Optimera väntetid
Jag har tonårsdöttrar och fru. Mycket av min tid går åt till att vänta på dem när vi ska iväg någonstans. Tips på hur man kan optimera väntan. Vad kan man göra för små bra saker som man även får nytta av senare
Jag har tonårsdöttrar och fru. Mycket av min tid går åt till att vänta på dem när vi ska iväg någonstans. Tips på hur man kan optimera väntan. Vad kan man göra för små bra saker som man även får nytta av senare
Förstår inte riktigt. Menar du när ni ska iväg så tar de lång tid på sig innan de sitter i bilen?
Du kan väl fortsätta med det du gjorde innan ni skulle åka och när de går ut till bilen tar du din jacka så åker ni
Jag och min dotter har samma bekymmer.
Min man och tonårssonen är sådana tidsoptimister.
Jag pysslar lite i trädgården och dottern sjunker ner i mobilen.
Du kan väl bara göra sånt du behöver göra? Städa, vika tvätt, vattna blommorna, kolla mejlen, jobba, plocka ur diskmaskinen?
Min pappa hade ett ganska effektivt sätt att få fart på min ibland långsamma familj .
Han satte ett klockslag. Typ 11:00 sitter jag i bilen och den som inte är klar får skylla sig själv. Punkt.
Ja det hände att han ibland nån gång .åkte ifrån nån av oss eller allihopa .. just för att nån inte var klar trots gott om tid. Och nej han vände inte. .
Vi lärde oss snabbt att här kan man inte stå och lalla i duschen i en halvtimme om klockan säger 10 minuter kvar...
Vi lärde oss också att nyttja tiden väl. Pappa var faktiskt smart att ge oss deadline. Vi fick göra exakt vad vi ville med tiden bara vi var klar på klockslaget han angivit. Sen var det vårt privata problem om man inte duschat,läst läxor eller ätit middag på den tiden vi fick.. det sket han i.. den missen gjorde man inte ofta ..
Kan tyckas bedrövligt men min familj var en underbar sådan och pappa världens finaste men han var tidsfascist och det med järnhand. Nu som vuxen med egna tonåringar tackar jag Gud att jag fick hans fostran angående tid..
Så nyttja tiden väl genom att sätta ett fast klockslag. Då slipper du tjat och detta eviga vandrande i hallen med suckar...
Sen om du använder tiden till att koka potatis, krattar löv eller spelar mobilspel kvittar då har du en tid att förhålla dig till.