• Anonym (Money)

Vad tycker ni - olika mycket pengar

Nu har vi bestämt att vi ska gifta oss och vi funderar på hur vi ska göra med vår ekonomi och att vi har/kommer ha olika mycket pengar.

Jag har ca; 3 miljoner sparat.

Min partner har inga pengar sparade men kommer ärva ca: 6 miljoner om ett antal år.

Hur ska vi hantera detta?

Om jag är helt ärlig så är jag rädd att min partner får del i mina 3 miljoner och något händer så att vi skiljer oss.

Jag får då 1,5 miljoner kvar och min partner får 1,5 miljoner från mig och får sedan ärva massor av pengar.

Ska vi skriva äktenskapsförord?

Då är jag rädd att jag inte får ta del av min partners arv på 6 miljoner.

• Svar på tråden Vad tycker ni - olika mycket pengar
  • Anonym (Tk)

Jobbigt när man vill ha kakan och äta den med. 

Skriv äktenskapsförord. hennes arv är ju mest troligt skrivet som enskild egendom ändå så vill hon inte kommer du inte få ta del av dem oavsett. 

• Anonym (G)

Arv skrivs ofta som enskild egendom via testamentet, inte nödvändigtvis via äktenskapsförord. Så det kan vara så att du inte får ta del av detta oavsett.
    Vill du ha äktenskapsförord på dina besparingar så skriv ett. 

• Anonym (Sorgligt)

Du vill inte dela med dig av dina pengar men vill gärna ha din partners pengar.

• Anonym (S)

Jag ser ingen anledning till att ni inte skulle skriva äktenskapsförord. Du har ändå möjlighet att använda dina pengar för familjens bästa. De blir ju inte låsta.

Tänk också efter vad ni vill ska hända med pengar och bostad om en av er dör i förtid, och se till att ha de dokument som eventuellt behövs för det.

• Yllop

Förklara för din partner hur du tänker. Att du inte vill dela med dig av dina pengar, men vill ha hälften av hans/hennes arv så får du se vad hon/han tycker om det.

• Anonym (Hmm)
    Yllop skrev 2025-06-02 18:04:08 följande:

Förklara för din partner hur du tänker. Att du inte vill dela med dig av dina pengar, men vill ha hälften av hans/hennes arv så får du se vad hon/han tycker om det.

Stor chans/risk att det blir som att kasta in en pinne i framhjulet på en cykel.
    Hur resonerar TS som inte vill riskera dela med sig men vill ha del av partnerns pengar?
    Det gamla talesättet att vara så snål så att man skriker när man skiter verkar kunna stämma in här.
  • Anonym (J)

TS skrev inte alls att hen vill inte dela med sig men vill ha partners halva pengar?

Men hen vill undvika att parnern får halva hens pengar nu eftersom de pengarna finns redan , sen sticker hen innan hen ärver.

Det vore såklart tråkigt för TS.

• Anonym (J)

Men TS får förtydliga såklart vem tolkar rätt.

• Anonym (Money)

Jag vill att vi ska ha pengarna tillsammans, från början till slutet.

Det jag inte vill är att riskera att förlora hälften av mina egna pengar om det inte blir så.

Är det någon som har praktiska erfarenheter av något liknande?

• Anonym (123456)

Då ska man nog inte gifta sig. Du har för stora tvivel.

Svar på tråden Vad tycker ni - olika mycket pengar