• Anonym (E)

Är det en normal reaktion från en partner efter att man varit borta en helg?

Jag har precis kommit hem efter att ha varit bortrest över helgen (vilket är ovanligt för mig, det är oftast min partner som reser bort). När han är borta saknar jag honom alltid massor och blir supermysig och klängig när han kommer hem.

Men nu när det var jag som kom hem, mötte han mig i dörren, gav mig en snabb kram, sa att han redan hade ätit (jag trodde vi skulle käka ihop) och att jag fick fixa något själv om jag var hungrig. Sen gick han och la sig i sängen, klockan var typ 18. Ingen fråga om hur jag haft det eller hur helgen varit.
    Är det här en rimlig reaktion? Bör jag ta upp det, eller överreagerar jag?
  • Svar på tråden Är det en normal reaktion från en partner efter att man varit borta en helg?
  • Anonym (Lisa)

Han kanske inte mår bra. Din reaktion är också märklig Varför fråga på FK istället för att prata med din sambo?

• Anonym (Myskologen)

I så fall hade jag inte sagt något om hur helgen var heller.

Att bli kränkt/ passivt aggressiv (du får minsann ingen mat lös det själv+ gå och lägga sig och vägra interagera) när den andra haft en social aktivitet på egen hand är en röd flagga för mig.

Men kanske är han egentligen väldigt svartsjuk och orolig och detta är hans bästa kompromiss mellan ett korsförhör och så som en partner borde bete sig, i hans egen tanke. D.v.s. han är rädd att ta upp vad du har gjort eftersom det finns risk att hans svartsjuka rinner ut då och orsakar ett gräl mellan er.

Eller så övertänker jag....

Det hade varit intressant att veta varför den killens tidigare relation tog slut.

• Anonym (A)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-06-01 18:55:09 följande:

Han kanske inte mår bra. Din reaktion är också märklig Varför fråga på FK istället för att prata med din sambo?

Håller med!
  • Anonym (E)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-06-01 18:55:09 följande:

Varför ska jag gå in och störa när han ligger i sängen och uppenbarligen inte är glad att jag är hemma? 
  • Anonym (Trött?)

Min första tanke hade varit att han är fullkomligt utmattad efter en intensiv helg, alternativt att han dragit på sig något virus, fått migrän eller liknande. 

För det är förstås inte särskilt trevligt att bete sig som han gjorde. Men ibland orkar man bara inte.

• Anonym (Trött?)
    Anonym (Trött?) skrev 2025-06-01 19:11:50 följande:

Min första tanke hade varit att han är fullkomligt utmattad efter en intensiv helg, alternativt att han dragit på sig något virus, fått migrän eller liknande. 

För det är förstås inte särskilt trevligt att bete sig som han gjorde. Men ibland orkar man bara inte.

Eller vänta, förlåt jag läste fel!

Om det är du som varit borta är hans reaktion riktigt konstig ju. 
  • nihka
    Anonym (E) skrev 2025-06-01 18:51:45 följande:
    Är det en normal reaktion från en partner efter att man varit borta en helg?

Jag har precis kommit hem efter att ha varit bortrest över helgen (vilket är ovanligt för mig, det är oftast min partner som reser bort). När han är borta saknar jag honom alltid massor och blir supermysig och klängig när han kommer hem.

Men nu när det var jag som kom hem, mötte han mig i dörren, gav mig en snabb kram, sa att han redan hade ätit (jag trodde vi skulle käka ihop) och att jag fick fixa något själv om jag var hungrig. Sen gick han och la sig i sängen, klockan var typ 18. Ingen fråga om hur jag haft det eller hur helgen varit.
    Är det här en rimlig reaktion? Bör jag ta upp det, eller överreagerar jag?
    Nej, det är inte normalt. Han borde ha visat lite intresse för hur din helg hade varit och så kunde han berätta om sin. Äta tillsammans är också normalt om man bor ihop om man inte särskilt aviserat att man redan har ätit eller kommer hem väldigt sent. Å andra sidan kunde du ha ringt och talat om när du tänkte komma hem så kunde han ha lagat mat till er båda. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (E) skrev 2025-06-01 19:07:59 följande:
    Varför ska jag gå in och störa när han ligger i sängen och uppenbarligen inte är glad att jag är hemma? 
    För att prata om det. Nu framstår du lika oresonlig som honom. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Trött?) skrev 2025-06-01 19:13:43 följande:
    Eller vänta, förlåt jag läste fel!

Om det är du som varit borta är hans reaktion riktigt konstig ju. 
    Så du menar att de saker du tog upp inte kan hända en helg hemma?
Svar på tråden Är det en normal reaktion från en partner efter att man varit borta en helg?