• Anonym (Grubblare)

Vilket namn är finast?

Sitter och grubblar på vilket pojknamn som är finast. Vill helst ha något som inte är allt för vanligt men tyvärr har ett par av mina favoritnamn precis kommit upp och toppar populära babynamn. Första barnet så inga syskon att synka namnet med. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn är finast?
  • Anonym (Vanliga)
    Anonym (Grubblare) skrev 2025-06-01 11:12:43 följande:
    Vilket namn är finast?

Sitter och grubblar på vilket pojknamn som är finast. Vill helst ha något som inte är allt för vanligt men tyvärr har ett par av mina favoritnamn precis kommit upp och toppar populära babynamn. Första barnet så inga syskon att synka namnet med. 

Noah, Hugo och Oliver är fina men det är ju helt klart några av de absolut vanligaste baby namnen i Sverige just nu, så de ska du ju undvika om du säger att du inte vill ha ett supervanligt standardnamn.
  • Anonym (Malin)

Valter känns rätt.

• trollhona

Namnen är fina på sitt sätt. Min röst föll på Valter för det känns lite mer ovanligt just nu.

• Anonym (?)

Fick just idag reda på att jag ska bli morfar Namn diskuterades naturligtvis , de tänker ta reda på kön (vilket jag alltid vägrat men ok - deras val)
    Jag har ett förnamn som inte är ovanligt men .... stavas med Th istället för normala To. Efternamnet ska vi inte prata om. Jag har i hela mitt liv behövt bokstavera både mitt för och efternamn, totalt värdelöst.
    Mina barn har totalt omedvetet fått förnamn som är lättstavade, funkar utomlands och behöver inte bokstaveras. 
    Dessutom ger namnen naturliga smeknamn.
     De har tyvärr valt mitt efternamn vilket även min son heter.
    Inget jätteproblem men otroligt irriterande att alltid behöva bokstavera och tydligen mycket stor risk för att det blir fel i mail-adresser o.s.v
    Ge era barn normala namn, de ska ha sina namn hela sina liv!

• Anonym (Grubblare)
    Anonym (?) skrev 2025-06-01 21:36:44 följande:

Fick just idag reda på att jag ska bli morfar Namn diskuterades naturligtvis , de tänker ta reda på kön (vilket jag alltid vägrat men ok - deras val)
    Jag har ett förnamn som inte är ovanligt men .... stavas med Th istället för normala To. Efternamnet ska vi inte prata om. Jag har i hela mitt liv behövt bokstavera både mitt för och efternamn, totalt värdelöst.
    Mina barn har totalt omedvetet fått förnamn som är lättstavade, funkar utomlands och behöver inte bokstaveras. 
    Inget jätteproblem men otroligt irriterande att alltid behöva bokstavera och tydligen mycket stor risk för att det blir fel i mail-adresser o.s.v

Är det något av namnen du uppfattar som ovanligt eller svårstavat? eller att de kan bli ett mindre trevligt smeknamn?
    Jag har bott i USA och spenderar mycket tid där så därför Viktigt att namnen fungerar även där.  
  • Alessia
    Anonym (Grubblare) skrev 2025-06-01 22:00:04 följande:
    Är det något av namnen du uppfattar som ovanligt eller svårstavat? eller att de kan bli ett mindre trevligt smeknamn?
    Jag har bott i USA och spenderar mycket tid där så därför Viktigt att namnen fungerar även där.  
    I så fall bör du stava Valter med W - Walter. Om du nu väljer det namnet.
  • Anonym (?)
    Anonym (Grubblare) skrev 2025-06-01 22:00:04 följande:
    Är ju det jag säger, namnet ska funka överallt. Börje, Gösta eller Ingeborg är ju problematiskt. 
    Kristina kan bli Krishteena, Nina kan bli Ninah eller varför inte döpa sin dotter till Juni?? Konstiga stavningar tenderar att bli WT- de kuxe.
    Och dessutom - undvik dubbelnamn, Britt-Marie, Rolf-Ulrik (jo. på riktigt) o.s.v
    Ann-Kristin ger ju i alla fall Anki som smeknamn.....
  • Anonym (qwerty)

Valter  alt Walter tycker jag bäst om. Adrian är fint.
    Noah, Oliver, Hugo är vanligt.

Alternativ till dem är kanske Jonah, Otis, Hans

• Anonym (qwerty)
    Anonym (?) skrev 2025-06-01 21:36:44 följande:

Alla namnen är ju helt normala namn. Vad gnäller du om? Att dina ungar valt att ta ditt efternamn är vil ditt fel, byt till Svensson om det inte passar.
Svar på tråden Vilket namn är finast?