• Anonym (nytt bankkort)

Lämna tillbaka vara med ”nytt” bankkort?!

Ska lämna tillbaka ett par skor imorgon som jag köpte förra året. Men under tiden har jag bytt bankkort då mitt gamla gick ut. 

Står att man bara kan lämna tillbaka en vara om man har samma bankkort som när man köpte varan. Hur ska det gå till? 

• Svar på tråden Lämna tillbaka vara med ”nytt” bankkort?!
  • Anonym (A)

Det är pga risken för pengatvätt. Förklara situationen så går det säkert att lösa.

• Anonym (M)

Kortet är väl kopplat till samma konto, så då borde det nog gå.

• Anonym (nytt bankkort)
    Anonym (M) skrev 2025-05-31 15:33:04 följande:

Kortet är väl kopplat till samma konto, så då borde det nog gå.

Ja, det är kopplat till samma konto, kan även bevisa att det gamla kontokortet tillhör mig :)
  • Anonym (nytt bankkort)
    Anonym (A) skrev 2025-05-31 15:30:42 följande:

Det är pga risken för pengatvätt. Förklara situationen så går det säkert att lösa.

Förstår. Ska göra ett försök. Annars går det väl att byta till annan vara.
  • Anonym (E)
    Anonym (nytt bankkort) skrev 2025-05-31 15:28:59 följande:
    Lämna tillbaka vara med ?nytt? bankkort?!

Ska lämna tillbaka ett par skor imorgon som jag köpte förra året. Men under tiden har jag bytt bankkort då mitt gamla gick ut. 

Står att man bara kan lämna tillbaka en vara om man har samma bankkort som när man köpte varan. Hur ska det gå till? 

Du köpte dom förra året? 

När man får nytt kort så brukar väl bara utgångsdatumet ändras, de borde ju förstå, annars kanske ett tillgodokvitto om de nu ens tar tillbaka skorna efter så lång tid, det är snart juni...
  • planerar barn123

Öppet köp brukar vara tidsbegränsat till 30 dagar, ibland 90 och 1 år hos IKEA. Eftersom Öppet köp är frivilligt så kan butiken ställa vilka krav de vill, tex att det ska vara samma kort. Enligt Svensk handel ska återbetalning till samma kort vara grundregeln för att minska risken för penningtvätt. Sen kan butiken strunta i det om de vill

Om du däremot ska reklamera en felaktig vara är jag mer osäker. Vutiken har å andra siodan rätt att tex försöka laga varan om det är en reklamation så inte säkert du kan få tillbaka pengarna då.

• Anonym (M)
    planerar barn123 skrev 2025-05-31 16:32:10 följande:

Öppet köp brukar vara tidsbegränsat till 30 dagar, ibland 90 och 1 år hos IKEA. Eftersom Öppet köp är frivilligt så kan butiken ställa vilka krav de vill, tex att det ska vara samma kort. Enligt Svensk handel ska återbetalning till samma kort vara grundregeln för att minska risken för penningtvätt. Sen kan butiken strunta i det om de vill

Om du däremot ska reklamera en felaktig vara är jag mer osäker. Vutiken har å andra siodan rätt att tex försöka laga varan om det är en reklamation så inte säkert du kan få tillbaka pengarna då.

Samma kort behöver inte vara samma fysiska kort. Det ska vara ett kort kopplat till det konto där köpet betaldes ifrån. 

Affären kan inte se om man fått ett nytt kort. 

• planerar barn123
    Anonym (M) skrev 2025-05-31 17:02:51 följande:

Samma kort behöver inte vara samma fysiska kort. Det ska vara ett kort kopplat till det konto där köpet betaldes ifrån. 

Affären kan inte se om man fått ett nytt kort. 

Men affären kan se vilket kortnummer som användes, dvs är det samma kortnummer borde det vara fine (även om det är ett annat fysiskt kort). Men affären kan ju inte se om två kort är kopplade till samma konto?
  • Anonym (nytt bankkort)
    planerar barn123 skrev 2025-05-31 16:32:10 följande:

Förstår att du bara menar väl men jag är inte helt pantad. De flesta butiker har vanligtvis 30 dagar men IKEA och många sportbutiker som STADIUM har 365 dagar. Står även på kvittot som jag har sparat i kartongen med skorna. Köpte skorna förra året i Juli och har bara inte använd dom. De har stått i en garderob i sin kartong. Provade dom nu igen och vill verkligen ha dom men tycker dom är liiite för små, men som sagt, antar att det var ett impulsköp för att jag verkligen vill ha skojävlarna då. 
  • planerar barn123
    Anonym (nytt bankkort) skrev 2025-05-31 18:46:28 följande:
    Förstår att du bara menar väl men jag är inte helt pantad. De flesta butiker har vanligtvis 30 dagar men IKEA och många sportbutiker som STADIUM har 365 dagar. Står även på kvittot som jag har sparat i kartongen med skorna. Köpte skorna förra året i Juli och har bara inte använd dom. De har stått i en garderob i sin kartong. Provade dom nu igen och vill verkligen ha dom men tycker dom är liiite för små, men som sagt, antar att det var ett impulsköp för att jag verkligen vill ha skojävlarna då. 
    Sorry om det verkade dumförklarande, är många som inte vet skillnaden på öppet köp och reklamation
    Man kan ju alltid testa och se om det funkar, det värsta som kan hända är att få ett nej.
Svar på tråden Lämna tillbaka vara med ”nytt” bankkort?!