• Anonym (Orolog)

ADHD?

Vi behöver hjälp och jag vet inte hur? 

Dottern har alltid varit kraftfull och envis. Hon är nu  snart 18 och har kraschat totalt. Går inte till skolan (gymnasiet) och har vänt helt på dygnet. Hon väntar på en ADhD utredning och menar att hon är ADhD utbränd. Hon gör absolut ingenting hemma och då menar jag ingenting. Hon är vaken på nätterna och sover när vi är vakna.  Försöker vi göra något för att bryta trenden blir hon ömsom avgrunds ledsen och gråter och ömsom rasande arg. Vi föräldrar är vi galna som inte förstår hennes perspektiv och odugliga föräldrar. 

Hon har alltid haft ADHD tecken och hon kan mycket väl ha  det. Men innan det blev riktigt illa hade hon en vecka när hon inte sov och löste världens problem (skrev en 75 sidor lång uppsats om ett avancerat ämne (detta var inte för skolan utan helt ?frivilligt ?det höll dock inte vid fakta granskning av expertertis) och jag är genuint orolig att detta är något annat (bipolär). 

Ni som kan detta, kan tonåringar bli ?galna? av obehandlad ADHD eller bör vi även försöka få tid till psykiatrin? Står i kö till BUP men hon är snart 18 och kommer då tillhöra vuxenpsykiatrin.  Någon som varit med om liknande och kan ge råd ?

• Svar på tråden ADHD?
  • Anonym (Mamma)

Adhd och bipolär överlappar varandra i symtom så svårt att svara på. Min dotter står också i kö för npf-utredning medan kag skälv har bipolär.

Ligg på bup! De har dåligt med resurser så man måste tjata för att få hjälp. Min dotter har äntligen fått samtalskontakt där.

• Anonym (Mamma)

Missade att hon snart tillhör vuxenpsykiatrin. Tycker absolut hon ska söka! Tror att vanligaste vägen är att söka vc och få remiss. Snabbaste vägen är akutpsyk om vardagen verkligen inte fungerar (då brukar de snabba på kontakten med psykiatrin). 

Svar på tråden ADHD?