd sina ryggar mot mig. Jag förlorat exakt alla mina vänner. Inkl min närmsta vän ifrån gänget, så märker jag av atmosfären och hur luften är mellan oss.

Jag försökte få till en middag där han och jag kunde prata, men det avböjdes. Jag bjöd med honom för inte så länge sedan i en liten ''event''. Vi var inte så stor grupp och därför var det även ett mycket litet event, med våra gemensamma bekanta. Jag vet inte hur många av dessa hört någonting om mig, men det var trots allt under ett föredrag, så alla håller sig nog professionella vid sådana sammankomster. Alla vid vuxenålder, håller väl nog även masken.

Slutet av eventet fick jag tillfälle ändå att prata enskild med honom, medan vi var på väg utåt.

Jag märkte en kyla och det var inget angenämt. Jag ''testade'' med att fråga om han ville hänga, nu när sommarvädret har kommit, med det blev ingen ordentlig reaktion. Han agerar artig, men jag märker att vi inte är vänner längre.

Allt just nu är helt katastrofalt. Jag har väl nog aldrig något liknade upplevt något sådant här. Precis allt är kaos.

• Svar på tråden Eländet slutar inte - Tänk att man får uppleva förtal och ryktesspridning vid vuxenålder
  • Anonym (Nyfiken)

Det låter fruktansvärt och jag blir nyfiken på vad som egentligen har hänt. Bor du i en liten ort där alla känner alla eller är det ett gäng i en större stad? 

Min erfarenhet är att den som ljuger och manipulerar mest aggressivt är den som får framgång om det
    är konflikt mellan två personer eller grupper. Det lönar sig i princip aldrig att vara snäll och ärlig.

Om man hamnar i en utsatt position där någon beter sig så har man minimal möjlighet att få tillbaka relationerna utan man måste för det mesta lämna och söka sig ett nytt sammanhang. Jämför med mobbning i skola eller på arbetsplats. 

Anonym (Nyfiken) skrev 2025-05-31 08:54:36 följande:

Det låter fruktansvärt och jag blir nyfiken på vad som egentligen har hänt. Bor du i en liten ort där alla känner alla eller är det ett gäng i en större stad? 

Min erfarenhet är att den som ljuger och manipulerar mest aggressivt är den som får framgång om det
    är konflikt mellan två personer eller grupper. Det lönar sig i princip aldrig att vara snäll och ärlig.

Om man hamnar i en utsatt position där någon beter sig så har man minimal möjlighet att få tillbaka relationerna utan man måste för det mesta lämna och söka sig ett nytt sammanhang. Jämför med mobbning i skola eller på arbetsplats. 

Just nu vill jag faktiskt inte ha några nya vänner. Jag är i en emotionellt svår period och under den här tiden råkade jag få en "ny vän". Men ärligt talat vet jag inte om jag ens vill kalla det vänskap. Hon har det tufft och jag försöker stötta henne, som jag alltid gör, men jag känner ingen riktig vilja att umgås. Tvärtom ? det dränerar mig. Jag har knappt energi som det är, och ändå sitter jag där och tröstar någon annan.

Jag har alltid varit den som tröstar andra, men jag börjar inse att jag måste börja sätta gränser. Just nu är de ganska svaga, men jag försöker säga till henne när jag inte orkar. Hon lyssnar ibland. Men det har också hänt att hon ändå kommit förbi och knackat på min dörr, trots att jag sagt på telefon att jag inte orkar träffas. Hon vet att jag mår dåligt.

Jag bor på en liten ort, där alla vet allt om alla. Det började egentligen med en helt annan person. Någon som konstant kritiserade mig för småsaker. Jag visste aldrig riktigt om vi ens var vänner. Hon tog aldrig med mig när gänget skulle göra något tillsammans. Istället var det som att hon hade någon slags kontroll, där bara hon kunde "släppa in" mig i gruppen ? om det passade henne. Hur hon lyckades få till det fattar jag fortfarande inte. Men det blev så. Hon ville bara träffa mig enskilt.

Det blev mer och mer kontrollerat. Jag kände mig fast, och ensamheten gjorde mig knäckt. Jag vill inte gå runt och bara vänta på att någon ska vilja umgås. Jag har försökt fixa aktiviteter själv. Dra ihop folk. Få något att hända.

Strax innan jul hade vi ett samtal. Det blev missförstånd, och där började konflikten. Jag mådde skit. Försökte verkligen reda upp det, men plötsligt var det som om allt vändes till att hon var offret. Hon började prata med massa folk om det, och även om jag inte tvivlar på att hon mådde dåligt, så tycker jag det blev överdrivet. Det gick över till förtal. Och det är faktiskt inte okej.

När jag väl började känna att jag kunde acceptera ensamheten, även om det gjorde ont ibland, så kände jag mig ändå lite starkare. Men igår kväll kom ännu en nyhet som bara slog mig rakt i magen.

Så nu är jag tillbaka på ruta ett. Mår dåligt igen.

Jag är över 20. Alla andra i den här soppan också. Ändå känns allt så... barnsligt. Och samtidigt så jävla smärtsamt.

Jag har alltid ställt upp för folk. Alltid försökt få andra att må bra. Ordna grejer, lyssna, hitta på något kul bara för att påminna dem om att de inte är ensamma. Jag har till och med fixat bowling för att någon skulle känna sig sedd. Ville att folk skulle känna: "Du har någon du kan vända dig till."

Folk har ofta vänt sig till mig när de behövt prata.

Och det händer fortfarande. Jag har kontakt med fyra personer nu som hittat mig på Facebook. Ensamma människor, som skriver till mig. Jag svarar när jag orkar. Men ibland har jag sagt som det är: "Jag är för ledsen för att prata." De pratar mest om sig själva, och jag respekterar det. Många av dem har funktionsnedsättningar och kan inte hjälpa att de blir självcentrerade. Men jag känner också att de inte skulle förstå eller veta vad de skulle säga om jag började öppna mig. Så jag låter bli.

JAG skulle faktiskt behöva bara flytta bort härifrån. Till större stad. Bara starta om allt på nytt. Bara då, känner jag att jag kan träffa nya människor.

• Anonym (Mats)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2025-05-31 08:54:36 följande:

Alltså jag bor i en mindre stad. Och nej, alla känner inte alla. Och det är riktigt skönt.  En av dom absolut bästa sakerna med detta land. Är att folk, oftast sköter sig själva och håller sig till sina. Däremot finnas det sjuka individer, som får för sig att dom måste "hålla koll" på allt och alla. Detta lr inte naturligt. Sådana ska man säga till att sköta sig själva. Nästintill psykopat beteende om man inte känner människan i frågan.

TS, detta är psykiskt sjuka människor som sysslar med sådant här. Distansera dig. Skit i dom. Lev ditt liv. Dom har inte ett skit med dig att göra. Om du inte vill det själv.
    Anonym (Mats) skrev 2025-05-31 12:18:52 följande:
    TS, detta är psykiskt sjuka människor som sysslar med sådant här. Distansera dig. Skit i dom. Lev ditt liv. Dom har inte ett skit med dig att göra. Om du inte vill det själv.
    Det var delvis fint inlägg. Det är delvis fint, eftersom det är egentligen fina människor. Det tråkiga är bara att det har lett till sådant här stor elände, där jag blivit utesluten i princip överallt. Jag är utanför och ''hemsk'' person.

Det gör så ont i kroppen just nu.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (GåVidare)
    Anonym (Snälla sluta. Säg att detta är en marddröm!) skrev 2025-05-31 08:48:57 följande:
    Eländet slutar inte - Tänk att man får uppleva förtal och ryktesspridning vid vuxenålder

Jag lever i ett mardröm!

Allt började med konflikt med en vän. Vid ett missförstod, så försökte jag reda ut allt. Men efter ett tag får jag reda på att personen i frågan gått runt och berättat om ''hur dåligt hon mår'' över allt och pekar ut mig som skyldige.

Vänner, bekanta och okända personer får höra hennes version och enbart hennes version. Detta leder till att precis alla mina vänner nu har vänd sina ryggar mot mig. Jag förlorat exakt alla mina vänner. Inkl min närmsta vän ifrån gänget, så märker jag av atmosfären och hur luften är mellan oss.

Jag försökte få till en middag där han och jag kunde prata, men det avböjdes. Jag bjöd med honom för inte så länge sedan i en liten ''event''. Vi var inte så stor grupp och därför var det även ett mycket litet event, med våra gemensamma bekanta. Jag vet inte hur många av dessa hört någonting om mig, men det var trots allt under ett föredrag, så alla håller sig nog professionella vid sådana sammankomster. Alla vid vuxenålder, håller väl nog även masken.

Slutet av eventet fick jag tillfälle ändå att prata enskild med honom, medan vi var på väg utåt.

Jag märkte en kyla och det var inget angenämt. Jag ''testade'' med att fråga om han ville hänga, nu när sommarvädret har kommit, med det blev ingen ordentlig reaktion. Han agerar artig, men jag märker att vi inte är vänner längre.

Allt just nu är helt katastrofalt. Jag har väl nog aldrig något liknade upplevt något sådant här. Precis allt är kaos.

Var ta kan att din vänner avslöjade sig. Gå vidare utan dem.

Hej igen,

Jag återvänder till den här tråden eftersom det här är något som påverkat mig djupt. Det känns lite som att gå igenom ett uppbrott från en kärleksrelation ? smärtan, saknaden, förvirringen. Jag försöker gå vidare, verkligen, men det är svårt. Jag vet att många reagerar med att säga att "de var inga riktiga vänner", och jag förstår den reaktionen. Men det var människor jag tyckte om, ett gäng jag trivdes med och umgicks med regelbundet.

Igår träffade jag för första gången på länge ett annat sällskap. Jag hade anmält mig som hjälpare hos en granne/bekant som behövde assistans (jag undviker att gå in på detaljer för att inte röja vem jag är). Där mötte jag flera grannar, och efteråt blev det lite socialt häng som tack. Det kändes fint ? jag träffade nytt folk och vi hade trevligt. Men trots det gnagde känslan: Jag kan träffa nya människor. Men jag saknar mitt gamla gäng. Jag klarar av att umgås med andra, men sorgen och tomheten efter dem finns kvar.

Vad jag har märkt är att jag är ganska omtyckt i området. Jag brukar inte umgås med grannar på fritiden, men jag har varit aktiv som volontär i olika sammanhang ? allt från Hyresgästföreningen till lokala aktiviteter, ända sedan jag flyttade in. Det har gjort att jag lärt känna folk. Inte så att vi är nära vänner, men det finns en ömsesidig respekt. Igår var faktiskt första gången jag kände att jag umgicks med grannar som vänner, även om det troligen inte blir något regelbundet.

Det är ändå tydligt att jag är uppskattad ? både här i området och från tidigare jobb och uppdrag jag haft. Jag har ofta fått höra positiv feedback, samma typ av uppskattande kommentarer varje gång.

Men just därför känns det extra tungt nu. Jag börjar undra om någon eller några haft något emot mig. Någon som kanske känt avund eller ogillat mig ? och sedan spridit något rykte. Något har hänt. Jag hade visserligen ett bråk med en nära vän, en kvinna jag känt i flera år, som senare började prata illa om mig. Men det gick väldigt snabbt för flera andra i gruppen att helt klippa kontakten. Det känns som att det måste ha funnits något mer bakom.

Jag tror inte att hon agerade ensam, utan kanske blev påverkad av någon annan ? någon som ville få mig att framstå som boven. Bråket mellan mig och henne började innan jul. Jag stod inför ännu en ensam jul, vilket var tufft. Jag har alltid funnits där för andra, både känslomässigt och praktiskt ? till och med ekonomiskt ibland, helt utan krav.

Men när jag själv befann mig i en sårbar situation, så kändes det som att hon började dra sig undan. Hon ville "ta en paus", sa hon. Ville umgås ? men ändå inte. Det blev konstigt. Och missförstånd uppstod, som om jag sett henne som min enda vän, vilket inte stämde. Jag försökte förklara, men det blev bara värre. Hon pratade till mig på ett sätt som gjorde att jag kände mig förnedrad. Och plötsligt var allt bara förstört. Sedan började hon prata med andra i gruppen, och ytterligare en vän drog sig undan. Vi har inte kunnat prata sen dess, även om han inte sagt det rakt ut.

Det är uppenbart att rykten har spridits.

Jag kan inte låta bli att misstänka att det finns någon i gruppen som ville få bort mig. En person som kanske kände sig hotad av att jag var omtyckt. Det finns en kille som kom in i gruppen relativt sent. Han var ofta avvisande och nedlåtande mot mig. Jag misstänker att han helt enkelt inte ville ha mig där. Kanske var han osäker eller ville själv ta plats, och såg mig som ett hinder. Och han lyckades. Nu sitter jag här ? utanför.

Jag vet att jag inte är helt ensam. Men det är ändå så det känns. Grannar är grannar, kollegor är kollegor ? men det där gänget, den gemenskapen jag hade, det är det jag saknar.

Jag vet att många tycker att jag borde gå vidare. Men det gör ont. Att bli avvisad av folk man inte ens känner ? att bli blockerad på sociala medier av personer jag knappt pratat med ? det gör fruktansvärt ont. Jag är ganska aktiv i kyrkliga sammanhang och har märkt samma sak även där.

Jag ber om ursäkt om jag upprepar mig. Jag har bara ingenstans att riktigt vända mig. Jag känner mig vilsen.

Jag funderar på att skriva ett sms till någon i stil med:

"Jag har alltid ställt upp och funnits där för mina vänner. Men nu när jag själv är i kris känns det som att ingen finns där för mig. Alla är bara tysta ? eller borta."

Jag har redan skickat något liknande till en tidigare vän och bett om att få träffa alla och prata. Om det cirkulerar ett rykte om mig, måste jag få veta det. Jag nämnde till och med möjligheten till en polisanmälan för förtal ? inte för att hota, utan för att visa att jag menar allvar. Jag måste få veta vad som faktiskt har hänt.

Nej, jag tror inte den kvinnliga kompisen är den huvudsakliga orsaken. Min magkänsla säger att det handlar om den där killen. Han som var ny i gänget och som behandlade mig kallt. Kanske såg han mig som ett hot. Kanske kände han att om jag försvann, skulle han få mer utrymme. Jag märkte den attityden redan innan jul.

Så ja, nu sitter jag här. Känslan av ensamhet är överväldigande.

Och jag vet ? man kan träffa nya människor. Men ibland vill man bara ha tillbaka det man förlorat.

Problemet med detta är också att människor som inte ens känner mig. Avskyr mig.

Jag har aldrig i mitt liv varit med om detta. Jag har hört om detta, fast mer inom skolvärlden under tonåren kanske. Men aldrig trodde jag, att jag skulle bli drabbad.

Hur och varför?

Jag vet inte om det låter som om ''Jag tycker synd om mig''-stil. Men jag har så gott som väl alltid försökt vara där för folk. Jag har alltid varit där för människor, framförallt inom det emotionella stödet.

Har jag haft möjlighet, så har jag till och med stötta en och annan rent ekonomiskt. Försökt få någon att må bättre på olika sätt.

Detta känns så hårt slag i hela kroppen, framförallt i bröstkorgsområdet. Jag mår så hemskt dåligt.

• Anonym (Mybonny)

Förlåt men vad är det du vill säga här?

Du svamlar och låter paranoid. 

Du har en vän som du misstänker spridit rykte mo dig?
    Vad för rykte kan det vara som du redan nu vet om? Då är det kanske en dålig handling du har utfört??
    Kan du inte prata med ?förtalaren i fråga?? Du refererar väll till hen som vän, och eller?

Nåt låter lurt här. Måste vara en rätt grovt rykte (som du tydligen har ett bra hum om) som kan få foll att hata dig?

Correct me if im wrong dude.

Sen har vi alla dess vänner som behandlar dig illa och försvinner över ett missförstånd, och dom vill du dra tillbaka i ditt liv??.

Kom igen, lite mer får du ge om du vill ha genuina och seriösa svar.

• Anonym (Raketen)

Varför skulle någon slösa tid på att tala illa om dig om du inte har gjort något?

De flesta bara tar avstånd och säger inte ens nåt, det är det svenska sättet.

Är du säker på att du inte bara inbillar dig en del av detta? Är du sjuk och beter dig underligt ibland?

Svar på tråden Eländet slutar inte - Tänk att man får uppleva förtal och ryktesspridning vid vuxenålder